Att undervisa om hållbar utveckling
Projektet handlar om naturkunskapslärares ”pedagogical content knowledge” (ämnesdidaktiska kompetens) inom hållbar utveckling.
Syfte med projektet
Forskningsprojektets mål är att generera kunskap om hur gymnasielärare i naturkunskap transformerar sin disciplinära kunskap om hållbar utveckling i undervisningspraktiken samt hur deras pedagogical content knowledge (PCK) utvecklas som ett resultat av kollegiala reflektioner och didaktiska verktyg.
Om projektet
Projekttid
2020–2024
Samverkansparter
Projektet är en del av Forskarskolan KÄKK (Kunskap, Ämnen och Kvalitet i lärarutbildning och Klassrum) och är en samverkan mellan Karlstads universitet, Högskolan i Halmstad och Högskolan Väst. KÄKK har fokus på praktiknära studier och har som mål att utveckla kunskap om hur olika ämnesinnehåll transformeras i undervisningen.
Handledare
Pernilla Nilsson, Högskolan i Halmstad
Susanne Walan, Karlstads universitet
Finansiering
Vetenskapsrådet