Kunskaper om språk, text och målgrupper väger tungt för digital marknadsförare

Sina Sultani driver Bäver Media i Göteborg, som jobbar med företags marknadsföring och reklam på sociala medier. För ett par år sedan gick han ut Språkvetarprogrammet – inriktning textbearbetning (nu heter programmet Språk, textbearbetning och digital kommunikation), och ägnar nu dagarna åt språk, text och en hel del humor.

Leende kille i bak- och framvänd keps, glasögon, ljus denimskjorta - datorskärmen skymtar också.

Det var bra att få en utmaning under utbildningen, säger Sina Sultani. Bild: Privat

Driver sociala medier-kanaler åt företag

– Jag var snabb att komma ut i arbetslivet när jag var färdig med utbildningen, konstaterar Sina Sultani, som fick idén till sitt företag redan under utbildningens praktikperiod.

Huvudfokus inom Bäver media är att driva sociala medier-kanaler åt företag. Arbetet med det började hos en barberare med profil åt det lite mer exklusiva hållet, och ägaren ville konkurrera med andra som höll samma höga svansföring. Uppdraget inleddes egentligen under praktiken, och det ledde snart till en anställning.

– Jag klev in och tog över salongens Instagram- och Facebook-konton och började ladda upp framför allt roliga texter. Det är också lite min grej, att skriva lite kul och humoristiskt. Jag började också värva ambassadörer, kända profiler som kom och rakade sig kostnadsfritt på salongen mot att de berättade om det i sina flöden. Sedan vill andra företag att jag skulle göra samma sak för dem.

"Det finns så många möjligheter efter utbildningen, men alla är inte färdigpaketerade som om man exempelvis studerar till ingenjör. Det hänger mer på din kreativitet och vad du är villig att göra av dina kunskaper, vad du själv kan skapa och ge för betydelse till företagen."

Sina Sultani

Sina Sultani tvekade först inför att starta eget företag, men när han lärde känna en kille som jobbar med försäljning beslutade de sig för att göra gemensam sak. Nu säljer partnern in Bäver medias tjänster medan Sina Sultani kan ägna sig helhjärtat åt att skriva och producera innehåll hela dagarna, precis som han vill.

– Efter barberaren började vi med restauranger, det är stor konkurrens och de behöver synas och höras mycket. Vi tog över deras sociala medier-verksamhet och fotograferade, filmade och laddade upp i deras sociala kanaler och fick ut budskapen. Vi har också haft andra, lite tyngre kunder, som exempelvis ett it-företag. Åt det gjorde vi filmer och lite längre produktioner med skrivna manus.

Kreativitet skapar möjligheter

Något av det bästa med utbildningen tycker Sina Sultani var att ha ganska högt ställda krav på sig.

– Att studera var inte så lätt, jag mötte lite motstånd och det var bra att få en utmaning. Lärarna var så fantastiska, roliga och tillmötesgående, jag är fortfarande så tacksam mot dem. De hjälper studenterna att komma i mål med det vi aspirerar på, och med att lyckas.

Det var när Sina Sultani satt och skrollade på antagning.se som han fastnade för programmet vid Högskolan i Halmstad.

– Jag såg att det handlade mycket om text, och det är ett intresse som jag alltid har haft utan att egentligen reflektera över det. Men såväl jag som människor i min omgivning såg att text och skrivande är något som jag är bekväm med och duktig på. Så jag satsade.

Det har Sina Sultani aldrig haft anledning att ångra.

– Det finns så många möjligheter efter utbildningen, men alla är inte färdigpaketerade som om man exempelvis studerar till ingenjör. Det hänger mer på din kreativitet och vad du är villig att göra av dina kunskaper, vad du själv kan skapa och ge för betydelse till företagen. Det skrivna språket är i högsta grad viktigt fortfarande, men ibland på ett lite nytt sätt. För tio år sedan trodde nog inte någon att man skulle kunna försörja sig på att skriva captions på något som heter Instagram. Någon som pluggar språk i dag kanske kommer att skriva inlägg åt företag på Tiktok, en kanal man just nu tycker är till för barn, säger Sina Sultani.

Verktygslåda och olika knep

Förståelsen för och kunskap om det skrivna språket väger tungt efter utbildningens slut.

– Jag har fått med mig en verktygslåda och olika knep. Att någon har förklarat och gått igenom vad dispositionsstrategier är, eller hur målgruppsanalys och målgruppanpassning fungerar, är otroligt användbart i arbetslivet.

Med covid-19-pandemin har några av Bäver medias kunder fått sätta verksamheten på paus, och behovet av marknadsföring har tillfälligt minskat. Sina Sultani har tagit tillfället i akt att vidareutveckla sig. I dag tar han även uppdrag som tolk – förutom svenska har han persiska som modersmål – och han studerar en fristående kurs inom bygg och anläggning.

– Jag tolkar för olika myndigheter när någon som har bokat tid med en handläggare behöver översättning. Hjärnan jobbar på högvarv och jag har verkligen vässat mina språkkunskaper på ett nytt sätt i och med detta. Det är en otrolig boost, säger Sina Sultani och berättar vidare:

– Vad gäller kursen vet jag att byggbranschen alltid utvecklas och att det finns resurser i den, men den är inte så uppdaterad vad gäller det skrivna språket. Så nu läser jag på och ser vad jag och mitt företag kan tillföra, det finns utrymme för utveckling inom digital kommunikation på det området.

Text: Kristina Rörström

Sina Sultani

Bakgrund: Studerade Språkvetarprogrammet – inriktning textbearbetning (gick ut 2018) som nu heter Språk, textbearbetning och digital kommunikation

Gör nu: Driver Bäver Media med fokus digital marknadsföring i sociala kanaler. Jobbar även som tolk och kompetensutvecklar sig inom bygg- och anläggningsbranschen.

uppdaterad

2020-09-08

Kontakt

Dela

Kontakt