Distansundervisning och lärande av svenska som andraspråksklassrum
Användning av digitala plattformar används allt oftare i undervisning trots att forskning visar att digital kommunikation kan innebära stora utmaningar för lärare och elever. Detta doktorandprojekt fokuserar på hur lärare designar sin undervisning för att främja elevernas lärande och hur olika former av interaktion bidrar till elevers lärande online.
Användning av digitala plattformar används allt oftare i undervisning trots att forskning visar att digital kommunikation kan innebära stora utmaningar för lärare och elever. Lärare och elever påverkas av användandet av distansundervisning på grund av de ökande utmaningarna som uppstår vid kommunikation på distans via digitala teknikplattformar.
Enligt tidigare forskning kan utmaningarna delas in i tre teman:
- Interaktion mellan lärare och elever
- Digital kompetens
- Kursdesign
Detta projekt syftar till att undersöka lärares erfarenheter av distansundervisning online och hur denna typ av undervisning påverkar elevers lärande av svenska som andraspråk. Studien fokuserar på hur lärare designar sin undervisning för att främja elevernas lärande och hur olika former av interaktion bidrar till elevers lärande online. Studien fokuserar också på vilka möjligheter och vilka utmaningar lärare upplever med undervisningen, samt hur onlineundervisningen skapar förutsättningar för interaktion, deltagande, motivation och engagemang. Genom detta kan projektet bidra till en bättre förståelse av hur onlineundervisning kan bidra till förbättrad inlärning av svenska som andraspråk.
Det är värt att notera att syftet med projektet inte är att bedöma lärande som ett resultat av att använda onlineundervisning, utan att undersöka hur lärare upplever distansundervisning och lärande online med stöd av digitala teknikplattformar.
Om doktorandprojektet
Projektperiod
- 2022-04-01–2026-04-01
Doktorand
Rasha Al Massalmeh är doktorand vid institutionen för tillämpad informationsteknologi vid Göteborgs universitet, och anställd vid Högskolan i Halmstad.
Handledare
- Pernilla Nilsson, professor, huvudhandledare, Högskolan i Halmstad
- Jeanette Sjöberg, biträdande professor och bihandledare, Högskolan i Halmstad
- Marie Utterberg Modén, postdoktor och bihandledare, Göteborgs universitet
Finansiärer
- Vetenskapsrådet