Tidigare projekt DDI designstudior
Här presenteras tidigare projekt som har skapats av studenterna på Digital design och innovation.
Designstudio smarta samhällen, våren 2021
HPI – Smart Societies
HPI:s tjänster hjälper Sveriges företagshälsor och andra aktörer att stärka organisationers arbetsmiljö och ge människor kunskap och motivation till att förbättra sin hälsa. Uppdraget bestod av att utforska nuvarande plattform, och ta fram ett koncept som öppnar upp möjligheten för arbetsgivare att logga in på plattformen och ta del av statistik från utförda tester av företagshälsa.
Projektdeltagare: Marko Cavric, Jack Gustafsson, Robin Wärff och Lana Al Haj Houssein.
Connect
Connect är en tjänst som ska hjälpa studenter att hitta vänner med gemensamma intressen. Tjänsten är utvecklad tillsammans med Studenthälsan på Högskolan i Halmstad för att hjälpa studenter som känner sig ensamma. Detta eftersom ensamhet i sin tur kan leda till ångest, oro, stress med mera.
Projektdeltagare: Elin Nilsson, Filip Gunnarsson, Robin Johansson och Sofia Strand.
Njord Medtech
I detta projektet undersöks hur ett digitalt verktyg kan underlätta beslutsfattandet för nya investeringar till sjukvården. Designlösningen innefattar en iteration av Atles produktsida baserat på processens insikter samt en ny funktion vilket genererar en PDF som framhäver Atles påverkan. PDF:n anpassas efter de uppgifter som användaren fyller i om sin avdelning.
Projektdeltagare: Isak Petersson, James Holmgren, Jenny Lindgren, Hampus Isebring och Lisa Karlsson.
Share Express
OSMaaS är ett forskningsprojekt som arbetar med framtidens mobilitet. Vår roll i projektet har varit att skapa ett diskussionsunderlag som tar helheten av en mobilitetstjänst i åtanke. Vi har valt att utreda frågor rörande trygghet, förtroende och seamless switching. Utifrån detta har vi utformat en komplett workshop att utföra med intressenter.
Projektdeltagare: Saga Isebring, Nicki Lindqvist, Christoffer Sahlin, Daniel Blücher och Melos Bunjaku.
OSMaaS – Carbon Credits & Transport
Projektgruppen har skapat en travel assistant samt en betalningsfunktion som ska kunna implementeras i samhället år 2040. Enligt en framtidsvision ska valutan i samhället vara Carbon Credits som är klimatkompenserad koldioxid. Projektet har gått ut på att undersöka hur användarna upplever trovärdighet samt vilka funktioner som behövs för att användaren ska kunna känna sig säker.
Projektdeltagare: Oscar Lagervall, Amanda Eriksson, Sebastian Lau, Sanna Nygren och Ali Hadi.
Via Viridi – verktyg för livscykelanalys
Vi har i samarbete med företaget Via Viridi skapat ett verktyg som underlättar och effektiviserar för företag att göra dataöverlämning i syfte att skapa livscykelanalyser. Vårt koncept bygger på tydlig kategorisering, anpassningsbarhet samt att få konstant hjälp genom processen.
Projektdeltagare: Johan Lorentz, Julia Forssén, Arvid Gulinoch Ida Melander.
Halland Supper
Uppdraget var att skapa en digital tjänst för kommunikation med kund före, under och efter besöket. De tre koncept som levererades har som syfte att skapa en känsla av tillit, spänning, natur och lyx samt öka kundens kunskap om hållbarhet för att främja en hållbar livsstil.
Projektdeltagare: Elin Johnsson Ahlén, Gudni Bjarnason, Linnéa Ivetorn, Kajsa Palmén och Sebastian Kjernholm.
Designstudio mobil, hösten 2020
HBK medlemsapplikation
Uppdraget var att skapa en lösning för HBK som vill digitalisera sitt medlemskap för att göra det mer attraktivt. Problemet består i att attrahera nya medlemmar, allra främst en yngre målgrupp. Vår lösning är en mobilapplikation för HBK:s medlemmar där målgruppen är barn i åldern 6–9 år. Appen ska locka dem att bli medlemmar, känna en gemenskap och inkludering i klubben.
Projektdeltagare: Saga Isebring, Sebastian Kjernholm, Hampus Isebring, Julia Forssén, Sanna Nygren och Lana Al Haj Houssein.
Remote Teams – Wizdo Bounce
Projektet bygger på ett samarbete med Företaget Wizdo. Resultatet är ett koncept för en app som ska underlätta distansarbete och återskapa den fysiska sociala miljön. Teamet skapade ett öppet rum för att minska gränserna mellan olika grupper och öka social kontakt och spontanitet. I appen kan användaren starta samtal, känna sig inbjuden och på ett enkelt sätt prata med kollegor.
Projektdeltagare: Daniel Blücher, Amanda Eriksson, Sofia Strand, Isak Petersson, Gudni Freyr Bjarnason och Emma Fagerholm.
Konferensstöd
Vår designlösning är en mobilapp som fungerar som ett komplement till en digital konferens. Artefakten är avsedd att hantera och skicka digitala visitkort, som på en konferens fungerar som ett verktyg för att nätverka och skapa kontakter.
Projektdeltagare: Nicki Lindqvist, Jenny Lindgren, Lisa Karlsson, Linnéa Ivetorn, Robin Johansson och Oscar Lagervall.
Pod as a Service
Vi fick i uppdrag att skapa ett koncept för ett bokningssystem för en pod, alltså ett autonomt fordon som ska delas av en grupp grannar. Lösningen bygger på att främja delning och ge användarna möjligheten till samåkning.
Projektdeltagare: Elin Johnsson Ahlén, Felicia Oredsson, Mateusz Gregus, James Holmgren, Arvid Gulin och Ali Hadi.
Attefallshus
Gruppen blev tilldelad briefen attefallshus där beställaren Halmstad kommun vill förbättra förutsättningarna på hemsidan angående informationen om vad som krävs för att bygga attefallshus. Vår lösning är en responsiv hemsida som strukturerar upp informationen på ett mer pedagogiskt sätt.
Projektdeltagare: Kajsa Palmén, Robin Wärff, Jack Gustafsson, Emil Karlsson, Ida Melander, Carl Lemón och Marko Cavric.
Vattenkollen
Projektet är en app för inköpslistor som ska öka användarens medvetenhet om sin vattenkonsumtion utifrån sin livsmedelskonsumtion.
Projektdeltagare: Christoffer Sahlin, Elin Nilsson, Filip Gunnarsson, Johan Lorentz, John Fembro, Melos Bunjaku och Sebastian Lau.
Designstudio webb, våren 2020
Testbädd Akvaponik
Detta projekt har utgått från en brief överlämnad av en beställare i Halland som är i ett tidigt stadie av att starta ett företag inom akvaponik för att bidra till en hållbar livsmedelsproduktion i Halland. Problemet som presenteras i briefen är att företaget saknar en digital mötesplats, vilket detta projekt är ämnat att åtgärda.
Projektdeltagare: Julia Forssén, Elin Nilsson, Lana Al Haj Houssein, Erik Brindmark och Felicia Oredsson.
Afrikaresor Resebolag
Vi har utvecklat en hemsida för hotellet Mafilton Green Resort, ett mindre hotell lokaliserat vid kusten av Sierra Leone. Hotellets koncept bygger på att besökaren ska få uppleva det genuina Afrika och ett hållbarhetstänk ska genomsyra hela hemsidan. Hotellet vill ge sina gäster personlig service och ett familjärt intryck. De två viktigaste funktionerna är att kunna boka rum och transport.
Projektdeltagare: Filip Gunnarsson, John Fembro, Linnéa Ivetorn, Oscar Lagervall, Sebastian Kjernholm och Sofia Strand.
