Internationella marknadsföringsprogrammet
Internationella marknadsföringsprogrammet förbereder dig för en yrkesframtid på den internationella arbetsmarknaden. Du får en ekonomutbildning med specialisering på internationell marknadsföring. Under utbildningen lär du dig det som du behöver för att jobba som marknadsförare med ett internationellt perspektiv. Stor vikt läggs vid frågor om etik, jämställdhet och hållbarhet.
Utbildningstillfällen
Om utbildningen
Vad läser du som internationell marknadsförare?
Programmet ger dig breda kunskaper inom företagsekonomi, nationalekonomi och affärsjuridik. Du får också en fördjupning i marknadsföring från ett internationellt perspektiv. Du får träna på att arbeta problembaserat och lösningsorienterat. Det internationella perspektivet märker du både på lärare, litteratur och kursinnehåll.
Samarbete med arbetslivet
Samverkan är en viktig del av programmet. Du får bekanta dig med olika typer av verksamheter genom gästföreläsningar och projektarbeten. Utbildningen avslutas med en praktikperiod.
Testa, pröva och experimentera
På Högskolan i Halmstad deltar du i inspirerande undervisning i moderna studiemiljöer, tillsammans med engagerade lärare och studenter. Internationella marknadsföringsprogrammet, såväl som Högskolans övriga ekonomprogram, har merparten av undervisningen i campus nyaste byggnad. Här möter du fräscha lokaler, gott om studieplatser och en härlig rymd.
Programmets innehåll
Nedanstående kurser ingår i utbildningsprogrammet med start HT24.
* ingår i huvudområdet företagsekonomi
År 1
- Marknadsföring, 7,5 hp*
- Mikroekonomisk teori, 7,5 hp
- Organisation och ledarskap, 7,5 hp*
- Makroekonomisk teori med tillämpningar, 7,5 hp
- Ekonomistyrning, 7,5 hp*
- Marknadskommunikation, 7,5 hp*
- Affärsredovisning, 7,5 hp*
- Konsumentbeteende, 7,5 hp*
År 2
- Ekonomisk statistik, 15 hp
- Handels- och marknadsrätt, 15 hp
- Internationell ekonomi: handelsteori och handelspolitik, 7,5 hp
- Varumärkesstrategier, 7,5 hp*
- Digital marknadsföring, 7,5 hp*
- Internationellt företagande och entreprenörskap, 7,5 hp*
År 3
- Affärsmodellsinnovation och internationalisering, 7,5 hp*
- Internationell marknadsföringsstrategi, 15 hp*
- Praktikprojekt, 15 hp*
- Vetenskaplig metod: teori och tillämpning, 7,5 hp*
- Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi, 15 hp*
Studera utomlands
Att studera utomlands ger värdefulla erfarenheter som gör dig ännu mer attraktiv på arbetsmarknaden. Internationella marknadsföringsprogrammet genomsyras av ett internationellt perspektiv och en internationellt präglad miljö. Du kan välja att studera en termin utomlands på ett av våra partnerslärosäten. Tidigare studenter har bland annat studerat i Spanien, Frankrike, Nederländerna och Japan.
Du gör praktik under programmets sista år. Praktiken kan göras på ett företag utomlands eller på ett internationellt företag i Sverige. Tidigare studenter har gjort praktik i till exempel Australien, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Italien, Japan, Kina, Malaysia, Singapore, Tyskland, USA och Österrike.
Läs mer om att studera utomlands
Högskolan får en internationell atmosfär tack vare att utländska studenter kommer till oss genom våra utbytesavtal. Om du stannar i Halmstad under hela din studietid och vill uppleva mer av Högskolans internationella atmosfär har du möjlighet att bli mentor för en internationell student. Högskolan uppmuntrar också internationalisering på hemmaplan genom att låta programstudenter och utbytesstudenter läsa vissa kurser tillsammans.
Efter utbildningen
Examen
Utbildningen leder fram till en kandidatexamen i företagsekonomi.
Vad kan du jobba med?
Internationella marknadsföringsprogrammet förbereder dig för att arbeta på små och stora produkt- och tjänsteföretag i hela världen. Du kan också arbeta som konsult och hjälpa företag med bland annat marknadsföringsstrategier, varumärkesbyggande, digital marknadsföring, reklam, PR, marknadsundersökningar och sociala medier. Med den avslutande praktikkursen får du in en fot på arbetsmarknaden redan under studietiden.
Tidigare studenter arbetar bland annat som marknadsförare, kommunikatör, marknadschef, försäljningschef, varumärkesstrateg, ledare på eventföretag, inköpare och produktansvarig, redovisningsekonom, Campaign Planning Manager, och CRM-manager.
Möjligheter att studera vidare
När du har avslutat utbildningen är du behörig att söka vidare till Högskolans Magisterprogram i företagsekonomisk analys för innovation och hållbart företagande, 60 hp.
Möt våra studenter och alumner
SM i ekonomi avgjordes i Halmstad
Sveriges bästa ekonomstudenter samlades på Högskolan i Halmstad för att göra upp om 2024 års SM-titel.
Fem frågor till studenten Louise Johansson
Louise Johansson pluggar på Internationella marknadsföringsprogrammet och drömmer om att starta en egen reklambyrå.
Följ programmet på Instagram
Studenter på Internationella marknadsföringsprogrammet visar vad som händer under sin praktik det sista året.
Följ programmet på Instagram Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Antagningspoäng
Antagningspoäng hösten 2024
BI: 16,57
BII: 16,28
HP: 0,75
SA: -
BI = gymnasiebetyg, BII = gymnasiebetyg med komplettering, HP = högskoleprov, SA = sen anmälan
* Alla behöriga sökande i urvalsgruppen blev antagna.
Uppföljning och utvärdering
Vi vill att du ska få en så bra utbildning som möjligt! Därför gör vi varje år en uppföljning av alla våra program. Där tar vi fram förslag på vad som kan bli bättre, bland annat utifrån vad våra studenter tycker om sina kurser och sin utbildning. Du kan läsa mer om hur det går till här:
Uppföljning program
Var sjätte år gör vi också en större utvärdering av varje program. Du hittar dessa utvärderingar här:
Utvärdering program
Kontakt
- Frågor om studier – kontakta studie- och karriärvägledning
- Behörighet, urval, antagning och övriga frågor – kontakta Servicecenter
- Frågor om utbildningens innehåll – kontakta programansvarig: du hittar kontaktuppgifter i rutan med utbildningstillfällen.