Internationella marknadsföringsprogrammet

180 hp

Som marknadsförare har du ett utåtriktat arbete där du gör affärer och träffar mycket folk. Internationella marknads­föringsprogrammet på Högskolan i Halmstad förbereder dig för en professionell framtid på den internationella arbetsmarknaden. Praktik utomlands ingår förstås. På de skräddarsydda kurserna fördjupar du dig i teorier och metoder för att marknadsföra produkter och tjänster riktade till såväl konsumenter som företag.

Om utbildningen

Innovativa miljöer, metoder och verktyg

På Högskolan i Halmstad deltar du i inspirerande undervisning i moderna studiemiljöer, tillsammans med engagerade lärare och studenter.

Kurser och kompetenser i fokus

Internationella marknadsföringsprogrammet är unikt av det enkla skälet att flera av kurserna är skräddarsydda för just detta program. Den omväxlande utbildningen består av föreläsningar såväl som självständiga arbeten. Det internationella perspektivet märks på både lärarna och litteraturen.

Du läser företagsekonomi under totalt fyra terminer fördelade över samtliga studieår. Här skaffar du dig både strategiska och praktiska kunskaper. Å ena sidan får du lära dig hur företag styrs och organiseras. Å andra sidan lär du dig hur man sköter bokföring och marknadsplanering. Programmet innehåller också en kurs i nationalekonomi, som ger förståelse för hela samhällets ekonomi. Andra nyttiga kurser ges inom juridik, statistik och informatik.

Samverkan med arbetslivet

Sista året prövar du dina kunskaper i verkligheten, med ett praktikprojekt. Detta genomför du sannolikt på ett utländskt företag, under motsvarande en termin. Du avslutar sedan din utbildning med att skriva en examensuppsats i marknadsföring.

Efter utbildningen

Examen

Utbildningen leder fram till en kandidatexamen i företagsekonomi.

Möjligheter att studera vidare

Efter avslutad utbildning är du behörig att söka vidare till Högskolans master- eller magisterprogram i företagsekonomi.

Arbetsliv

Internationella marknadsföringsprogrammet förbereder dig för att arbeta på både små och stora produkt- och tjänsteföretag världen över. Du kan även arbeta som konsult och hjälpa olika företag med reklam, pr, marknadsundersökningar och sociala medier med mera.

Eftersom en marknadsförare har ett mycket utåtriktat arbete kommer du att samarbeta med många olika människor, både inom och utanför det egna företaget. Du får ett brett kontaktnät med kunder, leverantörer, distributörer, reklambyråer, medier och produktutvecklare.

Studera utomlands

Under en termin sista året på Internationella marknadsföringsprogrammet gör du praktik utomlands. Då arbetar du på ett företag som du själv eller Högskolan har tagit kontakt med. Tidigare studenter har till exempel gjort praktik i Australien, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Italien, Japan, Kina, Malaysia, Singapore, Tyskland, USA och Österrike.

Genom våra utbytesavtal kommer även utländska studenter till oss, vilket sätter en internationell prägel på Högskolan.

Mer information

HT 2019 (Halmstad, 100%)
Programansvarig:

Nivå:

Grundnivå

Anmälningskod:

10006

Behörighetskrav:

Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 4). Eller: Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A4).

Urvalsregler:

Betyg: 66% och högskoleprov: 34%
Mer information om urvalsregler.

Undervisningstid:

Dagtid

Studieavgift:

För sökande med medborgarskap utanför EU/EES och Schweiz: Mer information om studieavgift

Undervisningsspråk:

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Sidansvarig

Dela

SIDANSVARIG

Dela