Handledning för doktorander
En doktorand ska ha minst två handledare, en av dem ska vara huvudhandledare. Övriga handledare kallas biträdande handledare.
Handledarnas huvudsakliga uppgift är att stödja doktoranden att utvecklas till en självständig forskare med ett vetenskapligt förhållningssätt. Handledarna planerar forskarutbildningen tillsammans med doktoranden. Planeringen ska dokumenteras i den individuella studieplanen (ISP) som ska uppdateras minst en gång per år. Handledarna har tillsammans med doktoranden även ansvaret att regelbundet diskutera och följa upp utvecklingen av doktorandens forskarutbildning och anpassa planeringen därefter. I planeringen ska handledarna stämma av mot examensmålen för forskarutbildningen så att dessa uppnås vid utbildningens slut.
Krav för att vara handledare på forskarnivå
Den som är anställd vid Högskolan i Halmstad som är docent eller professor och har forskningstid i sin anställning är behörig att vara huvudhandledare. I vissa fall räcker det att huvudhandledaren har en väsentlig och dokumenterad anknytning till Högskolan i Halmstad. Behörig som biträdande handledare är den som är anställd vid Högskolan och har en doktorsexamen. Även personer som inte har sin huvudsakliga anställning vid Högskolan i Halmstad är behöriga biträdande handledare om de har en doktorsexamen.
Mer information kring vilka krav som måste uppnås för att vara huvudhandledare och biträdande handledare i utbildning på forskarnivå vid Högskolan framgår av riktlinjerna.
Huvudhandledarens ansvar
Enligt Högskolans riktlinjer avseende utbildning på forskarnivå ansvarar huvudhandledaren för att:
- Att forskningsprojektet, som utgör basen för avhandlingsarbetet, är av god kvalitet och har rimlig omfattning.
- Arbeta med uppföljning av doktorandens utbildning och den individuella studieplanen enligt Högskolans riktlinjer för uppföljning av forskarstuderande och den individuella studieplanen (ISP). Detta innebär bland annat att en ISP finns för doktorand och att den första ISP upprättas senast tre månader efter doktorandens studiestart, att tillsammans med doktorand ta fram, arbeta med och kvalitetssäkra innehållet i ISP, delta vid uppföljningsmöten för doktoranden, att uppdatering av ISP görs. ISP ska uppdateras minst en gång om året.
- Hantera (bedöma och ge förslag till) tillgodoräknande för doktorander enligt Högskolans tillgodoräknandeordning och anvisningar för tillgodoräknande.
- Fatta beslut om kurser och poängomfattning för det som benämns som individuella kurser eller poänggivande moment enligt Högskolans riktlinjer för examination på forskarnivå.
- Att disputation/licentiatseminarium förbereds och genomförs enligt Högskolans riktlinjer för examination på forskarnivå och riktlinjer för förhandsgranskning av licentiatuppsats och doktorsavhandling. Detta innebär bland annat att ta hänsyn till, och informera om grunder till jäv i förslaget av opponent/betygsnämndsledamot/examinator samt att göra anmälan om disputation/licentiatseminarium komplett. Här ingår att färdigställa motivering av opponent/betygsnämnd/examinator och en handledardeklaration (vid disputation).
- Tillsammans med doktorand gå igenom och komma överens om vilka kurser som ska ingå i examen i samband med doktorandens ansökan om examensbevis.
- Vara väl insatt i de lagar och förordningar som reglerar utbildning på forskarnivå och Högskolans interna riktlinjer som berör utbildning på forskarnivå.
- Vidareutbilda sig i handledning och dess pedagogik med hjälp av kurser som erbjuds.
- Prioritera och aktivt deltar i handledarkollegiets möten.
- Att ha ett etiskt förhållningssätt vilket innefattar medvetenhet om att handledning och bemötande vilar på den värdegrund och förhållningssätt som beskrivs i Högskolans medarbetarpolicy samt policy för arbetsmiljö och lika villkor.
Byte av handledare
En doktorand som begär det har enligt högskoleförordningen rätt att byta handledare.
Doktoranden lämnar begäran om att byta handledare till berörd studierektor. Berörd akademi, ska då ta fram ett förslag till ny handledare.
Uppföljning av handledningen
Uppföljning av handledningen i doktorandens utbildning görs i samband med uppdatering av den individuella studieplanen. Om brister i handledningen har åberopats av doktorand ska bristerna i första hand åtgärdas med ordinarie uppföljningsrutiner. Om detta inte är möjligt ska en mer detaljerad individuell studieplan tas fram som beslutas av forskarutbildningsutskottet.