Forskningsprojekt inom LHS
Vid Akademin för lärande, humaniora och samhälle (LHS) pågår forskningsprojekt inom flera olika områden. Några av dem listas här.
Aktuella projekt
Navigera vidare
- 1700-talets svenska tillfällespoesi i ny belysning
- 1800-talets transnationella fängelsediskurs och dess inverkan på hamnstäder i Storbritannien och Sverige
- Att få syn på det vi inte ser: Analys av undervisning och praktiskt yrkeskunnande med studenter och lokala VFU-ledare i förskolan
- Att skapa mångfald – diskursiva strategier som formar unga läsare
- Att undervisa om hållbar utveckling
- B-SHAPES – hur gränser formar uppfattningar om europeiska samhällen
- Bygga kunskap och identitet som lärare
- Dans i förskolans undervisning – förskollärares reflektioner gällande sin egen förmåga att bedriva dansundervisning med barnen i förskolan
- DeCoSTE: att utforma och genomföra en enhetlig naturvetenskaplig lärarutbildning
- Demokratisk och interkulturell dialog
- Det politiskas primat
- Digitala verktyg i förskolans naturvetenskapliga undervisning
- Distansundervisning och lärande av svenska som andraspråksklassrum
- EDUCERE NORDIC NETWORK
- Ett nytt platsoberoende entreprenörskap på landsbygden
- Före, under och efter utbildningen på Högskolan i Halmstad
- Förskolans lärmiljö för välbefinnande och återhämtning
- Gunnar Ekelöf, ”Resterande dikter I–II”
- Humor i nordisk poesi
- Hög kvalitet på kortare tid – ”Mission impossible” eller plats för nytänkande?
- I betraktarens öga? Att definiera och förstå multipolaritet i det 21:a århundradet
- Integrering av utbildningsmiljöer för undervisning i teknik och hållbarhet
- Intercambio: Studie av interventioner som främjar mental och fysisk hälsa i arbetsmiljöer som förändras på grund av klimatförändringar, övergång till hållbara arbetsmetoder och skapandet av gröna jobb
- Låglönejobben på den svenska arbetsmarknaden 2005–2020. Vilka är jobben, var finns de och varför ökar de?
- Maktgivande kunskap om demokrati i samhällskunskapsämnets demokratiundervisning
- Matchningsdilemmat – Vad säger forskningen?
- Mellan resignation och framtidstro – en studie om förorten och ungas lärande i och utanför skolan
- MOLiS – medarbetarorienterat ledarskap i skolan
- MOSO (Mentoring and Observation Software) – interaktiv observation
- Pekoralets, ädelpekoralets och pekoralpastischens historia och betydelse i Sverige från 1600-talet till idag
- Prekaritetsformer i äldreomsorgen – om delade arbetsturer och dess effekter på anställda
- RE-DACT – Research on Disinformation and Conspiracy Theories
- Språkförluster och slutgiltig måluppfyllelse
- Språkliga nätverk inom och mellan språk
- Svensk försvarsomläggning och relationen till USA
- Säkerhetsträning av fartygsbesättningar för Resilience
- Uppluckringen av principen om decorum: den tidigmoderna svenska begravningspoesin i ny belysning
- Vad professionen gör som datorn inte kan
- Varför bli lärare i svenska?
- Virtuella case i lärarutbildningen
- Virtuella lärmiljöer som stöd för elevers kunskapsutveckling i studiehandledning på modersmålet (VRiS)
- Ämnesdidaktisk kunskap för att undervisa informell statistisk inferens i grundskolan
Avslutade projekt
Navigera vidare
- Barns berättande och språkutveckling i digitala fysiska aktiviteter
- Digitalt lärande i lärarutbildningen
- En feministisk undersökning av medicinsk screening
- Framtidens digitala lärande i skolan – FDLIS
- From Great to Excellent, FGTE – praktiknära forskning
- Hur lokala gränsöverskridande organisationer reagerat på säkerhetifiering och gränsifiering i Europa
- Illusionen om den amerikanska freden
- Lokal mat för bättre klimat
- Lärares metakunskap och bedömningspraktik i digitala, multimodala lärmiljöer
- Modellbaserat lärande – en undervisningsstrategi i det flerspråkiga sammanhanget?
- Samverkan för utveckling av Lärarprofessionens digitala kompetens (SamLär)
- Skönlitteratur och empati i olika yrken
- VIAkub Halland
- Virtuella verkligheter för verkligt lärande – försjunkenhet och prosumentskap med elever på svenska som andraspråk