Masterprogram i digitalt lärande
Digitaliseringen förändrar vårt samhälle. Digitala teknologier påverkar hur individer arbetar, studerar, konsumerar, och upprätthåller sociala kontakter. Detta ställer nya krav på undervisning och lärande på alla nivåer, från förskola till högre utbildning och på arbetsplatser. Det här programmet fokuserar på dessa frågor och ger dig expertkunskaper om hur design och användning av IT kan bidra till lärande.
Utbildningstillfällen
Om utbildningen
Vad är digitalt lärande?
Digitalt lärande handlar om att använda digital teknologi och digitala resurser för att underlätta och förbättra undervisnings- och inlärningsprocesser. Det innefattar användning av datorer, internet, programvara, appar och andra digitala resurser för att främja lärande. Digitalt lärande kan användas inom till exempel förskola, skola, universitet, sjukvård, kommuner, och företagsutbildningar för att skapa en interaktiv och engagerande inlärningsmiljö. Det kan inkludera allt från onlinekurser och videolektioner till interaktiva simuleringar och digitala övningar. Målet är att utnyttja teknologin för att göra lärandet mer tillgängligt, effektivt och anpassat till individers och olika verksamheters behov.
Vad läser du inom programmet?
I programmet utvecklar du fördjupad kunskap om informatikområdets flervetenskapliga natur och den forskning som bedrivs inom digitalt lärande. Kärnan i programmet är att ta utgångspunkt i, och föra samman, vetenskapliga teorier och forskning inom olika samhällsvetenskapliga områden för att kunna möta och hantera framtida samhällsutmaningar i relation till digitaliseringens konsekvenser för lärande och kunskapsbildning. Du förbereds för arbete som innefattar att analysera och förstå digitaliseringens möjligheter och hinder för lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Du får också verktyg för hur IT kan designas och användas för att bidra till lärande i verksamheter inom privat och offentlig sektor, som till exempel förskola och skola, förvaltning, kommunal verksamhet, sjukvård, kultursektorn och näringslivet.
Utbildningen syftar till att möta samhällets behov av att säkra tillgången på kompetens inom digitalt lärande i verksamheter inom både privat och offentlig sektor. Programmet är unikt och innovativt i sin utformning och det finns få liknande utbildningar trots det stora behov som finns.
Samarbete med arbetslivet
Inom flera av programmets kurser får du möjlighet att möta externa uppdragsgivare från privata näringslivet och offentlig sektor i skarpa projekt där du kan utveckla din kunskap och kompetens. Detta ger dig en unik möjlighet att knyta kontakter med framtida arbetsgivare redan under studietiden och vara väl förberedd i din framtida profession som kan finnas inom ett flertal olika branscher och organisationer.
Innovativa miljöer, metoder och verktyg
I de tidigare kurserna utvecklar du en förståelse för området digitalt lärande utifrån teoretiska, konceptuella och metodologiska perspektiv, vilka sedan tillämpas i skarpa forsknings- och utvecklingsprojekt i de senare kurserna Design för digitalt lärande och etik, Forskningspraktik i digitalt lärande, och i Examensarbete i informatik.
Under utbildningen har du tillgång till Högskolans kreativa och innovativa laborationsmiljöer såsom Designstudion, E-sportslabbet, Health Data Centre (HDC), Leap for Life, FabLab och Digital laborativt centrum (DLC). Labben erbjuder den senaste digitala utrustningen som du kan använda för att utveckla nya kunskaper inom digitalt lärande.
Programmets innehåll
Nedanstående kurser ingår i utbildningsprogrammet med start HT24.
* ingår i huvudområdet informatik
År 1
- Introduktion till digitalt lärande, 15 hp*
- Teoretiska perspektiv på lärande och digitalisering, 15 hp
- Lärande i det digitala samhället, 15 hp
- Forskningsmetoder inom digitalt lärande, 15 hp*
År 2
- Design för digitalt lärande och etik,15 hp*
- Forskningspraktik i digitalt lärande, 15 hp*
- Examensarbete i informatik, 30 hp*
Kursen Forskningspraktik i digitalt lärande kan bytas ut mot valfri/a kurs/er om 15 hp. Detta sker i samråd med programansvarig.
Studera utomlands
Till Högskolan kommer många utländska studenter genom våra utbytesavtal. Om du stannar i Halmstad under hela din studietid men vill uppleva mer av högskolans internationella atmosfär har du möjlighet att bli mentor för en internationell student. Det kan även finnas möjligheter att spendera delar av din studietid vid ett av högskolans partnerlärosäten eller göra ditt examensarbete utomlands.
Efter utbildningen
Examen
Utbildningen leder fram till en filosofie masterexamen med huvudområdet informatik.
Vad kan du jobba med?
Efter avslutad examen blir du eftertraktad på arbetsmarknaden. Masterprogrammet förbereder dig för att arbeta inom såväl nya som traditionella roller kopplat till digitalt lärande i verksamheter inom privat och offentlig sektor. Detta kan till exempel vara inom näringslivet, men även inom förskola och skola, förvaltning, kommunal verksamhet, sjukvård, och kultursektorn.
Exempel på yrkesroller är projektledare inom e-learning, UX-designer av digitala lärandemiljöer, digital strateg/inköpare inom utbildningssektorn, IKT-pedagog, IKT-utvecklare inom offentlig och privat sektor, lärare/utbildare i digitala miljöer inom olika yrkesområden, samt forskare inom digitalt lärande.
Möjligheter att studera vidare
Efter avslutad utbildning är du behörig att söka till forskarutbildning.
Uppföljning och utvärdering
Vi vill att du ska få en så bra utbildning som möjligt! Därför gör vi varje år en uppföljning av alla våra program. Där tar vi fram förslag på vad som kan bli bättre, bland annat utifrån vad våra studenter tycker om sina kurser och sin utbildning. Du kan läsa mer om hur det går till här:
Uppföljning program
Var sjätte år gör vi också en större utvärdering av varje program. Du hittar dessa utvärderingar här:
Kontakt
- Frågor om studier – kontakta studie- och karriärvägledning
- Behörighet, urval, antagning och övriga frågor – kontakta Servicecenter
- Frågor om utbildningens innehåll – kontakta programansvarig: du hittar kontaktuppgifter i rutan med utbildningsinfo.