Surfingprofil i Apelviken
Projektet bygger på ett samarbete mellan Varbergs förenade surfare och Högskolan i Halmstad. Projektet undersöker surfingprofilen i Apelviken vilket resulterade i en utveckling av Stormhuset.se hemsida med utvecklad väderprognos samt forum där medlemmar kan kommunicera med och informera varandra.
Projektdeltagare: Elin Johnsson Ahlén, Ali Hadi, Jack Gustafsson, Emma Fagerholm, Amanda Eriksson, Daniel Blücher och Saga Isebring.
Genuine Africa Travels
Produkten som vi designat för resebyrån Genuine Africa Travels har som huvudfokus att skapa ett professionellt intryck som ger besökaren förtroende till hemsidan. Produkten har utvecklats genom ett antal olika utvärderingsmetoder till att bli mer förståelig, lättnavigerad och visuellt tilltalande.
Projektdeltagare: Arvid Gulin, James Holmgren, Jenny Lindgren, Johan Lorentz, Kajsa Palmén och Ida Melander.
Design Studio – Savelife
Detta projekt är tänkt att ge en tydlig överblick över hur designprocessen har gått till när en ny design för Savelifes hemsida togs fram. Savelife är ett företag som säljer utbildningar och produkter inom främst första hjälpen och hjärt-lungräddning. Utmaningen i projektet är att skapa en uppdaterad hemsida för Savelife där syftet tydligt framgår.
Projektdeltagare: Christoffer Sahlin, Isak Petersson, Carl Lemón, Gudni Freyr Bjarnason, Mateusz Gregus, Nicki Lindqvist, Sanna Nygren och Robin Wärff.
KUST
Vi hade som uppdrag att göra användarstudier samt ta fram en prototyp för en webbshop och marknadsföringskanal för företaget KUST. Det var viktigt att designen skulle vara användarvänlig samt visuellt följa företagets grafiska profil. Ett administrationssystem för webbsidan har också skapats, där KUST dynamiskt kan hantera hemsidan.
Projektdeltagare: Sebastian Lau, Marko Cavric, Hampus Isebring, Robin Johansson, Lisa Karlsson och Emil Karlsson.
Designstudio hållbarhet, våren 2020
Restaurang Spiro
Restaurang Spiro efterfrågade en digital tjänst för att hjälpa dem i deras arbete med hållbarhet och problematiken gällande matsvinn. I processen med att ta fram den digitala tjänsten för restaurang Spiro applicerades kritisk design och övertygande design. Projektet är utfört ur ett hållbarhetsperspektiv och vi har därmed behövt ta ekonomiska, sociala och ekologiska aspekter i beaktning i arbetet.
Projektdeltagare: William Rönnholm och Nicolas De Bernardi.
Electrolux Professional
Uppdraget var att med lämpade metoder identifiera beteenden hos boende i flerbostadshus för att identifiera bakomliggande faktorer till varför användning respektive inte användning av gemensamt tvättutrymme sker. Ett av de problem uppdragsgivaren Electrolux Professional har identifierat är ett skifte i hur människan i dag förhåller sig till tvätt.
Projektdeltagare: Luigj Aliqkaj, Felix Johansson och Jacob Paulsson.
KUST
KUST:s affärsidé är att skapa badkläder i återvunnet material med fokus på hög kvalitet och passform. Varumärket kommer att säljas enbart på nätet vilket medför utmaningar kopplat till att avgöra rätt storlek och passform. Vårt uppdrag var att ta fram en digital lösning som kan minska osäkerheten inför köp av badkläder på nätet för att förhindra att de skickas i retur.
Projektdeltagare: Angelica Do och Malin Nilsson.
Telehälsa för personer med KOL
I samarbete med Hälsoteknikcentrum Halland var uppdraget att ta fram ett förslag på ett digitalt gränssnitt eller en klickbar prototyp som illustrerar hur en individ med KOL kan vara mer delaktig i sin vård i från hemmet. KOL är en sjukdom som gör att det blir svårare att andas och att du orkar mindre.
Projektdeltagare: Nel-Li Morero och Ella Arenlind.
Engagera lokala företag i att arbeta hållbart
Tillsammans med HighFive i Halmstad tog vi fram ett koncept som ämnade engagera lokala företag att delta i hållbara samarbeten. Designen är informerad av litteratur gällande organisationskultur, hållbarhet och spelifering samt intervjuer som bidrog med en förståelse för de utmaningar som företag i Halland tacklar i dag.
Projektdeltagare: Mattias Ovesson, Tove Lindgren och Jonathan Friberg.
Hjärnberikad för en bättre elevhälsa
Målet med projektet var att kollaborativt ta fram och designa ett koncept i samråd med elever i grundskolan vars syfte är att på ett eller flera sätt arbeta för att förbättra en av Hjärnberikads “10 goda vanor” hos eleverna. Syftet med designlösningen var att digitalisera och erbjuda verktyg för elever i åldern 12 till 15 att tänka mer positivt med avsikten att förbättra elevhälsan.
Projektdeltagare: Hannes Erlandsson och Jesper Hansen.
Funkisfestivalen
I samarbete med Funkisglädje har vi försökt utveckla ett mer effektivt röstningssystem för Funkisfestivalen. Sveriges största melodifestival för personer över 15 år med kognitiv eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Vi har utgått ifrån kritisk design och den sociala hållbarheten kring utanförskapen som skapas med digitala tjänster som inte kan användas av alla oavsett funktionsnedsättning.
Projektdeltagare: Josef Marklund och Christoffer Höber.
Kommunikation i fastighetsbranschen
Uppdraget vi har fått av Mayfair Properties har handlat om hur de på ett effektivt sätt kan kommunicera med sina hyresgäster för att göra dem mer delaktiga i beslut som tas. Detta inkluderar bland annat beslut om gemensamma ytor, hur dessa ska inredas och vad som ska köpas in.
Projektdeltagare: Hannes Premmert och Emil Johansson.
Mobilitet för äldre
Koncept på en digital lösning för att stötta äldres mobilitet utanför hemmet på uppdrag av Falkenbergs kommun.
Projektdeltagare: Jonatan Nyberg och Alexander Perälä.
LessWaste
Beställningsstöd riktat till butikspersonal för minskat matsvinn av mejeriprodukter.
Projektdeltagare: Pontus Rolling och Erik Segerström.
Hur når vi ut till karriärväxlarna?
Vi har under designstudio hållbarhet arbetat med socialförvaltningen i Halmstads kommun. Projektet har gått ut på att identifiera målgruppen ”karriärväxlare” och utforska hur socialförvaltningen ska nå ut med budskapet ”Sveriges viktigaste jobb”. I projektet skapade vi ett designförslag på en digital rekryteringsprocess.
Projektdeltagare: Joel Petersson och Joel Holtzberg.
Tomal AB
Tomal AB vill öka den sociala hållbarheten inom företaget då det även kan bidra till en ökad ekonomisk hållbarhet. De vill minska sjukskrivningar och öka effektiviteten hos arbetarna i företaget genom att stötta och bidra till ett hälsofrämjande beteende och arbetssituation för sin personal. Detta kan lösas genom att uppmuntra sin personal till ökad fysisk rörelse/aktivitet.
Projektdeltagare: Philip Bendiksen, Erika Rönnbäck och Johan Hermansson.
Stark Fitness
Målet med arbetet var att skapa en designlösning som gör det lättare för människor att finna balans i sin vardag där de kan kombinera arbete med träning. Motivation erbjuds genom att visa en positiv inverkan på användarens ekonomi och koldioxidutsläpp från att minimera bilkörande.
Projektdeltagare: Oskar Dodic och Fredrik Sjunnesson.
Conscious deal
Många kunder i e-butiker har svårt att hitta vad de söker i den stora mängden data som presenteras för dem, vilket gör att vissa chansar och beställer hem fel produkt. Då Conscious deal har som mål att erbjuda en stor mängd produkter på sidan blir det även här viktigt att hjälpa kunden att hitta den rätta produkten.
