Sök

DeCoSTE: att utforma och genomföra en enhetlig naturvetenskaplig lärarutbildning

Det centrala målet med detta projekt är att ge nya lärare i naturvetenskap sammanhängande erfarenheter och en konsekvent uppsättning konkreta planerings- och reflektionsverktyg som gör det möjligt för dem att tillhandahålla en koherent undervisning i naturvetenskap.

Huvudsyftet med DECoSTE-projektet är att utveckla och testa olika planerings- och reflektionsverktyg och tillhörande moduler för att stödja lärarstudenters planering, genomförande och reflektion av undervisning.

Verktygen och modulerna stödjer lärarstudenterna i att både bättre förstå principerna för sammanhängande naturvetenskaplig undervisning och även implementera dessa principer i sina klassrum.

För att introducera de olika verktygen lärarutbildningarna utvecklade vi även olika moduler som vägledning för lärarutbildare i naturvetenskap. Dessa moduler innehåller:

  1. en kort beskrivning av verktygen,
  2. hur verktygen stödjer koherent naturvetenskaplig undervisning,
  3. hur verktygen kan integreras i naturvetenskapliga lärarutbildningar,
  4. eventuella svårigheter för lärare, samt
  5. aktiviteter och material för att introducera och diskutera verktygen med lärarstudenter i naturvetenskap.

Alla moduler är tillgängliga med Open Access.

Om projektet

Projektperiod

  • 2020-06-25–2023-08-31

Projektledare

Andra deltagande forskare

Samverkanspartner

  • University of Kiel, Tyskland
  • Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet
  • Köpenhamns universitet, Danmark
  • Helsingfors universitet, Finland
  • Usac University, Turkiet

Finansiärer

  • Erasmus

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt