Personal vid Högskolan
Martin Viktorelius
Universitetslektor, biträdande
( Akademin för lärande, humaniora och samhälle )
Arbetar med
I min forskning ägnar jag mig åt grundläggande frågor som rör relationen mellan maritimt yrkeskunnande och teknik med särskilt intresse för vad professionellt kunnande innebär i praktiken och hur den förändras i takt med digitaliseringen av sjöfarten och samhället. Som utgångspunkt för mina begreppsliga och empiriska (etnografiska) analyser av dessa fenomen betraktar jag kunnande och lärande som förkroppsligade, sociala, kulturella, historiska och materiella processer. Jag angriper dessa frågor från en rad olika traditioner och teorier inom lärandeforskning, informatik, organisationsteori, samt tänkandets och teknikens filosofi och sociologi.
Personlig
Senaste publikationer
Konferensbidrag
Conference paper
Instructors' reflexive body-work in maritime safety training
(2024)A Critical Analysis of the Concept of Resilience Skills From an Enactivist Perspective
(2023)Interprofessional coordination and communication in the implementation of AI technologies
(2022)
Rapport
Report
Säkerhetsträning av Fartygsbesättningar för Resilience
(2023)
Artikel i tidskrift
Article in journal
Bodily-awareness-in-reflection : Advancing the epistemological foundation of post-simulation debriefing
(2023) PublishedReducing the contingency of the world : magic, oracles, and machine-learning technology
(2022) PublishedThe Lived Body and Embodied Instructional Practices in Maritime Basic Safety Training
(2022) PublishedAutomation and the imbrication of human and material agency : A sociomaterial perspective
(2021) Published