Projektdeltagare: Rebecca Sälg och Kajsa Haugen.
Kompetenskoppling
En digital tjänst som har som syfte att främja jämställdhet inom jobbsökningsprocessen genom att den jobbsökande (studenten) är anonym fram tills intervjustadiet. Matchningen mellan företag och jobbsökande baseras på ömsesidiga värderingar och tanken är att student och företag ska komma i kontakt någon gång i mitten av studentens studier.
Projektdeltagare: Marcus Coleman och Björn Johansson.
VoxEyes – digitala läkarbesök
I samarbete med Tudorkliniken i Halmstad har vi vidareutvecklat deras tjänst VoxEyes genom att framhäva personcentrerad vård där patienten kan bli mer delaktig i sin egen vårdprocess med läkaren. Vi designar en resumé av läkarens rekommendationer där patienten kan förstå orsaker till sjukdom, bli mer självkritisk, förstå risker, nulägesrapport och hur de kan förebygga sin hälsosituation.
Projektdeltagare: Simon Gunnarsson och William Wolff.
Solflytten
Solflytten ville skapa en tjänst som gör det enkelt för kunden att få en helhetslösning för sitt semesterboende i södra Spanien. Detta innefattar kolla till kundes bostad när hen inte är där, städhjälp, inflyttningshjälp och inredning av kundens bostad. Detta är för att motverka onödiga flygresor för att se till boendet.
Projektdeltagare: Lisa Kristiansen och Simon Axdorph.
Ung i Åmål
Designstudio hållbarhet – Ung i Åmål.
Projektdeltagare: Emelie Siegler och Klara Gustafsson.
Designstudio hälsa/smarta samhällen, våren 2020
Voysify
Företaget Voysify behövde hjälp med att designa gränssnittet för en översättningstjänst som ska översätta 200 språk i realtid. Resultatet blev en prototyp där användaren väljer sitt språk från en världskarta. Användaren kan antingen välja att tala till tjänsten eller skriva med hjälp av ett tangentbord.
Projektdeltagare: Sara Borgersen, Elin Lundström, Elias Larsson, Ruben Nordell och Sabrin Said.
Varberg Energi
Vi fick i uppdrag att skapa ett koncept som skulle få Varberg att kännas som en mer hållbar och smart stad med hjälp av IoT-produkter. Vårt koncept bygger på förvaringsskåp för elcykelbatterier med laddmöjlighet. Dessa skåp öppnas och stängs med hjälp av en app och är kostnadsfria.
Projektdeltagare: Hannah Bartmar, Annie Blessenius, Alexander Helmersson, Filip Kumlin och Felix Messo.
Chattbot för studentsupport
Verksamhetsstödet på Högskolan i Halmstad erbjuder i dag stöd till studenter via flera supportavdelningar, men studenterna har svårt att förstå vilken avdelning de ska vända sig till med vilka frågor. För att lösa problemet har vi tagit fram en AI-baserad chattbot som kan svara på studenters frågor, förstå deras problem och guida dem till rätt supportavdelning.
Projektdeltagare: Erika Börjesson, Fredrik Trulsson, Jenny Eliasson, Tewolde Melles och Zephyr Crabtree.
4 Healthy Growth
Projektet grundar sig i identifieringen och förebyggandet av barnfetma genom mätverktyget 4 Healthy Growth som möjliggör vägning och mätning i hemmet. Designgruppens uppgift har varit att designa en applikation som på ett etiskt och pedagogiskt vis förmedlar information och åtgärder gällande barns tillväxtkurva till appens brukare.
Projektdeltagare: Erik Johansson, Oliver Rosberg, Ludvig Ståhl, Alex Johnsson, Catrin Mattson och Ronny Sabo.
Medborgardialog
I detta projekt arbetade vi för Halmstads kommun för att utöka invånardialogen inom kommunen. Vårt uppdrag var att ge förslag på eller utveckla en metod/ett verktyg för att på ett enkelt sätt få veta vad invånarna tycker i en specifik fråga. Eftersom detta är ett brett samhällsproblem valde vi att designa en mobiltjänst för målgruppen unga vuxna där de enkelt kan följa och tycka till om projekt.
Projektdeltagare: Emilia Björk Roth, Emanuel Dahlgren, Amela Mujasevic, Frida Palmqvist och Erik Bach Rishede.
Lifesify
Uppgiften var att skapa en förbättrad version av företagets plattform som inbjuder till interaktivitet. Den ska också göra användarresan enkel att förstå och tydliggöra fördelarna och vinsterna med motivational design och gamification som nyckeln till en djupare insikt om användarens diagnos och utmaning, samt skapa ett ökat välmående för användaren.
Projektdeltagare: Karl Larsson, Jesper Zander, Tim Börjesson, Nicholas Andersson, Kayleigh Bishop Källberg och Daniel Chamoun.
Patterns of daily occupations
PDO är en applikation som möjliggör aktivitetsloggning i hälsofrämjande syfte. Genom automatisering och implementering av skräddarsydda funktioner samt en graf ger applikationen användaren möjlighet till rehabilitering genom reflektion över vardagsmönster.
Projektdeltagare: Emma Bengtsson, Jakob Wisborg, Jurgen Hasuka, Maria Sjöström och Natalie Janzen.
Gains N Greens
Vi har skapat en tjänst för direkt handel av lokalodlade produkter mellan producenter och konsumenter utan mellanhänder. Tjänsten är avsedd att samla lokalproducerade produkter på en plats för att det ska bli lättare för konsumenter att välja lokalt odlade produkter när de ska handla.
Projektdeltagare: Andreas Dahlman, Hampus Fredriksson, Moa Gottschalk, Lisa Hedbys och Sofia Heikkilä Svensson.
Designstudio webb, våren 2019
Digital karta
Uppdraget från Halmstads kommun var att skapa en digital karta som ska vara en plattform för samarbete, inspiration och informationsutbyte mellan Halmstads kommun och Högskolan i Halmstad, men även koppla samman näringsliv och studenter. Under projektet har vi arbetat med att skapa en tjänst som ska vara gynnsam för samtliga användargrupper.
Projektdeltagare: Annie Blessenius, Emilia Björk Roth, Zephyr Orlando Vasquez Crabtree och Sofia Heikkilä Svensson.
Hårakuten
Hårakuten önskade att få en webbsida som var mer modern och levande och den skulle vara lätt för kunderna att förstå sig på. Vår idé bygger på den data vi samlade in via enkätfrågor, intervjuer och usabilitytester. Vi har ändrat strukturen på webbsidan så att det är enklare för kunderna att navigera sig och hitta det de söker. Vi har även lagt till rörliga funktioner så att webbsidan blir mer levande.
Projektdeltagare: Jenny Eliasson, Gustav Bengtsson, Lisa Hedbys, Tewolde Melles och Tim Börjesson.
Drivmedelsteknik
Vår grupp blev tilldelat företaget Drivmedelsteknik vilket är ett service- och entreprenadföretag som är verksamt inom drivmedelsbranschen. Företaget har problem med sin dokumenthantering och vår grupp skapade en prototyp som skulle förenkla detta.
Projektdeltagare: Sara Borgersen, Emma Bengtsson, Oliver Rosberg, Emanuel Dahlgren och Erik Johansson.
Strandberg & Strandberg
Vi blev tilldelade ett uppdrag av Strandberg & Strandberg att skapa en digital plattform för deras tjänster som uppfyller de mål och behov som deras nystartade företag har. Det skulle även skapas en logotyp för detta företag.
Projektdeltagare: Andreas Dahlman, Ruben Norden, Daniel Chamoun och Sabina Björkli.
