Centrum för lärande, kultur och samhälle (CLKS)
Samhället förändras och utmanas ständigt, och med det skolans funktion att fostra framtida samhällsmedborgare. Förändringarna handlar exempelvis om nya medier, digitala redskap, globalisering, hälsa och hållbar utveckling.
Forskningen inom Centrum för lärande, kultur och samhälle (CLKS) spänner över ett stort fält, från frågor om hur lärande, språk och makt bevarar och förändrar samhället till kunskap om metoder för undervisning. Många delar av forskningen tar upp aspekter av digitalisering. För att bidra med värdeskapande forskning av hög kvalitet uppmärksammas de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 med dess fokus på hållbarhet, jämlikhet och rättvisa.
Om CLKS
Centrum för lärande, kultur och samhälle (CLKS) har en profilering mot lärande, digitalisering och social förändring.
Forskningsmiljöns flerdisciplinära karaktär ger förutsättningar för tvärvetenskaplig forskning. Den organiseras i fem tematiska inriktningar för att ge förutsättningar för disciplinär spets. Inriktningarna har specifika forskningsfokus som på olika sätt möter samhällsutmaningar samtidigt som de fördjupar miljöns profil.
Forskningen är i stor utsträckning behovsdriven och verksamhetsnära och sker i samverkan med lokala och regionala samhällsaktörer.
Tematiska inriktningar inom CLKS
CLKS är en del av Akademin för lärande, humaniora och samhälle. Forskningsledare är Claes Malmberg.

Forskning knyter an till samhällsutmaningar
En del av forskningen handlar om förståelsen av skolan och dess roll i samhället. Det rör en globaliserad och digitaliserad värld och utmaningar som hälsosam livsstil, hållbar utveckling, digitalisering, integration och språk. Forskningen bidrar till utveckling av praktiska metoder och verktyg för lärare och pedagoger i olika undervisande yrken samt till att förstå skolan som politisk organisation och skolans påverkan på samhälles normer. Forskning görs även om användningen av ny teknologi och digitala medier i undervisning – och konsekvenserna av detta.
En annan del rör olika former av språk, berättande, visualisering och makt i olika sammanhang kopplat till olika aspekter av samhällsutveckling, kultur och digitalisering. Detta är en del som främst återfinns inom samhällsvetenskap och humaniora. Det kritiska förhållandet till digital teknik och studiet av olika former av digital kommunikation i vid bemärkelse bidrar till flera nivåer av det demokratiska samhället.
Forskarskolor för lärarutbildare
De tre forskarskolorna UPGRADE, KÄKK och FontD fokuserar på digitalt lärande och ämnesdidaktik inom lärarutbildningen. Forskarskolorna erbjuder spännande möjligheter att bygga intressant forskning inom lärarutbildningens och skolans område.

Högskolan i Halmstad har fem doktorander inom de tre forskarskolorna. Forskningsprojekten i samtliga forskarskolor ska knytas till grundskola, gymnasieskola eller lärarutbildning. Som doktorand knyts man till lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad och ingå i en forskande miljö med fokus på digitalt lärande och ämnesdidaktik
Forskarstuderande vid CLKS
Till forskningsmiljön CLKS är flera doktorander knutna inom ramen för olika forskarskolor för lärarutbildare. Nedan kan du läsa mer om doktoranderna.
Doktoranderna
Marie Bengtsson Ingår i forskarskolan UPGRADE.
Per Blomberg Ingår i forskarskolan KÄKK. Forskningsprojekt: Informell statistisk slutledning i undervisning
Annika Forsler Ingår i forskarskolan KÄKK.
Ludvig Sjunnesson Ingår i forskarskolan KÄKK.
Lizette Widing Ingår i forskarskolan FontD. Forskningsprojekt Modellbaserat lärande – en undervisningsstrategi i det flerspråkiga sammanhanget?
Forskningsprojekt inom CLKS
Inom CLKS, Centrum för lärande, kultur och samhälle, pågår forskningsprojekt inom flera olika områden. Några av dem listas här.
Aktuella projekt
Publikationer CLKS
De senaste tio publikationerna från CLKS som är registrerade i DiVA, Högskolans Digitala vetenskapliga arkiv.
CLKS senaste tio publikationer:
- Artikel, recension
-
Svensson, Sara (2020). Book Review : Matthew Longo The Politics of Borders: Sovereignty, Security, and the Citizen after 9/11. Political Studies Review.
-
Svensson, Sara (2020). Border policy centre stage : three takes on the making, managing and understanding of borders. European Political Science.
-
Svensson, Sara (2020). Borderless worlds for whom? Ethics, moralities and mobilities. Journal of Borderlands Studies.
-
Svensson, Sara (2020). Changing borders in Europe : exploring the dynamics of integration, differentiation and self-determination in the European Union. Regional & Federal Studies.
- Artikel, forskningsöversikt
-
Isaksson, Anna (2020). Classical sociology through the lens of gendered experiences. Frontiers in Sociology, 5.
- Artikel i tidskrift
-
Högström, Per (2020). Arbete med händerna gör att det händer. Bi-lagan : inspiration och information för lärare i skolan (1), s. 20 - 21.
-
Karlsson, Monica (2020). Can micro-teaching, teacher feedback/feedforward and reflective writing enhance pre-service teachers’ pedagogical content knowledge of grammar in English as a second language?. Journal of Language Teaching and Research, 11 (2), s. 145 - 156.
-
Fåhraeus, Anna (2020). Cultural Materialism in the Production and Distribution of Exploitative Lesbian Film : A Historical Case Study of Children of Loneliness (1935). Nordic Journal of English Studies, 19 (5), s. 121 - 154.
- Kapitel i bok, del av antologi
-
Svensson, Sara (2020). Challenges to further up-take of the EGTC tool – a policy science approach to the critical moment of creation. 15 years of the EGTCs. Lessons learnt and future perspectives. Central European Services for Crossborder Initiatives (CESCI), Budapest. S. 81 - 102.
- Konferensbidrag
-
Brooks, Eva; Sjöberg, Jeanette (2020). A designerly approach as a foundation for school children's computational thinking skills while developing digital games. 2020 Interaction Design and Children Conference (IDC 2020), London, United Kingdom/virtual, 17-24 June 2020.
Senaste forskningsnyheterna från CLKS på Samspel
-
Demokratin 100 år: När det väl gällde räknades inte kvinnornas röster
Sverige firar under åren 2018 till och med 2021 att vi har haft allmän och lika rösträtt i 100 år....
-
Pernilla Nilsson får stipendium för sin forskning om skolan
För framgångsrika insatser inom forskning och utredning inom det pedagogiska området får Pernilla...
-
Genom VR närmar sig seniorer den lokala konsten
VR, virtuell verklighet, kan vara mycket häftigt och experimentellt. 360-graders vinklar, rymdresor,...
-
Gold digger eller Ingrid Marie? Kosmetikanamn berättar om företagens och konsumentens identitet
Exotisk och lyxig eller inhemsk och ekologisk? Namnforskaren Linnea Gustafsson, Högskolan i...
-
Så tränar vi vår blick på USA – ny bok ger perspektiv på motsägelsernas land
USA är återigen högt upp bland svenska nyheter – med tanke på att det är valår var trycket högt...