ULF – utveckling, lärande, forskning
ULF – utveckling, lärande, forskning – handlar om att starta och genomföra forskningsprojekt i nära samarbete med skolan. Forskare tillsammans med förskollärare, lärare eller annan skolpersonal ska bedriva forskningsprojekt tillsammans.
ULF är en riksomspännande försöksverksamhet kring praktiknära skolforskning som genomförs på uppdrag av regeringen.
Samarbete önskas
Vid Högskolan i Halmstad går projektet under våren 2020 in i en ny fas. Frågor om ULF och idéer om samverkan från olika intressenter mottages därför med stort intresse:
- Är du lärare, rektor eller har en annan roll vid en skola i regionen (i vid bemärkelse) och är intresserad av ULF?
- Är du forskare inom Högskolan i Halmstad och intresserad av ULF?
Kontakta Per Högström, projektledare, eller Charlotte Berglund, samverkansansvarig via epost eller telefon, med en idé (se nedan) eller för att gemensamt diskutera en idé med oss.
Har du en idé till ett projekt? Här ser du exempel på information att skicka med till oss
Grundläggande information om verksamheten där praktiknära forskningsprojekt skulle kunna genomföras
- Namn på verksamheten och ort
- Presentera verksamhet helt kort med några meningar. (Rikta texten till en person som inte vet något om er.)
Ert förslag eller er idé
ULF-projekt ska bygga på frågeställningar som har formulerats i dialog med förskollärare, lärare eller annan verksam personal inom skolväsendet
Beskriv ert förslag eller idé, ta gärna stöd av frågorna nedan:
- Vad skulle ni vilja starta ett samarbete omkring? Resonera gärna kort runt ert intresseområde.
- Varför vill ni undersöka just detta område?
- Vilka frågor har ni ställt er själva kring området?
- Har ni genomfört undersökningar tidigare som kan användas?
- Har ni idéer om hur resultat som kommer fram skulle kunna användas i framöver?
Kontaktinformation
- Namn, titel, epost och telefon.
Om ULF
Syftet med ULF-projektet vid Högskolan i Halmstad är att initiera och genomföra forskningsprojekt i nära samarbete med skolor och anställda inom skolan i regionen.
En bärande idé är att utveckla modeller och strukturer för att både involvera yrkesverksamma lärare och lärarstudenter i forskningen (praktiknära) och att sprida resultatet av forskning till de verksamheter den berör (praktikutvecklande). Detta ligger i linje med redan etablerad forskning vid Högskolan i Halmstad, som i flera år bedrivit just praktiknära forskning inom skolans område.
Inom ULF kommer flera olika delprojekt att bedrivas parallellt. Forskare på Högskolan i Halmstad ska inom ULF arbeta tillsammans med lärare inom ett intresseområde som identifierats av verksamhet och skolhuvudmän. Forskning bedrivs med andra ord med utgångspunkt i ett faktiskt verksamhetsbehov och forskningen ska bygga på frågeställningar som har formulerats i dialog med lärare eller annan verksam personal inom skolan. På så vis får
- verksamheten inspel till sitt pågående utvecklingsarbete,
- beprövad erfarenhet och vetenskapliga perspektiv mötas, och
- lärosätet stärker kvalitén på det praktiknära fokus som eftersträvas i utbildning och forskning.
Genom att bygga praktiknära forskning i nära samarbete med skolhuvudmännen kan gapet mellan teori och praktik överbryggas. På så sätt kan forskningen bidra till att utveckla skolans och lärarutbildningens praktik.
Dialogdagar
Ett annat viktigt syfte med ULF är att utveckla framgångsrika former för att kommunicera och sprida resultatet av forskningen för att utveckla verksamheterna.
Inom projektet anordnas dialogdagar, antingen ute i verksamheterna eller på Högskolan i Halmstad, för att kommunicera vad ULF är. Dialogdagarna ger även möjlighet att få tillgång till olika aktörers beskrivningar av vilka framgångsfaktorer som finns.
Tre faser
Sammanfattningsvis inkluderar ULF:s Högskolan i Halmstad-modell tre huvudsakliga faser under åren 2020-2021. De är inte alls skilda från varandra, utan äger rum under en kontinuerlig uppbyggnad som sker under projektets gång.
- Behovsinventering och initiering av forskning
- Forsknings- och utvecklingsdialoger och idéspridning - dialogdagar
- Plattform för paketering, kommunikation och spridning av resultat
Projektgrupp
Per Högström, projektledare för ULF vid Högskolan i Halmstad
Charlotte Berglund, samverkansansvarig vid Akademin för lärande, humaniora och samhälle, Högskolan i Halmstad
Bakgrund ULF
ULF-satsningens bakomliggande huvudfokus, det vill säga att sprida framgångsrika modeller för samverkansdriven och praktikutvecklande forskning, innebär att i projektet är kommunikation centralt.
Högskolan i Halmstad är ett av 25 lärosäten som medverkar i försöksverksamheten och som alla tecknar lokala ULF-avtal om samverkan med kommuner/skolhuvudmän.
Projekttid
2020-2021 (projekttid i helhet 2018-2021)