HEM Solkarta
Bolaget Halmstads Energi och Miljö AB (HEM) gav oss uppdraget att skapa en tjänst där deras kunder kan testa om de kan installera solceller på sitt tak. I enlighet med HEM:s strategi med ”kunden i fokus” har vi skapat en tjänst som kombinerar ett formulär och en karta med interaktiva funktioner. Vårt fokus har varit att tjänsten ska upplevas enkel, relevant och fungera utbildande för kunden.
Projektdeltagare: Fredrik Trulsson, Erika Börjesson, Sabrin Said och Alex Johnsson.
Event Halland
Vi tilldelades uppdraget att uppdatera en hemsida av företaget Luthinsevent. Luthinsevent hjälper företag och privatpersoner med olika event och aktiviteter. Hemsidan skulle vara sökoptimerad (SEO) för att nå högt i Googles söktjänst. Logotyp och domännamn skulle uppdateras för att upplevas mer relevant för de aktiviteter som företaget har att erbjuda.
Projektdeltagare: Jakob Wisborg, Moa Gottschalk, Erik Bach Rishede och Hampus Fredriksson.
P2P Charity (HelpNow)
Gruppen fick i uppdrag att utforma en webbsida där användaren ska kunna donera pengar direkt till fattiga människor runt om i världen. Tjänsten går ut på att i stället för att donera pengar via välgörenhetsorganisationer ska pengarna doneras direkt till den behövande. Uppdragsgivaren gav tre nyckelord som gruppen har försökt att följa under processens gång: Transparens, Snabb och Feedback.
Projektdeltagare: Alexander Helmersson, Frida Palmqvist, Elin Lundström och Felix Arnell Messo.
Designstudio hållbarhet, våren 2019
Uplay
Ett samarbete med Massive Entertainment där vi fokuserade på att främja en bättre gemenskap på Uplay. Det gjordes genom design av olika sociala funktioner som riktade sig till användare av den digitala spelplattformen. Designprocessen utgick både från ett socialt hållbarhetsperspektiv men även från ett kritiskt designperspektiv.
Projektdeltagare: Kajsa Ailm och Max Lindroos.
En mer motiverande lärplattform
Deltagarna har samarbetat med HPC. Under projektets gång designades en lösning för en lärplattform med målet att främja motivation och social interaktion hos studenter. Syftet var att ta fram en digital lärplattform som ska främja studenters motivation och samtidigt upprätthålla social hållbarhet genom att få alla som använder lärplattformen att känna sig inkluderade.
Projektdeltagare: Linnéa Johansson och Malin Jademyr.
Digital urinmätningslista
Applikation för att underlätta urinmätning i hemmet i samband med utredning av förstorad prostata. Problemet är att urinmätningen i dag sker analogt och innebär att flera olika moment behöver ske samtidigt. Primärt är målgruppen män i åldrarna 60 år och uppåt. Uppdragsgivaren för projektet var Segella AB.
Projektdeltagare: Felicia Stocklassa och Annie Karlsson.
Hållbart evenemang
Hållbart evenemang är ett nyutvecklat digitalt verktyg som ska förenkla hållbarhetsarbetet för möten och evenemangsarrangörer. Vi som designers har vidareutvecklat deras nuvarande digitala verktygs layout, flow och implementerat design som vi menar får användaren att reflektera över sitt svar.
Projektdeltagare: Emil Bergström och Markus Virtanen.
MyGarden
I dagsläget uppskattas det att cirka tio miljoner ton ätbara växter skulle kunna odlas om arealen i trädgårdar användes, vilket ger fullgod kost till ungefär fyra miljoner människor. Uppdraget som har tilldelats till oss var att skapa hela flödet från frö till skörd. Målet var också att hjälpa individer genom att förklara hur de ska gå tillväga vid plantering, skötsel och skörd.
Projektdeltagare: Benjamin Olsson och William Hedin.
Mazzo
Många florister tänker inte ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv. Tjänsten Mazzo uppmanar och inspirerar florister som är anslutna till förmedlingstjänsten att bli mer miljövänliga. Mazzo kommer att miljöcertifiera butiker som klarar miljökontrollen i form av ett frågeformulär som sedan kommer att visas på deras webbplats.
Projektdeltagare: Almedina Tokovic och Abdullah Salman.
Effektbrist
Uppdraget var att informera kunder hos Halmstads Energi och Miljö AB om fenomenet effektbrist. Syftet blev att medvetandegöra kunderna, och det gjordes genom en kritiskt designad prototyp där användare får svara på frågor om sin livsstil gällande energiförbrukning och sedan fick ett anklagande kritiskt resultat att de bidrog till effektbristen.
Projektdeltagare: André Carlsson och Fanny Stray.
Distansinstitutet
Distansinstitutet är ett företag som erbjuder yrkesutbildningar på distans. Utbildningarna är skapade i samarbete med landets mest framstående ämnesexperter. Vi har fått i uppdrag att utvärdera Distansinstitutets plattform, för att erbjuda förslag på designändringar baserade på utvärderingen och utifrån designprinciper knutna till motivation.
Projektdeltagare: Povel Gulin och Erik Nguyen.
Språklådan
I projektet har vi jobbat med SFI, Svenska för invandrare. Målet har varit att ta fram något slags digitalt hjälpmedel. Förstudien visade att de som studerar på SFI har problem med sin studieteknik eftersom de sällan har tid att studera utanför skoltid. Uppdraget landade därför i en prototyp där tanken var en läxhjälp för dem som studerar på SFI.
Projektdeltagare: Magnus Eriksson och Özgur Özgurdamar.
Torpa Hunddagis
Sättet som personalen på Torpa hunddagis arbetar på uppgavs vara både tids- och resurskrävande. Genom designlösningen, där arbetssättet digitaliserades, kan arbetet effektiviseras och resurser gå till annat än planering och dokumentation. Vidare kan det skapa marknadsfördelar och en större kundbas.
Projektdeltagare: Carolin Svensson Tynkkynen och Petra Ahlqvist Nilsson.
Sonar – social mjukvara anpassad för vårdkontext
Social mjukvaras kommunikativa egenskaper har visat sig förbättra kommunikation mellan kollegor och arbetsgrupper i flertalet organisationer. Dock uppstår utmaningar när en öppen social mjukvara möter ett slutet vårdområde, vilket exempelvis kräver säkerhetsåtgärder relaterade till sekretess. I detta projekt presenterar vi Sonar – social mjukvara anpassad för vård.
Projektdeltagare: David Dalsmyr och Oliver Weberg.
Beräkningsverktyg för solcellsfasader
Företaget Alfa Neon önskar ett verktyg för att kunna beskriva miljönyttan med att använda solcellsfasad i stället för traditionell fasad. Designlösningen är ett verktyg där företag kan fylla i uppgifter om deras byggnader för att sedan få information om byggnadernas energibehov, kostnader och koldioxidutsläpp. Detta visualiseras med en jämförelse mellan traditionell fasad och solcellsfasad.
Projektdeltagare: Hanna Kron och Johanna Olsson.
Rydback Juristbyrå
Uppdraget för det här projektet har varit ett samarbete med en jurist som vill starta en egen juristbyrå under namnet Rydback Juristbyrå. Beställaren nämner att det i dag är många juristbyråer som överfakturerar ärenden och tar mer betalt än vad som egentligen behövs och vill att det ska framgå att hennes företag använder rättvis prissättning.
Projektdeltagare: Minna Danielson och Tove Swenson.
Rehabiliteringsprojektet
Utifrån empiri och en litteraturstudie identifierades problemet att rehabiliteringspatienter har svårt att känna motivation i sin rehabilitering. Projektet gick därmed ut på att utveckla digitalt stöd som ska hjälpa rehabiliteringspatienter att bli motiverade i sin rehabilitering. Projektet utfördes i samarbete med Tudorkliniken i Halmstad.
Projektdeltagare: Amanda Kaikkonen och Tove Ahlström.
Flowity
Utveckling av ett designkoncept-förslag för en digital tjänst där butiker kan göra mätningar över sina besökares rörelsemönster med hjälp av videoanalys.
