Generativ AI i gymnasieskolans STEM-undervisning: Utforskning av elevers interaktioner med Large Language Models och AI-litteracitet bland elever och lärare
Doktorandprojektet fokuserar på integreringen av generativ AI, specifikt Large Language Models som Chat GPT, i gymnasieskolans STEM-undervisning.
Projektet syftar till att utforska utmaningarna och möjligheterna med att införa sådana teknologier, med särskilt fokus på Chat GPT:s påverkan på elevers och lärares AI-litteracitet inom STEM-undervisning.
Projektet kännetecknas av olika metodologiska tillvägagångssätt över fyra studier och inkluderar enkäterundersökningar, intervjuer, så kallade co-creation workshops och analys av interaktioner med AI-verktyg. Projektets konceptuella ramverk bygger på Technological, Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) och aktivitetsteori för att analysera integrationen av AI i utbildningssammanhang.
Projektet strävar efter att bidra till förståelsen av rollen av AI-litteracitet i utbildningen, interaktionen mellan studenter, lärare och AI, samt att utveckla strategier för effektiv integration av AI i STEM-undervisningen.
Om doktorandprojektet
Projektperiod
- 2023-09-01–2028-06-01
Doktorand
Handledare
- Pernilla Nilsson, professor, huvudhandledare och projektansvarig
- Anne-Marie Cederqvist, biträdande lektor och andra handledare
- Mark Dougherty, professor och tredje handledare
Finansiärer
- Vetenskapsrådet