Personal vid Högskolan
Jaana Nehez
Universitetslektor, adjungerad
( Akademin för lärande, humaniora och samhälle )
Arbetar med
Jag är fil dr och docent i pedagogiskt arbete. Mina forskningsintressen är skolförbättring, skolledning och professionellt lärande. Mer specifikt intresserar jag mig för utvecklings-, lednings- och samverkanspraktiker för skolförbättring. Jag studerar skolledares, lärares och även forskares handlingar i sådana praktiker och förutsättningar för desamma. Jag bedriver framför allt praktikutvecklande forskning med aktionsforskning som ansats tillsammans med verksamma i skolan. På Akademin för lärande, humaniora och samhälle är jag vetenskaplig ledare för praktiknära forskning.
Förutom att arbeta på Högskolan i Halmstad är jag kommunlektor i Helsingborgs stad med uppdrag att verka för en skola på vetenskaplig grund. Jag är vidare sammankallande för NERA:s skolutvecklingsnätverk och koordinator för NAFUS (Nätverk för aktionsforskning inom utbildning i Sverige). Dessutom är jag aktiv i följande forskarnätverk: NSOL (Nationellt forskarnätverk om skolors styrning, organisering och ledarskap), PEP (Pedagogy, Education and Praxis) och SWE-PEP.
Forskningsprojekt
Senaste publikationer
Artikel i tidskrift
Article in journal
University supervisors’ conversation strategies for triadic supervision in teacher education
(2025) PublishedTo be, or not to be, that is not the question : External researchers in emancipatory action research
(2024) PublishedLearning leading - responsiveness in leading professional learning
(2024) PublishedAtt leda professionsseminarier med lärarstudenter på övningsförskolor
(2024) PublishedExternal facilitators’ practical work for school improvement : de-professionalising or developing improvement capacity?
(2024) PublishedHow to identify actions to improve in the practices of a professional learning community : a study of an action research project
(2024) PublishedKunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala samtal
(2024) PublishedTrepartssamtal med digitala observationsunderlag – en framgångsfaktor för lärarstudenters deltagande och resonemang
(2023) PublishedFörsök till transspråkande undervisning : tre typpraktiker
(2023) PublishedA web of leading for professional learning – leadership from a decentring perspective
(2023) PublishedPractices in different school cultures and principals’ improvement work
(2022) PublishedMiddle leaders translating knowledge about improvement : Making change in the school and preschool organisation
(2022) PublishedStyrning för lärarautonomi i samverkan mellan akademi och skola
(2022) PublishedInitiering av nya professioner och ny kompetens i skolan för närvarofrämjande arbete
(2021) PublishedOur way(s) to action research : Doctoral students’ international and interdisciplinary collective memory work
(2014) Published
Samlingsverk (redaktörskap)
Collection (editor)
Undervisning i förskolan : Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman
(2024)
Kapitel i bok, del av antologi
Chapter in book
Lärarstudenters förmåga att resonera om undervisning
(2024)Handledares samtalsstrategier
(2024)Vägar framåt för VFU-handledning med kvalitet
(2024)A web of leading for professional learning – leadership from a decentring perspective
(2024)Rätt riktade ledarhandlingar
(2019)Rektorers utvecklingspraktiker : möjligheter och begränsningar
(2019)From data to learning : A data team Professional Learning Network
(2018)Förskolechefen – möjliggörare av utveckling?
(2016)
Rapport
Report
Att få syn på vad vi inte ser : Utforskande om praktiskt yrkeskunnande och studenters seminarier på övningsförskolor
(2024)Processtödjares praktiska arbete för förbättringskapacitet hos huvudmän och skolor i Samverkan för bästa skola
(2023)Försöksverksamhet med övningsförskolor : Sjävvärdering med åtta fallbeskrivningar 2014-2019
(2020)Towards new task and process driven school organisations : A follow-up study of the introduction of process leaders in preschools and schools in Helsingborg
(2017)Process Leaders for School Development. A Follow-Up Study of Introducing Process Leaders in Parts of the Municipality of Helsingborg
(2014)
Konferensbidrag
Conference paper
First Teacher Assignments in the light of Responsibility and Accountability
(2023)Theory of practice architectures to understand possibilities and constraints in principals’ improvement practices
(2019)Strengthened classroom management through digital observations at a high-need school?
(2019)Action research education influencing teachers’ development work
(2019)The power of written feedback for student teachers in teaching mathematics
(2019)Organisations Interacting with Teacher Middle Leadership
(2018)
Bok
Book
Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola
(2020)Rektorers utvecklingsarbete : Från rationella planer till dynamisk förbättring
(2019)
Doktorsavhandling, monografi
Doctoral thesis, monograph
Principals’ practices in school development : possibilities and constraints for planned change
(2015)