Sök Stäng

Bygga kunskap och identitet som lärare

I detta projekt studeras ett ettårigt statligt initiativ för lärarutbildningen för att skapa en djupare inblick i lärarstudenters såväl som nyutexaminerade lärares övergång till läraryrket.

Högkvalitativ lärarutbildning spelar en avgörande roll i utvecklingen av framgångsrika utbildningssystem runt om i världen. Utbildningssystemen står dock inför utmaningar när det gäller att attrahera och behålla excellenta lärare. För att möta lärarbristen införde den svenska regeringen alternativa program som är mer flexibla än traditionell lärarutbildning.

I detta projekt studeras ett ettårigt statligt initiativ för lärarutbildningen för att skapa en djupare inblick i lärarstudenters såväl som nyutexaminerade lärares övergång till läraryrket. Forskningsfrågor som ställs i projektet handlar om vilka studenter som väljer att bli lärare, varför individer med annan yrkesbakgrund väljer att bli lärare och vilka aspekter lärarstudenter framhåller som avgörande för att utveckla sin yrkesidentitet som lärare i just sitt ämnesinnehåll. Som sådana kan resultaten från studien ge implikationer för hur lärarstudenter rekryteras till lärarutbildningarna och hur nyutexaminerade lärare kan utvecklas professionellt.

Om projektet

Projektperiod

  • 2023-05-01–2025-01-31

Projektledare

Andra deltagande forskare

Finansiär

Vetenskapsrådet

 

 

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt