Kvalitetsarbete
Högskolans kvalitetsarbete är integrerat i all verksamhet vid lärosätet. Kvalitetsarbetet är en gemensam angelägenhet för Högskolans personal och studenter och utgörs ytterst av varje lärares, forskares, teknisk och administrativ personals och studenternas dagliga arbete för att skapa förutsättningar för god utbildning, forskning och samverkan.
I främjandet av en positiv kvalitetskultur ska såväl personal som studenter känna ett ansvar och engagemang för att utveckla och driva kvalitet. Högskolans kvalitetskultur kännetecknas av delaktighet, dialog och kontinuerlig förbättring.
Kvalitetssystem
Högskolans kvalitetssystem bygger på olika kvalitetscykler. Under respektive cykel anges aktiviteter som utgör delar i kvalitetssystemet. För varje aktivitet finns styrdokument vilka redovisas i anslutning till aktiviteten.
Läs mer om varje del genom att klicka på respektive pusselbit.

I främjandet av en positiv kvalitetskultur ska såväl personal som studenter känna ett ansvar och engagemang för att utveckla och driva kvalitet. Högskolans kvalitetskultur kännetecknas av delaktighet, dialog och kontinuerlig förbättring. Kvalitetsarbetet kännetecknas av systematik, uppföljning och lärande, vilket bland annat inbegriper ett tydligt, engagerat och kompetent ledarskap, kollegial delaktighet i kvalitetsarbetet, synlighet och långsiktighet.
Kvalitetssystemets uppbyggnad bygger på Högskolans kvalitetspolicy, beslutad av högskolestyrelsen.
Kvalitetssystemet är medel för att effektivt och systematiskt kunna bedriva kvalitetsarbete. Högskolans kvalitetssystem består av olika samverkande delsystem, som tillsammans bildar en helhet. Dessa är:
- System för strategisk ledning och planering av verksamhet
- System för kvalitet i kärnverksamheten (utbildning och forskning)
- System för kvalitet i verksamhetsstöden är även kopplade till rektors besluts och delegationsordning. Av denna framgår ansvarsområdena för akademierna, akademiråden, forsknings- och utbildningsnämnden, verksamhetsstödet med flera.
I kvalitetssystemet finns en tydlig roll- och ansvarsfördelning definierad som knyter an till rektors besluts- och delegationsordning. Dessutom har rektor utsett ett särskilt råd, kvalitetsrådet, som ansvarar för att utarbeta förslag till policy, följa upp verksamheternas kvalitetsarbete, stimulera kvalitetsutveckling samt att utveckla kvalitetssystemet.
Rektors besluts- och delegationsordning
Kvalitetsrådet
Kvalitetsrådet är ett rådgivande organ till rektor vad gäller kvalitetsarbetet vid Högskolan. Rådet ansvarar för utarbetandet av förslag till ett övergripande kvalitetsutvecklingsprogram och kvalitetspolicy. Rådet har även ansvaret att stimulera kvalitetsutvecklingen och ska ha en god överblick över denna utveckling inom Högskolan.
Prorektor är ordförande i rådet. Rådet består därutöver av forsknings- och utbildningsnämndens ordförande, akademirepresentanter, studentkårens ordförande samt programchefen för jämställdhetsintegrering. Högskoledirektören är adjungerad ledamot. Kvalitetssamordnaren är sekreterare.