Förskolans lärmiljö för välbefinnande och återhämtning
Detta praktiknära projekt önskar i samverkan mellan personal på förskolor och forskare etablera erfarenhets- och kunskapsutbyte med fokus på hur pulshöjande aktiviteter och vila kan bidra till förskolebarns återhämtning i förskolemiljön.
Det övergripande målet är att undersöka vilka aktiviteter och artefakter i lärmiljön för förskolebarnen som erbjuder återhämtning i former av vila och pulshöjande aktiviteter. På lång sikt förväntas kunskap om detta bidra till en balans mellan psykisk och fysisk hälsa hos barnen.
Projektet söker svar på följande frågor:
- Vilka lärmiljöer, artefakter och aktiviteter i förskolans lärmiljö – i form av vila och pulshöjande aktiviteter – beskriver personalen som bidragande till barnens välmående?
- Vilka föreställningar har barnen om vilka lärmiljöer, artefakter och aktiviteter – i form av vila och pulshöjande aktiviteter – som kan bidra till deras välmående?
- Vilka förändringar i lärmiljön, genom artefakter eller aktiviteter, kan bidra till barnens välmående?
- Hur kan personalen medvetandegöra barnen om olika lärmiljöers bidrag till återhämtning?
Om projektet
Projektperiod
- 2022-01-10–2024-12-31
Projektledare
Samverkanspartner
- Dalshalls förskola
- Eketånga Montessori förskola Tallen
- Kyrkdalens förskola
- Gröngölingens förskola
Finansiärer
- ULF