Projektdeltagare: Josefine Hagelberg.
Designstudio hälsa, våren 2019
Active Meetup
Vårt uppdrag var att skapa en prototyp av en applikation som matchar ihop personer med liknande träningsintressen till att träna tillsammans och på så sätt kombinera träning med socialt umgänge. En av de större farhågorna som våra uppdragsgivare har är säkerhetsaspekter rörande en sådan här idé.
Projektdeltagare: Rebecca Sälg, Joel Petersson, Jacob Paulsson, Oskar Dodic, William Rönnholm och Philip Bendiksen.
Saluta Företagshälsa
Teamets fokus har legat på att designa ett formulär som kartlägger företagens önskningar, problem och behov samt strukturerar tydliga mål både kort- och långsiktigt, samt beräkningar. Vi har även designat en tillhörande hemsida och förberedelsedel utöver formuläret.
Projektdeltagare: Josef Marklund, Ella Arenlind, Rasmus Bjering, Jonatan Nyberg och Simon Gunnarsson.
HealthCheck
Forskare tycker att det är frustrerande att arbeta i pappersformat eftersom det tar för mycket tid, dessutom ger det en osäker data då deltagare behöver återkalla minnet av sin tidigare hälsa. Forskare behöver därför ett verktyg för att skapa digitala enkäter för att kunna ställa kontinuerliga kontextuella frågor för skattning i stunden som studiedeltagare kan besvara i sin mobil.
Projektdeltagare: Angelica Do, Erik Segerström, Jesper Hansen, Jesper Olausson, Lisa Kristiansen och Pontus Rolling.
Digital Dementia Support
Vi arbetade tillsammans med IT-företaget Tieto. Vår uppgift var att komma fram till hur vi med hjälp av digital design kan hjälpa personer som lider av mild demens med vardagliga sysslor samtidigt som användaren känner sig trygg i att efter egen förmåga hantera och utföra vardagliga sysslor.
Projektdeltagare: Luigj Aliqkaj, Marcus Coleman, Emelie Siegler, Alexander Perälä och Fredrik Sjunnesson.
Visdomsdialog
Problematiken ligger mellan mötena där klienten saknar stöd och tankeverktyg, lösningen blir en kompletterande självhjälp för att bibehålla avhållsamhet från sitt missbruk.
Projektdeltagare: Klara Gustafsson, Kajsa Haugen, William Wolff, Felix Johansson, Joel Holtzberg och Jonathan Friberg.
Designstudio mobil, hösten 2018
WiTEC Mentor
Målet är att digitalisera WiTEC:s nuvarande matchningsprocess som sköts via e-post. Lösningen blir en applikation som har två vyer, en för mentor och en för adept där tanken är att hela matchningsprocessen ska ske. Vi arbetade därför med två målgrupper där den ena är kvinnliga studenter och den andra är mentorer.
Projektdeltagare: Emil Johansson, Jesper Hansen, Jesper Olausson, Kajsa Haugen och Lisa Kristiansen.
WorkFlow
Syftet med WorkFlow – Indoor positioning är att effektivisera och förenkla kontorsarbete. Med hjälp av positioneringssystem vill vi bespara medarbetarna från jobbet att behöva leta rätt på varandra och boka rum. Vi skapade denna prototyp i samarbete med ForeFront Consulting Group.
Projektdeltagare: Ella Arenlind, Marcus Blomqvist, Oscar Dodic, Josef Marklund, Linus Reimertz och Erik Segerström.
Vectorize Move
I vårt uppdrag fick vi i uppgift att skapa en mobilapplikation åt företaget Vectorize Move. Applikationen används tillsammans med sensorer som sätts på hästar och låter användaren se om det finns avvikelser i hästens rörelsemönster. Vårt mål med applikationen är att underlätta för alla berörda parter inom hästbranschen samt att göra hästars rehabiliteringsprocess mycket snabbare och mindre kostsam.
Projektdeltagare: Alexander Perälä, Fredrik Sjunnesson, Emelie Siegler, Nicolas De Bernardi, Johan Hermansson och William Rönnholm.
WisdomDialogue
Målet är att digitalisera en självhjälpsprocess som beställaren har utformat. Syftet är att processen ska nå ut till fler, i nuläget gör beställaren processen personligen med kunden vilket tar tre–fyra timmar. Tanken är att gruppen ska korta ner processen till cirka en kvart. Vår målgrupp kan vara vem som helst, men den optimala användaren har livserfarenhet och en vilja att förbättras som person.
Projektdeltagare: Hannes Premmert, Rebecca Sälg, Christoffer Höber, Rasmus Bjering och Simon Gunnarsson.
Memas Memory
MyLife products har tagit fram appen Memas som är till för att underlätta och hjälpa dementa i sin vardag. Vi fick i uppdrag att utveckla ett memory med personliga bilder till deras redan existerande app. Målet är att bidra till en ökad social samvaro samtidigt som den erbjuder kognitiv träning.
Projektdeltagare: Nel-Li Morero, Björn Johansson, William Wolff, Angelica Do och Joel Petersson.
Puzzle game
Projektgruppen fick i uppdrag att skapa ett tillägg i en redan befintlig applikation, Memas – Your memory assistant. Tillägget ska vara ett pusselspel. Målet med pusslet är att stimulera det kognitiva tänkandet hos dementa på ett underhållande sätt, utifrån användarens begränsade förutsättningar.
Projektdeltagare: Erika Rönnbäck, Marcus Coleman, Jacob Paulsson, Hannes Erlandsson och Mattias Ovesson.
Visitvarberg
Vi har arbetat tillsammans med Näringslivs och destinations kontoret (Nod) i Varbergs kommun, som bland annat driver turistinformationen i centrala Varberg. I nuläget driver Nod en responsiv webbsida vid namnet Visitvarberg. Vi har lagt fokus på att optimera webbsidan utifrån ett mobilt perspektiv för att flytta den fysiska turistbyrån till webben. Målet var att utveckla ett koncept med möjligheten att få med den personliga kontakten mellan användare och turistbyrån och även visa på den erfarenhet och kunskap som anställda på en turistbyrå besitter gällande lokala val av aktiviteter, mat och boende.
Projektdeltagare: Joel Holtzberg, Jonathan Friberg, Tove Lindgren, Luigj Alikqaj och Jonatan Nyberg.
YouGo HealthPlan
Av You Go HealthPlan fick vi i uppgift att skapa en mobilapplikation. Applikationen skulle samla in användarnas data om hälsa, samt agera som en inspiration för användarna att hålla en hållbar, hälsosam livsstil. Eftersom You Go HealthPlan är ett konsultföretag blev vår målgrupp alla som är yrkesverksamma. Vi valde också att fokusera på dem som håller i gång, men vill få struktur eller öka träningen.
Projektdeltagare: Pontus Rolling, Klara Gustafsson, Malin Nilsson, Philip Bendiksen och Felix Johansson.
Designstudio webb, våren 2018
YouGo HealthPlan
Vårt uppdrag var att hjälpa företaget YouGo HealthPlan med frågan “Hur gör vi HR- och ledningssidan attraktiv och lättarbetad i vår plattform?”. Uppdraget var specifikt inriktat mot HR-anställda på ett företag och vad de ser i sitt arbete och hur vi kan förtydliga den insamlade statistiken om företagets anställdas hälsa. Detta löste vi genom en komplett omstrukturering av HR-vyn och en ny, minimalistisk design med kraftigt förbättrade navigationsmöjligheter.
Projektdeltagare: Marcus Blomqvist, Joel Peterson, Pontus Rolling och Emelie Siegler.
COAST
Företaget COAST hade skapat en e-kurs om företagshälsa som riktade sig till chefer och HR-ansvariga. De var i behov av en webbplats som skulle kunna både marknadsföra kursen och hysa den. Vårt uppdrag blev att bygga denna webbplats.
