Samverkan för utveckling av Lärarprofessionens digitala kompetens (SamLär)
Syftet med projektet var att etablera en ny metod för erfarenhets- och kunskapsutbyte mellan lärare, lärarstudenter och forskare. Genom den skulle undervisningsinnehåll kopplat till programmering och digital kompetens kunna utvecklas på ett systematiskt sätt.
Avsikten var att bidra med reflektions- och lärprocesser kring digital kompetens och programmering i gränsytorna mellan yrkes-, utbildnings-, och forskningsaspekten av lärarprofessionen. Projektet avsedde också att säkerställa kontinuitet och vidareutveckla befintliga initiativ för undervisning om programmering och inkluderade därför även kunskapsspridning och utveckling av beprövad erfarenhet.
Inom ramen för FDLIS-projektet (Framtidens digitala lärande i skolan) samt verksamhet i DLC (Digitalt laborativt centrum) vid Högskolan i Halmstad har nära samarbeten etablerats och utvecklats mellan forskare vid Akademin för lärande, humaniora och samhälle och lärare vid flera skolor utvecklats. Samarbetet innefattade lärare och skolor som är långt framme i utvecklingen av undervisning kring programmering och där en digital kompetens byggts upp under de senaste åren. Dessa skolor var en viktig utgångspunkt för SamLär-projeketet, samtidigt som ett viktigt mål var att involvera fler lärare och skolor.
Projektet utforskade DLC som bas för workshopar och verkade som resurs för projektets forskningsaktiviteter där lärare gavs möjlighet att experimentera och upptäcka digitala teknologier. Lärare fick möjlighet att utforska sin egen pedagogiska roll i förhållande till teknologier och hur de didaktiskt kan utforma sin egen undervisning och så vidare. Ett centralt inslag var alltså DLC som fysisk och virtuell mötesplats med möjligheter att prova undervisningsupplägg i en tekniskt avancerad miljö med teknisk kompetens på plats.
Projektperiod
2021
Partner/samverkan
Halmstads kommun (grundskolor och KomTek)
Projektet var ett delprojekt inom ULF – utbildning, lärande, forskning
Projektdeltagare vid Högskolan i Halmstad
- Emma Edstrand, universitetslektor i lärandemiljöer och digitalisering
- Patrik Lilja Skånberg, universitetslektor i utbildningsvetenskap med inriktning mot högskolepedagogik och digitalt lärande
- Jeanette Sjöberg, docent i pedagogik med inriktning digitalt lärande