Sök personal
Sök bland våra professorer, lärare och övriga medarbetare
Personal vid Högskolan
Majsa Allelin
Universitetslektor, biträdande
(
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
)
Arbetar med
Mina forskningsområden rör ofta människors konkreta livsvillkor och lärandeprocesser. I ett vidare led intresserar jag mig även för teorier kring ekonomisk politik samt ekonomisk och social reproduktion och förnyelse. Här har den svenska välfärdsstatens utveckling och förändring hittills utgjort ett centralt fokusområde.
År 2019 disputerade jag med avhandlingen ”Skola för lönsamhet. Om elevers marknadsanpassade villkor och vardag”. Syftet med avhandlingen är att synliggöra vilken samhällelig roll som skolan och eleverna tilldelas i den samtida marknadsanpassningen samt hur detta villkorar och möjliggör skolors och elevers handlingsutrymmen i vardagen. Studien bygger på ett halvårs fältarbete i en centralt belägen fristående skola samt en kommunal förortsskola. För att förankra skolvardagen i ett bredare perspektiv förstås fältarbetet mot de senaste trettio årens skolreformer. Efter avhandlingen har jag publicerat ett antal bokkapitel och artiklar som fördjupar några av de frågor som väcktes i samband med studien.
Mitt nuvarande forskningsprojekt, "Innovationsarbete som lärandeprocesser", tar fasta på de sociala och organisatoriska processer som ligger till grund för den tekniska utvecklingen, vilken i sin tur bidrar till samhällsförändringar i stort. Mer konkret undersöker jag hur det kreativa arbetet utvecklas och får organisatoriskt gehör samt blir föremål för företagets produktion.
Jag medverkar även i forskningsprogrammet "Mellan resignation och framtidstro: ett mångvetenskapligt forskningsprogram om utbildningsvägar och lärande bland unga i 'utsatta' stadsdelar", vid Göteborgs universitet. Här undersöks villkoren för unga i socialt utsatta skolor och områden. Vi belyser även den organisering och mobilisering av informellt lärande som sker hos dessa unga, som fungerar kompenserande för den formella skolans brister.