Dialogdag för forskare och praktiker
Praktiknära forskning, vad är det egentligen? Frågan diskuterades på en mängd olika sätt under fredagen då praktiknära forskning i samverkan var i fokus. Representanter för forskning och skola samlades för att samtala.
"Vi har tillsammans kunnat stärka den vetenskapliga grunden i undervisningen."
Jaana Nehez, docent i pedagogiskt arbete
Nätverket SamLär, Samverkan för lärande och utveckling, var värd för dagen. Forskningen som framför allt lyftes fram var ULF-projekt (utbildning, lärande, forskning) som Högskolan i Halmstad har deltagit i under 2022–2024. Totalt är det sex ULF-projekt, vilka alla är på väg att avslutas.
Projekten har drivits i samverkan med olika förskolor och skolor, och i fredags samlades förutom forskare, även lärare, rektorer, skolledare, utvecklingsledare och andra aktörer från kommuner och skolor i Halland och nordvästra Skåne.
Margaretha Bengtsson, språk- läs- och skrivutvecklare i Varbergs kommun, tycker att dagen var intressant.
– Den gav inspiration med bra två presentationer från praktiknära forskning och en väl avvägd inramning av Jaana Nehez och Charlotte Berglund vid Högskolan. Utöver detta fokus fick vi en givande uppdatering om aktuella insatser som pågår, på Högskolan i Halmstad och nationellt inom akademin samt information om ULF, säger Margaretha Bengtsson och fortsätter:
– För SamLär-nätverket kan dagen förhoppningsvis bidra till fortsatta samtal kring nätverkets roll att fånga upp, prioritera och sprida praktiknära forskning och behov som framkommer i det systematiska kvalitetsarbetet i respektive verksamhet. Och även vara det som Jaana uttryckte det: ”en tredje arena för praktiknära forskning där kunskap utvecklas tillsammans”.
"Vi har behövt varandra"
Jaana Nehez , är docent och projektledare för ULF vid Högskolan i Halmstad.
– ULF-samarbetet betyder att vi forskare tillsammans med lärare och förskollärare har kunnat bidra till att förbättra undervisningen för barn och elever men också våra lärarstudenter, säger Jaana Nehez och fortsätter.
– Vi har tillsammans kunnat stärka den vetenskapliga grunden i undervisningen. Det hade vi inte kunnat göra utan dem som har medverkat i ULF-projekten och de har inte heller kunnat göra det på egen hand. Vi har behövt varandra.
Samarbetet har också betytt att Högskolan har utvecklat förmågan att samverka med verksamma i förskola och skola samt förståelsen för vad som krävs för att samverka på lika villkor som jämbördiga parter.
– Vi har fått syn på utmaningar i samverkan och hur vi själva ibland bidrar till dem. Dessa lärdomar tar vi med oss in i kommande praktiknära forskningsprojekt och ULF-projekt, säger Jaana Nehez.
Gemensamma behov
Margaretha Bengtsson ser praktiknära forskning som ett verkligt intressant utvecklingsområde inom utbildningssektorn.
– Detta motiveras av tydliga skrivelser i skollag och styrdokument som uttrycker att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. SamLär-nätverket är ett forum för att samverka och mötas kring gemensamma behov och utvecklingsområden. Där kan forskning, studier och beprövad erfarenhet spridas bland deltagarna och vidare i respektive verksamhet, säger Margaretha Bengtsson.
Text och bild: Kristina Rörström
Mer information
Samverkan för lärande och utveckling (SamLär)
ULF – utbildning, lärande, forskning – handlar om att genomföra forskningsprojekt i samverkan med förskolan och skolan. Forskare ska tillsammans med förskollärare och lärare eller annan skolpersonal, bedriva forskningsprojekt som är relevanta för båda parter.
Slutrapporterna för respektive ULF-projekt publiceras efter hand:
ULF – utbildning, lärande, forskning
Några av projekten är publicerade som populärvetenskapliga artiklar i tidskriften Venue, på Linköpings universitet, till exempel:
Att leda professionsseminarier med lärarstudenter på övningsförskolor Länk till annan webbplats.