Extern utvärdering utbildning
Utvärdering av utbildning på alla nivåer är ett viktigt moment i Högskolans kvalitetsarbete. Externa sakkunniga är en viktig komponent i Högskolans utvärderingssystem.
Utvärderingen tar sin utgångspunkt i respektive utbildnings förutsättning och profil. De externa sakkunniga bidrar med en granskning av att innehåll, utformning, genomförande och resultat lever upp till nationella och internationella nivåer för utbildningarnas område samt hur utbildningen integrerat jämställdhet, hållbar utveckling och samverkan. Därtill ska den externa granskningen även resultera i råd och rekommendationer för att kunna utveckla utbildningarna framöver.
Högskolan tillämpar en tregradig skala: hög kvalitet, hög kvalitet med förbehåll och ifrågasatt kvalitet. Om en utbildning får något av de senare två omdömena behöver ett utvecklingsarbete bedrivas som följs upp av forsknings- och utbildningsnämnden för att säkerställa att programmet når upp till de krav som gäller för hög kvalitet.
Utvärderingen genomförs i en sexårscykel, vilket innebär att varje program utvärderas var sjätte år.
Utvärderingar 2024
Program | Omdöme |
---|---|
Masterprogram i energismart innovation i byggd miljö | Hög kvalitet |
Medie- och kommunikationsvetenskap – inriktning hälsa | Hög kvalitet med förbehåll |
Miljö, innovation och hållbarhet | Hög kvalitet med förbehåll |
Hög kvalitet med förbehåll | |
Hög kvalitet |
Utvärderingar 2023
Program | Omdöme | Omdöme uppföljning |
---|---|---|
Bygg- och fastighetsekonomprogrammet | Hög kvalitet med förbehåll | |
Ifrågasatt kvalitet | ||
Magisterprogram i revisor och bank | Hög kvalitet med förbehåll | |
Ifrågasatt kvalitet | ||
Hög kvalitet | ||
Naturvård och artmångfald | Hög kvalitet | |
Psykologi inriktning idrott och motion | Hög kvalitet |
Utvärderingar 2022
Program | Omdöme | Omdöme uppföljning |
---|---|---|
Ifrågasatt kvalitet | ||
Civilingenjör i datateknik | Hög kvalitet med förbehåll | |
Magisterprogram i nätverksforensik | Hög kvalitet med förbehåll | |
Masterprogram i digital tjänsteinnovation | Hög kvalitet |
Program | Omdöme | Omdöme uppföljning | Omdöme uppföljning |
---|---|---|---|
Byggingenjörsprogrammet | Hög kvalitet | ||
Ifrågasatt kvalitet | |||
Elektroingenjörsprogrammet | Hög kvalitet med förbehåll | ||
Ingenjör i hållbar energi | Hög kvalitet | ||
Magisterprogram i elektronikdesign | Ifrågasatt kvalitet | ||
Magisterprogram i maskinteknik | Ifrågasatt kvalitet | Hög kvalitet med förbehåll | |
Professionell idrottskarriär och arbetsliv | Hög kvalitet med förbehåll | ||
Språk, textbearbetning och digital kommunikation | Ifrågasatt kvalitet | Hög kvalitet med förbehåll |
Program | Omdöme | Omdöme uppföljning |
---|---|---|
Hög kvalitet | ||
Magisterprogram i nordisk välfärd | Ifrågasatt kvalitet | |
Magisterprogram i tillämpad miljövetenskap | Hög kvalitet | |
Masterprogram i hälsa och livsstil | Hög kvalitet med förbehåll | |
Masterprogram i inbyggda och intelligenta system | Hög kvalitet med förbehåll | |
Masterprogram i industriell organisation och innovation | Hög kvalitet med förbehåll | |
Masterprogram i informationsteknologi | Hög kvalitet | |
Utvecklingsingenjörsprogrammet | Hög kvalitet med förbehåll |
Program | Omdöme | Omdöme uppföljning | Omdöme uppföljning |
---|---|---|---|
Ifrågasatt kvalitet | |||
Digital design och innovation | Hög kvalitet | ||
Hälsopedagogiskt program | Hög kvalitet | ||
Internationella marknadsföringsprogrammet | Ifrågasatt kvalitet | Hög kvalitet med förbehåll | |
IT-forensik och informationssäkerhet | Hög kvalitet | ||
Samhällsanalys och kommunikation | Hög kvalitet | ||
Samhällsförändring och social hållbarhet | Hög kvalitet |
Koppling till ESG
– Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area
Denna del i Högskolans kvalitetsarbete knyter an till avsnittet 1.9 Kontinuerlig uppföljning och regelbunden granskning av utbildningarna.
Enligt standarden ska lärosätena kontinuerligt följa upp och regelbundet granska utbildningarna för att säkerställa att studenterna uppnår uppsatta mål och att utbildningarna motsvarar studenternas och samhällets behov. Granskningen leder till kontinuerlig förbättring av utbildningarna. Åtgärder som planeras eller genomförs till följd av en granskning kommuniceras till samtliga berörda.