Projektdeltagare: Erika Rönnbäck, Josef Marklund, Kajsa Haugen, Joel Holtzberg och Linus Reimertz.
Sales Network
Företaget Sales Network gav oss i uppdrag att skapa en alternativ lösning på deras arbetssätt. För tillfället använder de sig av en pappersblankett för att räkna antal slagna samtal, offertutskick etc. Vår uppgift var att designa en digital lösning, vilket kommer att underlätta för företaget i allmänhet, men chef på Sales Network i synnerhet då denne i dag sammanställer och för in statistiken i Excel-dokument manuellt. En onödigt lång process som vi ville effektivisera genom en digitalisering. Vår lösning ersätter detta papper digitalt samt för statistik över antal slagna samtal, offertutskick etc, i realtid.
Projektdeltagare: William Rönnholm, Nicolas De Bernardi, Mattias Ovesson, Emma Carlsson och Hannes Premmert.
High Five Student
Verksamheten High Five Student gav oss i uppdrag att ta fram förslag på hur H5 Students hemsida kan förändras för att förmedla H5 Students erbjudanden och få studenterna på Högskolan att våga ta kontakt med dem. Lösningen blev en informativ hemsida som är tänkt att förenkla kommunikationen mellan inkubatorn och studenterna genom att förmedla deras erbjudanden och avvärja de rädslor som vi hittade hos studenterna på ett lekfullt men samtidigt seriöst och innovativt sätt.
Projektdeltagare: Alexander Perälä, Emil Johansson, Jesper Hansen och Jonatan Nyberg.
NiW Esportsakademi
Vi fick i uppdrag av Niw Esportsakademi att skapa en portal för att underlätta undervisningen av CS:GO. Problemen bestod i att eleverna lätt blev ofokuserade, hade begränsat utrymme vid datorerna för analoga prov och hjälpmedel, samt att läraren önskade ett sätt att visa taktiker i realtid. Vår lösning är ett digitalt läroverktyg som är inspirerat av e-learningsidor som Team Treehouse.
Projektdeltagare: Luigj Aliqkaj, Klara Gustavsson, Björn Johansson och Nel-Li Morero.
Designing UX for 'Ed
Vi fick i uppgift att designa en tjänst för företag samt studenter att komma i kontakt med varandra i syftet att enklare hitta projekt för studenterna. Vår lösning är att drastiskt korta ner rekryteringsprocessen med hjälp av snabba intryck. Projektet utfördes i samarbete med företaget Sakaciti™.
Projektdeltagare: Hannes Erlandsson, Christoffer Höber, Jacob Paulsson och Sebastian Berlin.
Ung i Halmstad
Vårt uppdrag är att skapa en attraktiv och inspirerande plats för ungdomar att enkelt hitta information och aktiviteter som Halmstad har att erbjuda, samt ett sätt för dem att uttrycka sina åsikter. Målet är att uppmana ungdomar att engagera sig och bidra till utvecklingen av ungdomars upplevelser inom Halmstad.
Projektdeltagare: Rebecca Sälg, Oskar Dodic, Tove Lindgren och Johan Hermansson.
Lagaleden
Markaryds kommun kom till Högskolan i Halmstad i hopp om att digitalisera sin karta över Lagaleden och uppdatera sin betalningslösning som före projektet var checkar som man lämnade in på plats.
Projektdeltagare: Marcus Coleman, Jonathan Friberg, Philip Bendiksen, William Wolff och Jesper Olausson.
Digitala uppgiftsformat
Vi fick i uppdrag av två provutvecklare från Umeå Universitet att ta fram ett interaktivt digitalt uppgiftsformat för att visa på hur en digitalisering av de nationella proven i NO-ämnena kan se ut. I vår brief beskrevs ett av problemen med dagens analoga prov att uppgifter där eleven uppmanas till ett ställningstagande och argumentera för det ger platta svar. Ett tanke de hade var att använda sig av en avatar som bemöter elevens svar för att bidra till en tvåvägskommunikation.
Projektdeltagare: Angelica Do, Ella Arenlind, Erik Segerström, Fredrik Sjunnesson och Johan Andersson.
Coompanion Sverige
Vi kunde identifiera att användarna upplever att det finns mycket text och information angående Coompanions tjänster och erbjudanden. Vi tog del av vad användarna tycker generellt om hemsidan och det visade sig att hemsidan upplevs som gammalmodig, svårnavigerad och förmedlar onödigt mycket text och information. Målgrupp 25–45 år.
Projektdeltagare: Felix Johansson, Malin Nilsson, Lisa Kristianssen, Simon Gunnarsson och Rasmus Bjering.
Designstudio hållbarhet, våren 2018
Car Share
Det finns ett uppenbart problem med användandet av bilar och effektiviteten för detta användande. Folk äger ofta en bil som de sällan använder, men som de känner att de är i behov av i vissa specifika situationer som till exempel för att åka till affären, ta sig till jobbet eller av bekvämlighetsskäl. Detta är en tjänst för att låna ut bilen till dem som är i behov vid exempelvis pendling eller andra situationer i utbyte mot en rimlig kompensation för utlåningen.
Projektdeltagare: Julia Hillding och Viktor Lindberg.
Motion för fysisk aktivitet
Vi fick i uppdrag av forskningsgruppen GoDIS att skapa en digital tjänst för fysisk aktivitet som fokuserar på inre motivation. Resultatet blev en mobil hälsoapplikation som med hjälp av spelifiering kan motivera användare till en mer hälsosam vardag.
Projektdeltagare: Anna Rosén, Anna Sonesson och Johanna Levall.
mih.nu
Marknadsföreningen i Halland (MiH) efterfrågar en designlösning för att facilitera evenemangsdeltagarnas process att hitta lämpliga personer för att bygga meningsfulla relationer. Detta kan i sin tur bidra till att besökarna utvecklar en känsla av gemenskap och delaktighet vilket är en central del för en god social hållbarhet. Den designbrief som MiH har utvecklat kretsar därmed kring att hantera de sociala hållbarhetsproblem som har visat sig uppstå under deras evenemang.
Projektdeltagare: Tim Gabrielsson och Petter Jakobsson
Designstudio hälsa, våren 2018
Min mentor
Vi fick i uppgift av LB Inspirera att ta fram en digital tjänst som ska förkorta väntetiden för nyanlända att komma in på arbetsmarknaden. Vår idé är ett mentorskap där nyanlända och frivilligarbetare kan hitta varandra.
Projektdeltagare: Johanna Olsson, Matilda Sander, Solei Himmelvid, Simon Axdorph och Filip Henriksson.
Connected Homecare
Färdtjänst är i dag en stor del av brukares vardag, men problem uppstår när transparensen i tjänsten sviktar, vilket leder till att resenärer blir tvingade att vänta i ovisshet på färdtjänstbilen. Med en digital bokningsfunktion där färdtjänstbilar går att följa kan resenärer och dess anhöriga känna sig trygga i bilens ankomsttider. Projektet utfördes på uppdrag av Inclose Solutions AB.
Projektdeltagare: André Carlsson, Frida Larsson, Abdullah Salman, Felicia Stocklassa och Oliver Weberg.
Från vaggan till graven
Uppdragsgivarna vill ha en innovativ designlösning som gör deras statistik och information lättare för en specifik målgrupp att ta till sig av. Uppdragsgivarna vill att designteamet väljer ut en del av rapporten och gör det lättare att nå ut med information i form av en visualisering av specifika delar uppdragsgivarens rapport. Målet är också att väcka reaktion, presentera fakta och att synliggöra de orättvisor som existerar i Halland.
Projektdeltagare: Almedina Tokovic, Carolina Larsson, Gabriel Chamoun, Jonathan Sjöström och Povel Gulin.
