DDI designstudior
Digital design och innovation är ett kandidatprogram inom informatik som lär framtidens designer att förstå människan och hennes relation till teknologi. Under utbildningen lär sig studenterna att designa innovativa digitala tjänster och produkter. En viktig del i utbildningen är det praktiska designarbetet i designstudiokurser.
Totalt fyra designstudiokurser ingår i utbildningen – alla med skarpa uppdrag mot externa beställare på teman som webb, mobil, hälsa/smarta samhällen och hållbarhet. Under de tre första kurserna arbetar studenterna på heltid i mindre projektgrupper med användarstudier, skisser, iterativ utvärdering samt prototypande. För den fjärde kursen definierar studenterna själva intresseområden utifrån ett kunskapsperspektiv, och kombinerar detta med behov från en extern beställare. Den kursen genomförs på kvartsfart under en hel termin.
Varje år genomförs drygt 40 unika projekt för externa beställare från näringsliv, offentlig sektor, och forskning. Här presenteras en summering av några av de projekt som har skapats av studenterna på Digital design och innovation.
Designstudio webb, våren 2020
Testbädd Akvaponik

Detta projekt har utgått från en brief överlämnad av en beställare i Halland som är i ett tidigt stadie av att starta ett företag inom akvaponik för att bidra till en hållbar livsmedelsproduktion i Halland. Problemet som presenteras i briefen är att företaget saknar en digital mötesplats, vilket detta projekt är ämnat att åtgärda.
Projektdeltagare: Julia Forssén, Elin Nilsson, Lana Al Haj Houssein, Erik Brindmark och Felicia Oredsson.
Afrikaresor Resebolag

Vi har utvecklat en hemsida för hotellet Mafilton Green Resort, ett mindre hotell lokaliserat vid kusten av Sierra Leone. Hotellets koncept bygger på att besökaren ska få uppleva det genuina Afrika och ett hållbarhetstänk ska genomsyra hela hemsidan. Hotellet vill ge sina gäster personlig service och ett familjärt intryck. De två viktigaste funktionerna är att kunna boka rum och transport.
Projektdeltagare: Filip Gunnarsson, John Fembro, Linnéa Ivetorn, Oscar Lagervall, Sebastian Kjernholm och Sofia Strand.
Surfingprofil i Apelviken

Projektet bygger på ett samarbete mellan Varbergs förenade surfare och Högskolan i Halmstad. Projektet undersöker surfingprofilen i Apelviken vilket resulterade i en utveckling av Stormhuset.se hemsida med utvecklad väderprognos samt forum där medlemmar kan kommunicera med och informera varandra.
Projektdeltagare: Elin Johnsson Ahlén, Ali Hadi, Jack Gustafsson, Emma Fagerholm, Amanda Eriksson, Daniel Blücher och Saga Isebring.
Genuine Africa Travels

Produkten som vi designat för resebyrån Genuine Africa Travels har som huvudfokus att skapa ett professionellt intryck som ger besökaren förtroende till hemsidan. Produkten har utvecklats genom ett antal olika utvärderingsmetoder till att bli mer förståelig, lättnavigerad och visuellt tilltalande.
Projektdeltagare: Arvid Gulin, James Holmgren, Jenny Lindgren, Johan Lorentz, Kajsa Palmén och Ida Melander.
Design Studio – Savelife

Detta projekt är tänkt att ge en tydlig överblick över hur designprocessen har gått till när en ny design för Savelifes hemsida togs fram. Savelife är ett företag som säljer utbildningar och produkter inom främst första hjälpen och hjärt-lungräddning. Utmaningen i projektet är att skapa en uppdaterad hemsida för Savelife där syftet tydligt framgår.
Projektdeltagare: Christoffer Sahlin, Isak Petersson, Carl Lemón, Gudni Freyr Bjarnason, Mateusz Gregus, Nicki Lindqvist, Sanna Nygren och Robin Wärff.
KUST

