Att undervisa om hållbar utveckling
Doktorandprojektet handlar om naturkunskapslärares ”pedagogical content knowledge” (ämnesdidaktiska kompetens) inom hållbar utveckling.
Doktorandprojektets mål är att generera kunskap om hur gymnasielärare i naturkunskap transformerar sin disciplinära kunskap om hållbar utveckling i undervisningspraktiken samt hur deras pedagogical content knowledge (PCK) utvecklas som ett resultat av kollegiala reflektioner och didaktiska verktyg.
Om doktorandprojektet
Projektperiod
2020–2024
Doktorand
Annika Forsler
Handledare
Pernilla Nilsson, professor, Högskolan i Halmstad
Susanne Walan, Karlstads universitet
Samverkansparter
Projektet är en del av Forskarskolan KÄKK (Kunskap, Ämnen och Kvalitet i lärarutbildning och Klassrum) och är en samverkan mellan Karlstads universitet, Högskolan i Halmstad och Högskolan Väst. KÄKK har fokus på praktiknära studier och har som mål att utveckla kunskap om hur olika ämnesinnehåll transformeras i undervisningen.
Finansiering
Vetenskapsrådet