Digitalt demensstöd
Vi fick i uppdrag av Geras Solutions att utvärdera och undersöka de befintliga funktionerna i en applikation som de håller på att utveckla. Applikationen innehåller ett digitalt bedömningstest för att se om du visar symptom för demens. Efter undersökning och utforskningfasen insåg vi att de anhöriga bör och vill vara involverade under användarprocessen vilket vi försökte att lösa med olika designlösningar.
Projektdeltagare: Emil Bergström, Fanny Stray, Malin Jademyr och Erik Nguyen.
Trixxa
InClose AB har utvecklat appen Trixxa. Trixxa är i dag en aktivitetsbaserad applikation där grundidén är att samordning och kommunikation ska ske i ett aktivitetsflöde. Vårt uppdrag blev att utveckla Trixxa och få applikationen att fungera som ett dialogverktyg mellan brukare/patienter, anhörigvårdare och vård/omsorgsutförare. Vår lösning blev Trixxa Senior.
Projektdeltagare: Magnus Ericsson, William Hedin, Linda Jivsäter, Linnéa Johansson och Carolin Tynkkynen.
Spelidé
Problemet i vårt uppdrag är att det finns få tjänster som är till för att träna på kommunikation och oskrivna regler i sociala sammanhang för vuxna människor med autismspektrumtillstånd. Vi utvecklade ett koncept där man har en karaktär som går runt i en värld. I världen kan man chatta med andra spelare men även utföra olika uppgifter som handlar om sociala sammanhang.
Projektdeltagare: Petra Ahlqvist Nilsson, Tove Ahlström, Minna Danielson, David Eriksson och Hanna Kron.
Saluta
Saluta Företagshälsa ville ha hjälp med att digitalisera, automatisera och tidseffektivisera sina hälsoblanketter som i dagsläget hanteras manuellt. Designteamets lösning var en digital version av tidigare hälsoblankett där bland annat informationen har strukturerats på ett tydligare sätt och stora delar av blanketten har automatiserats. Målgruppen för denna tjänst var främst företagssköterskorna på Saluta men också ledning och medarbetare på företagen som Saluta arbetar med.
Projektdeltagare: Kajsa Ailm, David Dalsmyr, Amanda Kaikkonen och Benjamin Olsson.
Designstudio mobil, hösten 2017
ADIOS Amigos
Vi har jobbat tillsammans med spelföretaget Cosmic Picnic. Vi fick i uppdrag att utveckla en mobilt responsiv webbsida för företagets nya spel ADIOS Amigos som släpps nästa år. Våra primära mål under projektet var att användaren enkelt ska hitta den information denne söker, att skapa en känsla av spelet på webbsidan och att ge en rättvis bild av spelet.
Projektdeltagare: Petra Ahlqvist Nilsson, Emil Bergström, David Eriksson, Linnéa Johansson och Frida Larsson.
Pick a Tag
Pick a Tag gör det lättare för användare att upptäcka nya platser genom en detaljerad och enkel sökning med hjälp av taggar.
Projektdeltagare: Filip Henriksson, Solei Himmelvid, Josefine Hagelberg, Povel Gulin och Fanny Stray.
Båstad & Bjärehalvön
Vi fick i uppdrag av Båstad Turism & Näringsliv att vidareutveckla deras nuvarande applikation, Båstad & Bjärehalvön. Målet var att skapa en artefakt som förmedlar aktiv livsstil för att locka cyklister och vandrare att upptäcka möjligheterna som Båstad och Bjärehalvön har att erbjuda. Att bli en destination som förknippas med aktiv livsstil och bli det självklara valet vid cykel- och vandringsresor är det långsiktiga målet där denna artefakten ska spela en viktig roll.
Projektdeltagare: David Dalsmyr, Malin Jademyr, Amanda Kaikkonen, Max Lindroos och Felicia Stocklassa.
Go Mad
Vår uppdragsgivare för detta projekt var Go Make a Day. Problemet var att det är brist på lättillgänglig och korrekt information om allt som rör livsmedel, mat och dryck. Vår designlösning var en applikation där man kan söka eller skanna en produkt och får upp all information om en produkt, ursprung, innehåll och näringsvärde. Vår målgrupp är främst människor som är intresserade av livsmedel och bryr sig om vad de äter.
Projektdeltagare: Minna Danielson, Tove Swensson, Moa Almarsson, Jonathan Sjöström, William Hedin
Högskolan i Halmstad utbildningssidor
Högskolan i Halmstads webbplats är föråldrad och i nuläget finns begränsade möjligheter att presentera utbildningsprogrammen på ett innovativt sätt. Designteamet tog fram en mobilanpassad prototyp med de åtta utbildningsområdena i fokus. Användarna är de som letar efter högskoleutbildning. Uppdragsgivaren är Högskolan i Halmstad.
Projektdeltagare: Tove Ahlström, Markus Virtanen, Hanna Kron, Johanna Olsson och Magnus Ericsson.
Högskolan i Halmstad studentwebb
Uppdraget gick ut på att förbättra underflik ”Är student” på hh.se. Sidan som skapades var anpassad för mobilen i första hand och mer personlig för studenterna. Informationen på webbsidan strukturerades på ett mer lättillgängligt sätt, en sammankoppling till de olika systemen som studenterna använder implementerades och en profilsida skapades för studenterna där de kunde hitta relevant information för just dem.
Projektdeltagare: Benjamin Olsson, Kajsa Ailm, Abdullah Salman, Simon Axdorph och Linda Jivsäter.
Flower Concept
Vårt mål var att skapa en business-to-business del i en större förmedlingstjänst som ska underlätta för florister att kommunicera och skicka en order mellan butikerna. Tjänsten är tänkt att användas på en surfplatta.
Projektdeltagare: Almedina Tokovic, Özgur Özgurdamar, Gabriel Chamoun, Matilda Sander och Erik Nguyen.
Världsarvet Grimeton
Kunskapen om världsarvet Grimeton Radiostation är lågt, och därför är även besökarantalet låg. Målet är att öka kunskapen om Grimeton Radiostation och därmed besökarantalet, samt skapa en större målgrupp.
Projektdeltagare: André Carlsson, Annie Karlsson, Carolin Tynkkynen, Carolina Larsson och Oliver Weberg.
Designstudio webb, våren 2017
Idrottscentrum
Hur skapar man en hemsida som dels lockar nya medlemmar men även fungerar för att boka pass för nuvarande medlemmar? Detta var en av de utmaningar vi fick hantera under designstudion och som gav oväntade och värdefulla insikter i hur ett projekt med olika typer av begränsningar fungerar.
Projektdeltagare: Max Lindroos, William Hedin, Minna Danielson, Felicia Stocklassa och Carolin Tynkkynen.
Milega
Konsultbolaget Milega ville ha hjälp med att spegla sin företagskultur på sin hemsida. Målgruppen var vd:ar och styrelsemedlemmar. Lösningen blev en uppdatering av Milegas hemsida samt ett interaktivt kontaktformulär och ett lösningsförslag på hur Milegas blogg kan vara uppbyggd ut för att generera fler besökare.
Projektdeltagare: Linnéa Johansson, Almedina Tokovic, Gabriel Chamoun, Magnus Ericsson, David Eriksson
Röda Korset rekrytering
Röda Korset i Halmstads process för att hantera volontärer består av excessivt mejlande och personliga överlämnanden. Lösningen är ett digitalt system, en webbsida, som vänder sig till verksamhetsledare och volontärer inom organisationen.
Projektdeltagare: David Dalsmyr, Johanna Olsson, John Albrektsson, Jonathan Sjöström, Moa Almarsson
BK Astrio
Bollklubben Astrio har bristande kommunikationsvägar mellan tränare, klubb och ungdomsdomare när det kommer till bokning av matcher. På grund av detta har vi skapat en responsiv webbsida för BK Astrios ungdomsdomare där de kan boka in/av sig på matcher.
