Sök Stäng
Tre kvinnor med vita VR-glasögon på sig står i ett ljust rum. Foto.

Masterprogram i upplevelsedesign

120 hp

Upplevelsedesign handlar om att skapa meningsfulla och engagerande upplevelser med hjälp av interaktiv teknik. Masterprogrammet i upplevelsedesign förbereder dig för att designa upplevelser som kopplar samman människor, platser, produkter och tjänster på socialt ansvarsfullt, etiskt sunt och tekniskt sofistikerat sätt. Vill du vara med och forma hur människor lever mer hållbara liv, interagerar med AI, fördjupar sig i VR eller AR, och vill utveckla dina praktiska och akademiska designfärdigheter för att skapa en positiv samhällspåverkan? Då är den här utbildningen för dig.

Utbildningstillfällen

Om utbildningen

Upplevelsedesign handlar om hur människor använder, bör använda eller inte använda produkter och tjänster i det större sammanhanget av sina liv, och detta masterprogram förbereds du som student på att utforma meningsfulla, etiska och hållbara upplevelser med interaktiv teknik. Upplevelsedesigners tar hänsyn till det bredare sammanhanget för att skapa designupplevelser som är meningsfulla och gör det komplexa tydligare samtidigt som frågor kring etik, miljö och hållbarhet alltid vävs in.

Masterprogrammet i upplevelsedesign är unikt inriktad på att utveckla kritiskt tänkande och designförmåga hos studenter så att de framgångsrikt kan ta itu med tvetydigheten och osäkerheten i nuvarande bransch- och sociala utmaningar med hjälp av en genomtänkt och reflekterande designpraxis.

Kurser och kompetenser i fokus

Masterprogrammet i upplevelsedesign har tre vägledande principer för att utveckla din kompetens i designpraxis och i akademisk designforskning:

  • Visa snarare än att berätta: du uppmuntras att skissa, göra och skapa prototyper som ett sätt att komma med idéer och kommunicera och bedöms utifrån ditt designarbete och inte bara utifrån sin skriftliga eller muntliga kommunikationsförmåga.
  • Balansera teori och praktik: teori blir värdefull när den tillämpas på rätt sätt, och tillämpning är bättre om den har en tydlig grund. Därför kopplar alla kurser inom programmet ihop teori och designpraktik via både klassrumsaktiviteter och forskningsstödda projekt.
  • Skapa, lär, reflektera, dokumentera: Samtliga kurser tar dig igenom en fullständig designprocess, från idé till prototyp, så du efter examen har en portfölj som visar designfärdigheter för potentiella arbetsgivare.

Masterprogrammet i upplevelsedesign är strukturerat med undervisning och uppgifter som förstärker de grundläggande designfärdigheterna för att förstå människor, idéskapande, prototyper och utvärdering. Samtidigt utökas dessa designgrunder genom att introducera avancerade ämnen som forskning genom design, spekulativ design, designetik, speltillverkning som prototyp och människocentrerad AI.

Utbildningen utförs på engelska.

Innovativa miljöer och metoder

Masterprogrammet i upplevelsedesign utrustar dig med teoretisk och praktisk kunskap, samt metoder och verktyg för att skapa meningsfulla och effektfulla människocentrerade upplevelser. Du använder designetnografi som ett sätt att veta vilka som är rätt personer att designa för, bygga empati och förstå relationerna mellan sammanhang, människor och teknik. Designtänkande, designetik, forskning genom design, förkroppsligad design och spelskapande är kärnan i läroplanen. Som student använder du dessa metoder och verktyg i samarbetsmiljöer med industripartners, där du arbetar med verkliga utmaningar och designar hållbara, inkluderande samhällen städer där digitala och fysiska platser blandas på ett genomtänkt sätt.

Möjligheter till samarbete med näringslivet

Masterprogrammet i upplevelsedesign är tätt integrerat med Högskolan i Halmstads designhub, REBEL, och många av REBEL-forskarna undervisar i masterutbildningen. REBEL samlar företag och universitetsforskare i projekt som du kommer ha många möjligheter att aktivt delta i. Till exempel, under designstudiokursen och examensarbetet, kommer du som student pröva dina designfärdigheter i projekt med Högskolans samverkanspartners.

Efter utbildningen

Examen

Programmet leder till en naturvetenskaplig masterexamen (Master of Science, 120 credits) med huvudområdet informatik.

Karriär

Efter din examen är du väl förberedd för rollen som exempelvis:

  • UX designer
  • Produktdesigner
  • UX specialist
  • Informationsarkitekt

Många teknikföretag använder dessa roller för att designa framgångsrika produkter och tjänster. Masterprogrammets fokus på att du under utbildningen utvecklar din egen, starka portfolio ett konkret sätt att förbättra anställningschanserna efter din examen.

Möjligheter till fortsatta studier

Efter utbildningen är du behörig att söka till forskarutbildning.

Om du vill fortsätta på den akademiska banan kan du utöka din portfolio genom att exempelvis försöka få ditt examensarbete publicerat i akademiska tidskrifter eller engagera dig i pågående forskningsprojekt vid Högskolan i Halmstad, för att öka chanserna till att erbjudas en doktorandtjänst.

Uppföljning och utvärdering

Vi vill att du ska få en så bra utbildning som möjligt! Därför gör vi varje år en uppföljning av alla våra program. Där tar vi fram förslag på vad som kan bli bättre, bland annat utifrån vad våra studenter tycker om sina kurser och sin utbildning. Du kan läsa mer om hur det går till här:

Uppföljning program

Var sjätte år gör vi också en större utvärdering av varje program. Du hittar dessa utvärderingar här:

Utvärdering program

Kontakt

Liknande utbildningar

Masterprogram i digital tjänsteinnovation
120 hpAvancerad nivå
Masterprogram i digitalt lärande
120 hpAvancerad nivå
Magisterprogram i elektronikdesign
60 hpAvancerad nivå