Sök Stäng

MOLiS – medarbetarorienterat ledarskap i skolan

Detta praktiknära projekt syftar till att skapa erfarenhets- och kunskapsutbyte mellan rektorer, pedagogisk personal och forskare för att utveckla och implementera ett medskapandeorienterat ledarskap i skolan. Målet är att identifiera, synliggöra och konkretisera ledarskapsprocesser som inkluderar både rektorsnivån och den pedagogiska personalens nivå.

Bakgrunden till projektet är att ett skolområde i Halmstad kommun har utökats från två till fyra skolor, vilket har lett till en förstärkt ledningsgrupp med två rektorer och en biträdande rektor. Två skolor har erfarenhet av deltagandeorienterat ledarskap, medan detta är nytt för de andra två. Området är nu i en utvecklingsfas där ledarskapet behöver utvecklas för att skapa en gemensam riktning och samtidigt stärka varje skolas unika identitet inom ramen för initiativet ”1 skola – 4 skolor”. Projektet utforskar när det är bäst att utveckla verksamheten som en enhet (1 skola) och när som fyra separata enheter (4 skolor). Samtliga skolor och deras pedagogiska personal deltar frivilligt i projektet. De involverade skolorna är Lyngåkraskolan, Haverdals byskola, Kvibilleskolan samt Steningeskolan i Halmstads kommun.

Följande forskningsfrågor är vägledande för projektet:

  1. Vad visar sig i rektorers och den pedagogiska personalens verksamhet i arbetet mot ett medskapandeorienterat ledarskap och hur avspeglas detta i deras agerande?
  2. Hur kan en process mot utvecklandet av ett medskapandeorienterat arbetssätt ske genom ett samarbete mellan rektorer, pedagogisk personal och forskare?
  3. Vad karaktäriserar ett medskapandeorienterat arbetssätt med avseende på rektors- respektive pedagogisk personalnivå?

Medskapandeorienterat ledarskap

Medskapandeorienterat ledarskap är ett paraplybegrepp för att organisera arbetet i en lärande organisation med fokus på undervisning och lärande. I projektet innebär detta ledarskap på två nivåer – rektors- och pedagogsik personalnivå. Det är en transdisciplinär arbetsform som kan tillämpas på flera nivåer och ämnesområden. I takt med ett mer komplext samhälle har synen på skolans ledarskap skiftat mot medskapandeorienterat ledarskap, där grupper samverkar för att skapa en kultur baserad på tillit snarare än regler. Forskning visar att en stark organisation har flera ledare på olika nivåer och att medskapandeorienterat ledarskap engagerar alla i organisationen.

Det praktiknära projektet

I projektet använder vi processlaboratorium, en metod där deltagarna utformar innehållet utifrån sin verksamhet. Processlaboratorium syftar till att omvandla befintliga arbetssätt och skapa innovation genom kollektivt arbete och reflektion. Det stöder deltagarnas expansiva lärande och medskapande ledarskap. Processlaboratorierna fungerar som en dynamisk plattform där praktik och forskning möts för att utmana och berika varandra. Detta främjar praktikutveckling, skapar ny kunskap och nya arbetssätt samt stärker deltagarnas lärande, vilket påverkar verksamheten som helhet.

Forskningsprojektet leds av Eva Brooks, fil. dr. och gästprofessor i digitalt lärande och genomförs tillsammans med Emma Edstrand, fil. doktor i utbildningsvetenskap. Utöver forskarna ingår även i projektgruppen två rektorer, en biträdande rektor och 10 grupper med pedagogisk personal från Lyngåkraskolan, Haverdals byskola, Kvibilleskolan och Steningeskolan (Halmstad kommun). Samverkansprojektet genomförs inom ramen för det nationella projektet Utbildning, Lärande och Forskning (ULF).

Om projektet

Projektperiod

  • 2024-01-01–2024-12-31

Projektledare

Andra deltagande forskare

Samverkanspartner

  • Lyngåkraskolan, Haverdals byskola, Kvibilleskolan och Steningeskolan (Halmstads kommun)

Finansiärer

  • Det nationella projektet Utbildning, Lärande och Forskning (ULF)

 

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt