Hög kvalitet på kortare tid – ”Mission impossible” eller plats för nytänkande?
Det övergripande syftet är att identifiera vad olika aktörer, såsom staten, lärarutbildare och studenter, anser vara omistligt innehåll och som måste finnas med i den kompletterande pedagogiska utbildningen (KPU) för blivande ämneslärare.
Det råder en akut brist på behöriga och legitimerade lärare och det är kort om tid. Den stora samhällsutmaningen då det gäller lärarförsörjningen tacklas genom ettårig KPU. Vi vet för lite om konsekvenserna av att ta bort en tredjedel av utbildningen. Är det ett omöjligt uppdrag eller går det att tänka nytt kring utbildningens innehåll? Det ger oss ett unikt tillfälle studera vad olika aktörer anser vara utbildningens kärna. Vi behöver snarast göra en granskning för att:
- kunna identifiera eventuella utvecklingsbehov, och
- säkerställa att lärarnas kompetens är tillräckligt även med en kortare utbildning.
Vi behöver en fördjupad kunskap om hur olika aktörer värderar olika utbildningskomponenter för att utbildningen ska vara så meningsfull och effektiv som möjligt. Vi använder flera metoder såsom innehållsanalys då det gäller statens policytexter och styrdokument upprättade vid de fem i studien ingående lärosätena, en enkätstudie för att identifiera studenternas bakgrunder samt fokusgruppsintervjuer med lärarutbildare och studentgrupper vid respektive lärosäte för att identifiera vilka kunskaper och kompetenser de anser vara oumbärliga i utbildningen.
Om projektet
Projektperiod
- 2024-01-01–2026-06-01
Projektledare
Andra deltagande forskare
Finansiärer
- Högskolan i Halmstad