ULF – utbildning, lärande, forskning
ULF handlar att utveckla och förbättra undervisningen i skolverksamhet och förskollärar- och lärarutbildning genom en stärkt vetenskaplig grund. Genom att bygga praktiknära forskning i nära samverkan med skolorna kan bandet mellan teori och praktik stärkas.
ULF är en satsning för att utveckla och förbättra undervisningen i skolverksamhet och lärar- och förskollärarutbildning genom en stärkt vetenskaplig grund. Praktiknära forskning i samverkan utgår från skolans behov av kunskap, och bygger på en infrastruktur med gemensamma forskningsmiljöer och mötesplatser, förenade anställningar och andra modeller som stödjer skolprofessionernas deltagande i hela forskningsprocessen. Målet är att successivt bygga upp en kunskapsbas som är öppen för forskare, lärare, förskollärare och övriga skolans yrkesverksamma.
Om ULF-verksamheten
Genom att bygga praktiknära forskning i samverkan med skolhuvudmännen kan sambandet mellan teori och praktik stärkas. På så sätt kan forskningen bidra till att utveckla förskolan, skolans och lärarutbildningens praktik.
En bärande idé i ULF är att utveckla modeller och strukturer för att både involvera yrkesverksamma lärare och lärarstudenter i forskningen (praktiknära) och att bidra till utveckling av verksamheter den berör (praktikutvecklande). Detta ligger i linje med redan etablerad praktiknära forskning inom förskola och skola vid Högskolan i Halmstad.
Inom ULF bedrivs flera projekt parallellt. Forskare på Högskolan i Halmstad arbetar inom dessa tillsammans med lärare inom ett intresseområde som identifierats av verksamhet och skolhuvudmän. Forskning bedrivs med andra ord med utgångspunkt i ett faktiskt verksamhetsbehov.
ULF-projekten ska bygga på frågeställningar som har formulerats i dialog med lärare eller annan personal inom förskola och skolan. På så vis får:
- verksamheten inspel till sitt pågående utvecklingsarbete,
- beprövad erfarenhet och vetenskapliga perspektiv mötas, och
- lärosätet stärkt kvalitet på det praktiknära fokus som eftersträvas i utbildning och forskning.
Organisation
Ifous och SUHF, företrädare för Sveriges tre skolhuvudmannaorganisationer respektive lärosäten med lärarutbildning har signerat ett tioårigt nationellt ULF-avtal. Avtalet reglerar formerna för praktiknära forskning i samverkan. För genomförandet står fem noder och många regionala och lokala ULF-grupperingar runt om i landet. Avtalet omfattar landets alla 27 lärosäten med lärarutbildning och 2800 skolhuvudmän.
Noder
Organisationen med noder träder i kraft den 1 januari 2025. I de fem noderna ingår lärosäten och skolhuvudmän som samverkar genom lokala ULF-avtal. Noderna arbetar med övergripande verksamhetsplanering, fördelning av medel och internt kunskapsutbyte. De styrs av ledningsgrupper med representation från akademi och skolhuvudman. Högskolan i Halmstad tillhör Sydnoden.
Sydnoden
Skolhuvudmän, Högskolan i Halmstad, Högskolan i Kristianstad, Linnéuniversitetet, Lunds universitet och Malmö universitet.
Finansiering:
ULF finansieras av regering och riksdag med lärosäten och skolhuvudmän som medfinansiärer.
Genomförda ULF-projekt
Projekt genomförda till och med 2024 vid Högskolan i Halmstad.
MOLiS – medarbetarorienterat ledarskap i skolan
Förskolans lärmiljö för välbefinnande och återhämtning
Virtuella lärmiljöer som stöd för elevers kunskapsutveckling i studiehandledning på modersmålet
Integrering av utbildningsmiljöer för undervisning i teknik och hållbarhet
Barns berättande och språkutveckling i digitala fysiska aktiviteter
Samverkan för utveckling av lärarprofessionens digitala kompetens (SamLär)
Rapporter, publikationer och poddar
Samtliga har Högskolan i Halmstad som avsändare.
Att leda professionsseminarier med lärarstudenter på övningsförskolor Länk till annan webbplats.
Kunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala samtal Länk till annan webbplats.
Learning leading: Responsiveness in leading professional learning Länk till annan webbplats.
Kapitel i nedanstående bok:
VFU-handledares betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande Länk till annan webbplats.
- Handledares samtalsstrategier,
- Lärarstudenters förmåga att resonera om undervisning
- Vägar framåt för VFU-handledning med kvalitet
Poddar
Avsnitten är inspelade inom ramen för SamLär, medverkar gör Högskolans egna forskare och lärare samt inbjudna gäster.
Samarbete
Frågor om ULF och idéer om samverkan från olika intressenter mottages med intresse av Högskolan i Halmstad:
- Är du lärare, rektor eller har en annan roll vid en skola i regionen (i vid bemärkelse) och är intresserad av ULF?
- Är du forskare inom Högskolan i Halmstad och intresserad av ULF?
- Kontakta Kalle Jonasson, chef för avdelningen för lärande vid Högskolan i Halmstad, kalle.jonasson@hh.se