Filmer, samtal och samarbete ger nya ögon på undervisning
”Att få syn på vad vi inte ser” är ett ULF-projekt som nyligen avslutades och som tydligt har påverkat kvaliteten i samtal med lärarstudenter om deras praktiska yrkeskunnande. Projektet visar att det behövs samarbete för att utveckla samtal kring filmad undervisning i förskolan.
I förra veckan hölls ett avslutningsseminarium för att sprida resultaten från projektet. Med den övergripande titeln, ”Att få syn på vad vi inte ser”, vill forskarna visa att det behövs samarbete för att utveckla samtal kring filmad undervisning i förskolan.
Förutom forskningsgruppen med tre forskare och åtta förskollärare, deltog VFU-ansvariga på Akademin för lärande, humaniora och samhälle, rektorer från övningsförskolor och representanter för skolhuvudmän. Samverkansparter i projektet är forskare vid Göteborgs universitet och representanter från Halmstads kommun, Helsingborgs stad oc Ängelholms kommun.
Tänka vidare tillsammans
Syftet med seminariet var främst att sprida projektets kunskapsbidrag och samverkansmodell. Tanken var också att tillsammans tänka vidare kring vad resultaten kan innebära för deltagarna, och hur de kan överföras till andra praktiker.
– Dagen var viktig ur flera perspektiv. Förskollärarna fick muntligt verbalisera sina lärdomar, vilket ytterligare stärker deras ägarskap av den kunskap som har utvecklats inom projektet. Deras exempel på ägarskap kan användas i olika sammanhang. Genom denna typ av spridningsseminarier kan förskollärarnas lärdomar användas för att stärka samtliga kollegors kompetens att leda analysseminarier med studenter, säger Jaana Nehez, universitetslektor i utbildningsvetenskap på Högskolan i Halmstad.
Projektets syfte har varit att förbättra likvärdigheten i seminarier med studenter som genomförs på deras övningsförskolor. I seminarierna analyseras studenternas filmade undervisning i grupp. Som analysredskap har tre dimensioner av lärares praktiska yrkeskunnande använts. Forskningsgruppen har fördjupat sig i vad som är möjligt att få syn när ett sådant analysredskap används.
Kvaliteten i samtal
I en projektrapporten presenteras övergripande lärdomar samt förskollärarnas specifika insatser och lärdomar. Resultaten visar hur kvaliteten i samtal om undervisning kan stärkas. Resultaten är viktiga för lärarutbildare både på lärosäten, och på övningsförskolor och övningsskolor.
– Dagen var viktig för att rektorer som har ställt sig positiva till att deras personal ska delta liksom huvudmän som har skrivit på avtal fick insyn i det konkreta utfallet av ULF-projektet. Förskollärarnas presentationer var ett viktigt avslutande moment för deras samarbete inom forskningsgruppen och vidare aktörskap kring undervisningsanalyser. Presentationer och samtalen visar att deras lärdomar har omsatts i praktiken, säger Anki Wennergren, docent i utbildningsvetenskap inriktning specialpedagogik på Högskolan i Halmstad.
Samverkansmodellen som har använts är ett centralt kunskapsbidrag, menar forskarna.
– Forskningsgruppen har strävat efter hög grad av deltagande genom hela processen, från problemformulering till analys och presentation av resultat, säger Jaana Nehez.
Förbättringsarbete
Inom ramen för samverkansmodellen har förskollärarna spelat in seminarier med studenterna. De inspelade samtalen har legat till grund för förbättringsarbete om hur samtalen leds och vad som möjliggör och begränsar fördjupade analyser av undervisning. Lärdomarna från forskningsgruppen har därefter använts för att utveckla seminarier med studenterna. Resultaten visar att ljudinspelningar av seminarier och av forskningsgruppens samtal har varit avgörande för att stärka kvaliteten i seminarierna med studenterna. Samverkansmodellen har därmed varit en central del av ett gemensamt utforskande för att utveckla den egna praktiken.
Slutsatser uttryckta under spridningsseminariet
- Deltagande förskollärare har visat professionellt mod genom att fokusera på egna tillkortakommanden i seminarier med studenter.
- Resultaten är överförbara till förskolors och skolors kollegiala lärande, och också till hur exempelvis rektorer och verksamhetschefer kan utveckla sin samtalskompetens.
- Resultaten behöver spridas till fler som har ansvar för VFU.
Mer information
Projektrapporten publiceras i DiVA inom kort:
DiVA – Digitala Vetenskapliga Arkivet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.