Barns berättande och språkutveckling i digitala fysiska aktiviteter
Syftet med projektet är att tillsammans med barn och förskolepersonal utforska aktiviteter där berättande med stöd av analoga och digitala estetiska uttrycksformer samt fysisk rörelse i närmiljön ingår.
Inom projektet fortsätter utvecklingen av ett forskningsbaserat utvecklingsarbete som ägt rum under samverkansformer i en förskola i Fyllinge, Halmstad kommun under 2019–2020. Det projektet handlade om barns berättande och knöts inom ramen för delprojektet Närmiljö som lärmiljö, vilket var inriktat mot förskolans digitalisering, och en del av det regionala avslutade projektet FDLIS (Framtidens digitala lärande i skolan).
Centrala ämnen
De ursprungliga temana berikas i projektet Barns berättande och språkutveckling i digitala fysiska aktiviteter med ytterligare inriktningar av såväl ämnesmässig och teknisk som av pedagogisk karaktär. Det generella begreppet språkutveckling står i projektet mer precist för tillägnandet av fler kommunikativa verktyg och ett bredare språkligt spektrum förankrat i barnens egna liv, närområde, perspektiv och undersökande berättande. Centrala ämnen i forskningsprojektet är digitala uttryck, estetik, lek och rörelse. Projektet undersöker också behovet att stötta barn att hitta röster som inte är avhängigt verbalt språk.
Projektperiod
2021
Anslagsgivare
ULF – utveckling, lärande, forskning
Projektdeltagare vid Högskolan i Halmstad
Kalle Jonasson, universitetslektor i utbildningsvetenskap
Anniqa Lagergren, universitetslektor i pedagogik
Partner/samverkan
Fyllinge skolområde, Halmstad kommun (fem förskolor med två rektorer och en skolledare, förskolepersonal)
Mer information
Projektet är ett delprojekt inom ULF – utbildning, lärande, forskning