Vi hade som uppdrag att göra användarstudier samt ta fram en prototyp för en webbshop och marknadsföringskanal för företaget KUST. Det var viktigt att designen skulle vara användarvänlig samt visuellt följa företagets grafiska profil. Ett administrationssystem för webbsidan har också skapats, där KUST dynamiskt kan hantera hemsidan.
Projektdeltagare: Sebastian Lau, Marko Cavric, Hampus Isebring, Robin Johansson, Lisa Karlsson och Emil Karlsson.
Designstudio hållbarhet, våren 2020
Restaurang Spiro

Restaurang Spiro efterfrågade en digital tjänst för att hjälpa dem i deras arbete med hållbarhet och problematiken gällande matsvinn. I processen med att ta fram den digitala tjänsten för restaurang Spiro applicerades kritisk design och övertygande design. Projektet är utfört ur ett hållbarhetsperspektiv och vi har därmed behövt ta ekonomiska, sociala och ekologiska aspekter i beaktning i arbetet.
Projektdeltagare: William Rönnholm och Nicolas De Bernardi.
Electrolux Professional

Uppdraget var att med lämpade metoder identifiera beteenden hos boende i flerbostadshus för att identifiera bakomliggande faktorer till varför användning respektive inte användning av gemensamt tvättutrymme sker. Ett av de problem uppdragsgivaren Electrolux Professional har identifierat är ett skifte i hur människan i dag förhåller sig till tvätt.
Projektdeltagare: Luigj Aliqkaj, Felix Johansson och Jacob Paulsson.
KUST

KUST:s affärsidé är att skapa badkläder i återvunnet material med fokus på hög kvalitet och passform. Varumärket kommer att säljas enbart på nätet vilket medför utmaningar kopplat till att avgöra rätt storlek och passform. Vårt uppdrag var att ta fram en digital lösning som kan minska osäkerheten inför köp av badkläder på nätet för att förhindra att de skickas i retur.
Projektdeltagare: Angelica Do och Malin Nilsson.
Telehälsa för personer med KOL

I samarbete med Hälsoteknikcentrum Halland var uppdraget att ta fram ett förslag på ett digitalt gränssnitt eller en klickbar prototyp som illustrerar hur en individ med KOL kan vara mer delaktig i sin vård i från hemmet. KOL är en sjukdom som gör att det blir svårare att andas och att du orkar mindre.
Projektdeltagare: Nel-Li Morero och Ella Arenlind.
Engagera lokala företag i att arbeta hållbart

Tillsammans med HighFive i Halmstad tog vi fram ett koncept som ämnade engagera lokala företag att delta i hållbara samarbeten. Designen är informerad av litteratur gällande organisationskultur, hållbarhet och spelifering samt intervjuer som bidrog med en förståelse för de utmaningar som företag i Halland tacklar i dag.
Projektdeltagare: Mattias Ovesson, Tove Lindgren och Jonathan Friberg.
Hjärnberikad för en bättre elevhälsa

Målet med projektet var att kollaborativt ta fram och designa ett koncept i samråd med elever i grundskolan vars syfte är att på ett eller flera sätt arbeta för att förbättra en av Hjärnberikads “10 goda vanor” hos eleverna. Syftet med designlösningen var att digitalisera och erbjuda verktyg för elever i åldern 12 till 15 att tänka mer positivt med avsikten att förbättra elevhälsan.
Projektdeltagare: Hannes Erlandsson och Jesper Hansen.
Funkisfestivalen

I samarbete med Funkisglädje har vi försökt utveckla ett mer effektivt röstningssystem för Funkisfestivalen. Sveriges största melodifestival för personer över 15 år med kognitiv eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Vi har utgått ifrån kritisk design och den sociala hållbarheten kring utanförskapen som skapas med digitala tjänster som inte kan användas av alla oavsett funktionsnedsättning.
Projektdeltagare: Josef Marklund och Christoffer Höber.
Kommunikation i fastighetsbranschen
Uppdraget vi har fått av Mayfair Properties har handlat om hur de på ett effektivt sätt kan kommunicera med sina hyresgäster för att göra dem mer delaktiga i beslut som tas. Detta inkluderar bland annat beslut om gemensamma ytor, hur dessa ska inredas och vad som ska köpas in.
Projektdeltagare: Hannes Premmert och Emil Johansson.
Mobilitet för äldre
Koncept på en digital lösning för att stötta äldres mobilitet utanför hemmet på uppdrag av Falkenbergs kommun.
Projektdeltagare: Jonatan Nyberg och Alexander Perälä.
LessWaste

