Sök

Uppföljningen i skolan för elever med funktions­nedsättning måste bli bättre

Barn och unga med funktionsnedsättning har en mer utsatt situation i skolan jämfört med andra barn. Sedan länge saknas möjligheter att följa upp villkoren för den här gruppen. I dag överlämnar Magnus Tideman, professor vid Högskolan i Halmstad, sin utredning till skolministern, som bland annat innehåller förslag på ett förtydligat ansvar för myndigheter.

”Tillsammans bildar utredningens förslag ett robust system för uppföljning av villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning. Det är ett stort och viktigt steg framåt.”

Magnus Tideman, professor i socialt arbete inriktning funktionshider

Man står lutad mot en soffrygg. Foto.

Magnus Tideman, professor i socialt arbete med inriktning funktionshinder, har haft regeringens uppdrag att analysera och föreslå vilka uppgifter om villkoren i skolan för barn och unga med funktionsnedsättning som ska samlas in och hur det kan göras. Bild: Ida Fridvall

Det saknas i dag tillräcklig kunskap om skolresultat, tillgång till stöd och hur barn och elever med funktionsnedsättning upplever sin skolgång. Det innebär i praktiken att dessa barn och elever riskerar att osynliggöras. I juni 2022 fick Magnus Tideman, professor i socialt arbete med inriktning funktionshinder vid Högskolan i Halmstad, regeringens uppdrag att som särskild utredare analysera och föreslå vilka uppgifter om villkoren för barn och unga med funktionsnedsättning i skolan som ska samlas in på nationell nivå och hur det kan genomföras.

I dag överlämnar Magnus Tideman utredningen ”Uppföljning för utveckling – samlad kunskap om villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning i förskola och skola” (SOU 2023:95) till skolministern. Utredningens uppdrag har omfattat barn och elever med alla olika typer av funktionsnedsättningar i alla olika skolformer, från förskola till kommunal vuxenutbildning.

Utredningen föreslår att ansvariga skolmyndigheter, såsom Skolverket och Skolinspektionen, får ett förtydligat ansvar för att följa upp villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet. Det är också nödvändigt att ge myndigheterna bättre verktyg för uppföljning. Det inkluderar förslag på hur barnens och elevernas, och deras vårdnadshavares erfarenheter och synpunkter bör samlas in, förbättrad statistik för att identifiera skolresultat och tillgång till stöd, samt en långsiktig forskningssatsning för att analysera orsaker till problem och effekter av olika insatser.

– Tillsammans bildar utredningens förslag ett robust system för uppföljning av villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning. Det är ett stort och viktigt steg framåt, säger Magnus Tideman.

Utredningens förslag kommer nu att beredas i Regeringskansliet.

Från utredningen

Alla barn och unga har rätt till en förskola och skola där de har goda förutsättningar för lärande, känner sig trygga och får stöd utifrån sina behov. Det gäller också de som lever med funktionsnedsättning. Utredningens olika förslag ger sammantaget ett systematiskt och hållbart system för uppföljning med hög kvalitet. Kunskaperna som uppföljningen genererar kommer att kunna användas både för effektivare politiska reformer och för bättre praktiska insatser i skolväsendet. Med en stabil kunskapsgrund att stå på stärks förutsättningarna för att skapa en likvärdig utbildning och motverka skolmisslyckanden. Dessutom skapas förutsättningar för att följa upp villkoren för personer med funktionsnedsättning när de blir vuxna.

SOU 2023:95

Publicerad

kontakt

  • Ingen giltig användare vald.

Dela

Kontakt