Kvalitetsarbete
Högskolans kvalitetsarbete är integrerat i all verksamhet vid lärosätet. Kvalitetsarbetet är en gemensam angelägenhet för Högskolans personal och studenter och utgörs ytterst av varje lärares, forskares, teknisk och administrativ personals och studenternas dagliga arbete för att skapa förutsättningar för god utbildning, forskning och samverkan.
I främjandet av en positiv kvalitetskultur ska såväl personal som studenter känna ett ansvar och engagemang för att utveckla och driva kvalitet. Högskolans kvalitetskultur kännetecknas av delaktighet, dialog och kontinuerlig förbättring.
Kvalitetssystem
Högskolans kvalitetssystem bygger på olika kvalitetscykler. Under respektive cykel anges aktiviteter som utgör delar i kvalitetssystemet. För varje aktivitet finns styrdokument vilka redovisas i anslutning till aktiviteten.
Läs mer om varje del genom att klicka på respektive pusselbit.
I främjandet av en positiv kvalitetskultur ska såväl personal som studenter känna ett ansvar och engagemang för att utveckla och driva kvalitet. Högskolans kvalitetskultur kännetecknas av delaktighet, dialog och kontinuerlig förbättring. Kvalitetsarbetet kännetecknas av systematik, uppföljning och lärande, vilket bland annat inbegriper ett tydligt, engagerat och kompetent ledarskap, kollegial delaktighet i kvalitetsarbetet, synlighet och långsiktighet.
Kvalitetssystemets uppbyggnad bygger på Högskolans kvalitetspolicy, beslutad av högskolestyrelsen.
Kvalitetssystemet är medel för att effektivt och systematiskt kunna bedriva kvalitetsarbete. Högskolans kvalitetssystem består av olika samverkande delsystem, som tillsammans bildar en helhet. Dessa är:
- System för strategisk ledning och planering av verksamhet.
- System för kvalitet i kärnverksamheten (utbildning och forskning).
- System för kvalitet i verksamhetsstödet.
Kvalitetssystemet är även kopplat till rektors besluts- och delegationsordning. Av denna framgår ansvarsområdena för akademierna, akademiråden, forsknings- och utbildningsnämnden, verksamhetsstödet med flera.
I kvalitetssystemet finns en tydlig roll- och ansvarsfördelning definierad som utgår från rektors besluts- och delegationsordning. Dessutom har rektor utsett ett särskilt råd, kvalitetsrådet, att arbeta med kvalitetssäkringsarbetet vid Högskolan.
Högskolans kvalitetspolicy Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Rektors besluts- och delegationsordning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kvalitetsrådet
Kvalitetsrådets uppdrag är att stödja, samordna och utveckla kvalitetssäkringsarbetet i verksamhetens olika delar inom ramen för Högskolans kvalitetssäkringssystem.
- Stödja: Kvalitetsrådet ska stödja kvalitetssäkringsarbetet inom olika delar av verksamheten genom råd, analyser, genomlysningar mm. av kvalitetssäkringsarbetet.
- Samordna: Kvalitetsrådets ska samordna kvalitetssäkringsarbetet genom att bereda förslag till kvalitetspolicy och övergripande kvalitetssäkringssystem. Rådet skall också årligen sammanställa en kvalitetsrapport av Högskolans kvalitetsarbete.
- Utveckla: Kvalitetsrådet ska stimulera kvalitetsutvecklingen inom olika delar av verksamheten genom råd, analyser, genomlysningar mm. av kvalitetssäkringsarbetet. Rådet ska också ha en god överblick över kvalitetsutvecklingen inom Högskolan
Prorektor är ordförande i rådet. Rådet består därutöver av fyra lärarledamöter med kunskap och erfarenhet av kvalitetssäkringsarbete inom utbildning och forskning, en ledamot från verksamhetsstödet samt en studentledamot som utses av Halmstad studentkår.
Kvalitetsrapporter
Högskolan i Halmstad lämnar årligen en kvalitetsrapport till högskolestyrelsen. Syftet är att ge styrelsen en årlig information om Högskolans kvalitetsarbete, om kvalitetssystemet och dess processer, aktiviteter och resultat.