Designstudio hälsa/smarta samhällen, våren 2020
Voysify
Företaget Voysify behövde hjälp med att designa gränssnittet för en översättningstjänst som ska översätta 200 språk i realtid. Resultatet blev en prototyp där användaren väljer sitt språk från en världskarta. Användaren kan antingen välja att tala till tjänsten eller skriva med hjälp av ett tangentbord.
Projektdeltagare: Sara Borgersen, Elin Lundström, Elias Larsson, Ruben Nordell och Sabrin Said.
Varberg Energi
Vi fick i uppdrag att skapa ett koncept som skulle få Varberg att kännas som en mer hållbar och smart stad med hjälp av IoT-produkter. Vårt koncept bygger på förvaringsskåp för elcykelbatterier med laddmöjlighet. Dessa skåp öppnas och stängs med hjälp av en app och är kostnadsfria.
Projektdeltagare: Hannah Bartmar, Annie Blessenius, Alexander Helmersson, Filip Kumlin och Felix Messo.
Chattbot för studentsupport
Verksamhetsstödet på Högskolan i Halmstad erbjuder i dag stöd till studenter via flera supportavdelningar, men studenterna har svårt att förstå vilken avdelning de ska vända sig till med vilka frågor. För att lösa problemet har vi tagit fram en AI-baserad chattbot som kan svara på studenters frågor, förstå deras problem och guida dem till rätt supportavdelning.
Projektdeltagare: Erika Börjesson, Fredrik Trulsson, Jenny Eliasson, Tewolde Melles och Zephyr Crabtree.
4 Healthy Growth
Projektet grundar sig i identifieringen och förebyggandet av barnfetma genom mätverktyget 4 Healthy Growth som möjliggör vägning och mätning i hemmet. Designgruppens uppgift har varit att designa en applikation som på ett etiskt och pedagogiskt vis förmedlar information och åtgärder gällande barns tillväxtkurva till appens brukare.
Projektdeltagare: Erik Johansson, Oliver Rosberg, Ludvig Ståhl, Alex Johnsson, Catrin Mattson och Ronny Sabo.
Medborgardialog
I detta projekt arbetade vi för Halmstads kommun för att utöka invånardialogen inom kommunen. Vårt uppdrag var att ge förslag på eller utveckla en metod/ett verktyg för att på ett enkelt sätt få veta vad invånarna tycker i en specifik fråga. Eftersom detta är ett brett samhällsproblem valde vi att designa en mobiltjänst för målgruppen unga vuxna där de enkelt kan följa och tycka till om projekt.
Projektdeltagare: Emilia Björk Roth, Emanuel Dahlgren, Amela Mujasevic, Frida Palmqvist och Erik Bach Rishede.
Lifesify
Uppgiften var att skapa en förbättrad version av företagets plattform som inbjuder till interaktivitet. Den ska också göra användarresan enkel att förstå och tydliggöra fördelarna och vinsterna med motivational design och gamification som nyckeln till en djupare insikt om användarens diagnos och utmaning, samt skapa ett ökat välmående för användaren.
Projektdeltagare: Karl Larsson, Jesper Zander, Tim Börjesson, Nicholas Andersson, Kayleigh Bishop Källberg och Daniel Chamoun.
Patterns of daily occupations
PDO är en applikation som möjliggör aktivitetsloggning i hälsofrämjande syfte. Genom automatisering och implementering av skräddarsydda funktioner samt en graf ger applikationen användaren möjlighet till rehabilitering genom reflektion över vardagsmönster.
Projektdeltagare: Emma Bengtsson, Jakob Wisborg, Jurgen Hasuka, Maria Sjöström och Natalie Janzen.
Gains N Greens
Vi har skapat en tjänst för direkt handel av lokalodlade produkter mellan producenter och konsumenter utan mellanhänder. Tjänsten är avsedd att samla lokalproducerade produkter på en plats för att det ska bli lättare för konsumenter att välja lokalt odlade produkter när de ska handla.
Projektdeltagare: Andreas Dahlman, Hampus Fredriksson, Moa Gottschalk, Lisa Hedbys och Sofia Heikkilä Svensson.