Beställningsstöd riktat till butikspersonal för minskat matsvinn av mejeriprodukter.
Projektdeltagare: Pontus Rolling och Erik Segerström.
Hur når vi ut till karriärväxlarna?

Vi har under designstudio hållbarhet arbetat med socialförvaltningen i Halmstads kommun. Projektet har gått ut på att identifiera målgruppen ”karriärväxlare” och utforska hur socialförvaltningen ska nå ut med budskapet ”Sveriges viktigaste jobb”. I projektet skapade vi ett designförslag på en digital rekryteringsprocess.
Projektdeltagare: Joel Petersson och Joel Holtzberg.
Tomal AB

Tomal AB vill öka den sociala hållbarheten inom företaget då det även kan bidra till en ökad ekonomisk hållbarhet. De vill minska sjukskrivningar och öka effektiviteten hos arbetarna i företaget genom att stötta och bidra till ett hälsofrämjande beteende och arbetssituation för sin personal. Detta kan lösas genom att uppmuntra sin personal till ökad fysisk rörelse/aktivitet.
Projektdeltagare: Philip Bendiksen, Erika Rönnbäck och Johan Hermansson.
Stark Fitness

Målet med arbetet var att skapa en designlösning som gör det lättare för människor att finna balans i sin vardag där de kan kombinera arbete med träning. Motivation erbjuds genom att visa en positiv inverkan på användarens ekonomi och koldioxidutsläpp från att minimera bilkörande.
Projektdeltagare: Oskar Dodic och Fredrik Sjunnesson.
Conscious deal

Många kunder i e-butiker har svårt att hitta vad de söker i den stora mängden data som presenteras för dem, vilket gör att vissa chansar och beställer hem fel produkt. Då Conscious deal har som mål att erbjuda en stor mängd produkter på sidan blir det även här viktigt att hjälpa kunden att hitta den rätta produkten.
Projektdeltagare: Rebecca Sälg och Kajsa Haugen.
Kompetenskoppling

En digital tjänst som har som syfte att främja jämställdhet inom jobbsökningsprocessen genom att den jobbsökande (studenten) är anonym fram tills intervjustadiet. Matchningen mellan företag och jobbsökande baseras på ömsesidiga värderingar och tanken är att student och företag ska komma i kontakt någon gång i mitten av studentens studier.
Projektdeltagare: Marcus Coleman och Björn Johansson.
VoxEyes – digitala läkarbesök

I samarbete med Tudorkliniken i Halmstad har vi vidareutvecklat deras tjänst VoxEyes genom att framhäva personcentrerad vård där patienten kan bli mer delaktig i sin egen vårdprocess med läkaren. Vi designar en resumé av läkarens rekommendationer där patienten kan förstå orsaker till sjukdom, bli mer självkritisk, förstå risker, nulägesrapport och hur de kan förebygga sin hälsosituation.
Projektdeltagare: Simon Gunnarsson och William Wolff.
Solflytten

Solflytten ville skapa en tjänst som gör det enkelt för kunden att få en helhetslösning för sitt semesterboende i södra Spanien. Detta innefattar kolla till kundes bostad när hen inte är där, städhjälp, inflyttningshjälp och inredning av kundens bostad. Detta är för att motverka onödiga flygresor för att se till boendet.
Projektdeltagare: Lisa Kristiansen och Simon Axdorph.
Ung i Åmål

Designstudio hållbarhet – Ung i Åmål.
Projektdeltagare: Emelie Siegler och Klara Gustafsson.
Designstudio hälsa/smarta samhällen, våren 2020
Voysify