Projektdeltagare: Alexander Lundström, Fanny Stray Andreasson, Malin Jademyr, Markus Virtanen, Simon Axdorph, Soleil Himmelvid
CovertyFire
I dag blir förfalskning av olika föremål allt mer vanligt. De som utreder och ordnar fram bevis för att något är förfalskat kämpar med att dokumentera. I dag använder de endast papper, penna och kamera. Med hjälp av CovertyFire kan de samla alla bevis på ett ställe – enkelt, smidigt och diskret.
Projektdeltagare: Emil Bergström, Erik Nguyen, Linda Jivsäter, Povel Gulin och Amanda Kaikkonen.
Fairtransport.se
Transportföretaget Transportcentralen var uppdragsgivare för denna artefakt med syftet att upplysa transportbeställare (och i framtiden privatpersoner) om vilka företag som är certifierade med ”Fair Transport”. Genom att använda sökfunktionen kan användare göra ett aktivt val av leverantör och därmed bidra till social hållbarhet, samtidigt som den – på ett positivt sätt – kan påverka miljön.
Projektdeltagare: Petra Ahlqvist Nilsson, Tove Ahlström, Filip Henriksson, Matilda Sander och Oliver Weberg.
Activate.nu
Syftet med projektet är att ta fram en digital tjänst som gör det enklare för föräldrar och barn att hitta idrottsaktiviteter inom ett valfritt avgränsat geografiskt område. För att finna idrottsaktiviteter efter barnens intresse och personlighet tillhandahålls ett quiz. Idén är att skapa en hemsida som kan agera som en mellanhand för privatpersoner och föreningar. Webbsidan ska vara enkel och anpassad för föräldrar med yngre barn men även barn i högre åldrar.
Projektdeltagare: Annie Karlsson, Hanna Kron, Frida Larsson, Josefine Hagelberg, Abdullah Salman och Benjamin Olsson.
cDoc – kemikaliedokumentation
Uppdraget gick ut på att förfina och utveckla cDoc:s kundinloggning för att skapa ett lättanvänt och tillgängligt användargränssnitt. CDoc har redan ett användbart gränssnitt men behövde hjälp med att utveckla designen. CDoc är ett företag som erbjuder sig att inventera och dokumentera andra företags kemikalieförbrukning och -hantering.
Projektdeltagare: Tove Swenson, Kajsa Ailm, Özgur Özgurdamar, Carolina Larsson och André Carlsson.
Designstudio hållbarhet, våren 2016
Inixi
I samarbete med tre andra studenter utvecklades konceptet Inixi. Inixi är en hälsofrämjande tjänst som mäter stressnivån hos en person med hjälp av en pulsmätare. Syftet är att skapa medvetenhet då stress är en viktig orsak till sjukskrivningar. Målgruppen i projektet var personer i 20-årsåldern som jobbar heltid. Projektet resulterade i två prototyper, varav en programmerad och kopplad till pulsmätare.
Projektdeltagare: Dennis Hansson och Max Angenius.
Tillgänglighet och kritisk design
Webbyrån Rabash gav oss uppdraget att med normkritisk design belysa vikten för varje företag att aktivt arbeta med tillgänglighet och att det handlar om så mycket mer än att skriva alternativtexter till bilder. Målgruppen för vår design är kommunikatörer på ”vanliga” svenska företag. Projektet resulterade i en HTML prototyp som med ett kritiskt perspektiv ämnar att få besökaren att tänka kring tillgänglighet.
Projektdeltagare: Johanna Strömberg och Beatrice Bolmgren.
Designstudio webb, våren 2015
Halmstad cityfestival
Designuppdraget gick ut på att förbättra på Halmstad cityfestivalens hemsida. Önskemål från uppdragsgivaren var bland annat att hemsidan skulle vara tilltalande och lättnavigerad, men också baserad på ett bra redigeringsprogram/”website builder” för de anställda, där de enkelt skulle kunna uppdatera med ny information då webbprogrammering ansågs svårt. Sidan är tänkt att nå ut till ett stort antal målgrupper, då en mångfald av människor besöker festivalen i olika åldrar.
Projektdeltagare: Julia Hillding, Flora Haxha och Viktor Lindberg.
Designstudio hälsa, våren 2015
Lospital
Tillsammans med Region Halland tog vi fram ett koncept för anhöriga, personal och patienter med målet att förbättra navigationen på sjukhus. En tuff utmaning var vilken teknik som skulle kunna fungera i hela sjukhuset, då flera rum är isolerade med bly. En annan utmaning var målgruppen. Merparten är äldre människor som använder dagens digitala enheter i mindre utsträckning.
Projektdeltagare: Johanna Strömberg, Felix Thörnros, Jacob Bergström och Max Angenius.
Min hälsoportal
Uppdraget gick ut på att skapa ett interaktivt koncept (”Min hälsoportal”) som dels låter användare visualisera hälsodata på lämplig plattform, dels kan kommunicera av användaren utvalda data för olika typer av professionella vårdgivare genom exempelvis mobilapplikation eller länk till webbgränssnitt. Målgruppen blev aktiva individer som samlar hälsorelaterad data.
Projektdeltagare: Victor Calming, David Christner, Emelie Mörk och Linus Ståhl.
Umara Sports Club
Umara är ett företag som säljer naturliga kosttillskott till idrottare. Företaget hade en vision om att starta en digital sportförening. Vi arbetade i ett team av designers och programmerare för att utveckla konceptet samt att ta fram en prototyp. Projektet resulterade i en prototyp över Umara Sports Club responsiva webbplattform, samt en grafisk manual och riktlinjer för vidareutveckling.
Projektdeltagare: Beatrice Bolmgren, Anton Eriksson, Fredrik Vinterstjärna och Angelica Johansson.
Designstudio webb, våren 2014
Quicksearch enkäter
Quicksearch AB identifierade en trend mot kortare och snabbare enkäter. Hur kan en snabb, enkel och tilltalande enkät se ut och fungera? Uppdraget är att gå igenom gränssnittet och utveckla ett responsivt webbgränssnitt för att svara på frågor som är kul och ger respondenten ett mervärde. Projektet resulterade i en HTML-prototyp för mobil och surfplatta samt riktlinjer för påminnelser och grafisk anpassning.
Projektdeltagare: Beatrice Bolmgren, Albin Martinsson, Max Angenius, Christopher Gustafsson och Adel Ekvall Halila.
Digitalt idrottsmuseum
Uppdrag att skapa Sveriges första digitala idrottsmuseum till Halmstads idrottshistoriska förening. Lösningen bestod av två designlösningar: Arkivet, en sökbar databas, och Upplevelse, ett digitalt rum för att förmedla berättelser. Målgruppen var idrottsintresserade pensionärer som vill förmedla historien till andra, exempelvis barnbarnen.
Projektdeltagare: Jennifer Forsberg, Dennis Hansson, Anna-Maria Nordström, Linus Ståhl och Christopher Quiroa.
Designstudio mobil, hösten 2014
MittMedia/Ecomedia
Uppdraget var att ta fram designlösningar för att locka unga läsare till att betala för digitala nyheter. Utmaningen för tidningsbranschen är att hitta alternativa lösningar på att tjäna pengar. Målgruppen var personer i 20-årsåldern som studerar på högskolenivå. De värderar att hålla sig uppdaterade och även enkelhet när det gäller att hitta nyheter.
Projektdeltagare: Max Angenius, Ami Nordström, Victor Calming, David Christner
Responsivt dashboard
Företaget Quicksearch gav oss i uppdrag att ta fram ett nytt förslag på hur Workbook (ett dashboard) skulle fungera responsivt, främst i mobiltelefoner men även på surfplattor. Lösningen blev en prototyp som visade på responsiviteten och en klickbar som fokuserade på det problemområde vi identifierat, nämligen inkorgen. Målgruppen var människor som arbetade med denna Workbook.
Projektdeltagare: Jacob Bergström, Beatrice Bolmgren, Axel Olsson, Linus Ståhl