Varför bli lärare i svenska?
Projektets syfte är att förstå ämneslärarstudenters syn på innehållet i skolans svenskämne och vad som motiverar dem att utbilda sig mot att undervisa i det.
Svenskämnet är komplext och innehållsrikt. Det ställer stora krav på lärare som behöver djupa kunskaper i flera olika akademiska fält, framför allt språkvetenskap, litteraturvetenskap och retorik. Studenter som väljer att utbilda sig till svensklärare har sannolikt olika uppfattningar om ämnet och värderar ämnets innehåll på olika sätt. Man kan också anta att studenternas uppfattning förändras under utbildningens gång, utifrån den undervisning som de har fått och de erfarenheter som de har skaffat sig under verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Projektet rymmer två delstudier. Den första fokuserar på nyantagna ämneslärarstudenter med svenska som ingångsämne och den andra på samma kategori studenter som befinner sig i slutet av utbildningen och närmar sig examen. I båda studierna används Q-metoden, som är en sammansatt forskningsmetod för att iaktta synsätt, värderingar och attityder till ett visst ämne. Den innebär i korthet att de deltagande studenterna får värdera påståenden om svenskämnets innehållsliga delar i förhållande till varandra. Det insamlade materialet analyseras såväl kvantitativt som kvalitativt och kompletteras med uppföljande kvalitativa intervjuer.
Resultaten förväntas ha relevans för forskningen om skolans svenskämne och för utformningen av framtidens lärarutbildning i svenska.
Om projektet
Projektperiod
- 2024-08-07–2025-09-30
Projektledare
Finansiärer
- Svenska Akademien