DeCoSTE: att utforma och genomföra en enhetlig naturvetenskaplig lärarutbildning
Det centrala målet med detta projekt är att ge nya lärare i naturvetenskap sammanhängande erfarenheter och en konsekvent uppsättning konkreta planerings- och reflektionsverktyg som gör det möjligt för dem att tillhandahålla en koherent undervisning i naturvetenskap.
Huvudsyftet med DECoSTE-projektet är att utveckla och testa olika planerings- och reflektionsverktyg och tillhörande moduler för att stödja lärarstudenters planering, genomförande och reflektion av undervisning.
Verktygen och modulerna stödjer lärarstudenterna i att både bättre förstå principerna för sammanhängande naturvetenskaplig undervisning och även implementera dessa principer i sina klassrum.
För att introducera de olika verktygen lärarutbildningarna utvecklade vi även olika moduler som vägledning för lärarutbildare i naturvetenskap. Dessa moduler innehåller:
- en kort beskrivning av verktygen,
- hur verktygen stödjer koherent naturvetenskaplig undervisning,
- hur verktygen kan integreras i naturvetenskapliga lärarutbildningar,
- eventuella svårigheter för lärare, samt
- aktiviteter och material för att introducera och diskutera verktygen med lärarstudenter i naturvetenskap.
Alla moduler är tillgängliga med Open Access.
Om projektet
Projektperiod
- 2020-06-25–2023-08-31
Projektledare
- Stefan Sorge, University of Kiel
- Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapens didaktik, Högskolan i Halmstad
Andra deltagande forskare
- Anne-Marie Cederqvist, biträdande universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning teknik, Högskolan i Halmstad
- Mattias Rundberg, universitetsadjunkt i naturvetenskap och matematik, Högskolan i Halmstad
Samverkanspartner
- University of Kiel, Tyskland
- Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet
- Köpenhamns universitet, Danmark
- Helsingfors universitet, Finland
- Usac University, Turkiet
Finansiärer
- Erasmus