Företaget Voysify behövde hjälp med att designa gränssnittet för en översättningstjänst som ska översätta 200 språk i realtid. Resultatet blev en prototyp där användaren väljer sitt språk från en världskarta. Användaren kan antingen välja att tala till tjänsten eller skriva med hjälp av ett tangentbord.
Projektdeltagare: Sara Borgersen, Elin Lundström, Elias Larsson, Ruben Nordell och Sabrin Said.
Varberg Energi

Vi fick i uppdrag att skapa ett koncept som skulle få Varberg att kännas som en mer hållbar och smart stad med hjälp av IoT-produkter. Vårt koncept bygger på förvaringsskåp för elcykelbatterier med laddmöjlighet. Dessa skåp öppnas och stängs med hjälp av en app och är kostnadsfria.
Projektdeltagare: Hannah Bartmar, Annie Blessenius, Alexander Helmersson, Filip Kumlin och Felix Messo.
Chattbot för studentsupport

Verksamhetsstödet på Högskolan i Halmstad erbjuder i dag stöd till studenter via flera supportavdelningar, men studenterna har svårt att förstå vilken avdelning de ska vända sig till med vilka frågor. För att lösa problemet har vi tagit fram en AI-baserad chattbot som kan svara på studenters frågor, förstå deras problem och guida dem till rätt supportavdelning.
Projektdeltagare: Erika Börjesson, Fredrik Trulsson, Jenny Eliasson, Tewolde Melles och Zephyr Crabtree.
4 Healthy Growth

Projektet grundar sig i identifieringen och förebyggandet av barnfetma genom mätverktyget 4 Healthy Growth som möjliggör vägning och mätning i hemmet. Designgruppens uppgift har varit att designa en applikation som på ett etiskt och pedagogiskt vis förmedlar information och åtgärder gällande barns tillväxtkurva till appens brukare.
Projektdeltagare: Erik Johansson, Oliver Rosberg, Ludvig Ståhl, Alex Johnsson, Catrin Mattson och Ronny Sabo.
Medborgardialog

I detta projekt arbetade vi för Halmstads kommun för att utöka invånardialogen inom kommunen. Vårt uppdrag var att ge förslag på eller utveckla en metod/ett verktyg för att på ett enkelt sätt få veta vad invånarna tycker i en specifik fråga. Eftersom detta är ett brett samhällsproblem valde vi att designa en mobiltjänst för målgruppen unga vuxna där de enkelt kan följa och tycka till om projekt.
Projektdeltagare: Emilia Björk Roth, Emanuel Dahlgren, Amela Mujasevic, Frida Palmqvist och Erik Bach Rishede.
Lifesify

Uppgiften var att skapa en förbättrad version av företagets plattform som inbjuder till interaktivitet. Den ska också göra användarresan enkel att förstå och tydliggöra fördelarna och vinsterna med motivational design och gamification som nyckeln till en djupare insikt om användarens diagnos och utmaning, samt skapa ett ökat välmående för användaren.
Projektdeltagare: Karl Larsson, Jesper Zander, Tim Börjesson, Nicholas Andersson, Kayleigh Bishop Källberg och Daniel Chamoun.
Patterns of daily occupations

PDO är en applikation som möjliggör aktivitetsloggning i hälsofrämjande syfte. Genom automatisering och implementering av skräddarsydda funktioner samt en graf ger applikationen användaren möjlighet till rehabilitering genom reflektion över vardagsmönster.
Projektdeltagare: Emma Bengtsson, Jakob Wisborg, Jurgen Hasuka, Maria Sjöström och Natalie Janzen.
Gains N Greens

Vi har skapat en tjänst för direkt handel av lokalodlade produkter mellan producenter och konsumenter utan mellanhänder. Tjänsten är avsedd att samla lokalproducerade produkter på en plats för att det ska bli lättare för konsumenter att välja lokalt odlade produkter när de ska handla.
Projektdeltagare: Andreas Dahlman, Hampus Fredriksson, Moa Gottschalk, Lisa Hedbys och Sofia Heikkilä Svensson.