Sök Stäng

Hästunderstödda insatser för elever med psykisk ohälsa och problematisk skolfrånvaro i grund- och gymnasieskola

Problematisk skolfrånvaro bidrar till att elever lämnar grundskolan med ofullständiga betyg eller gymnasieskolan utan gymnasieexamen. Skolfrånvaro får negativa konsekvenser för elevers framtida studier och arbete med ökad risk att hamna i utanförskap. Tydliga samband mellan skolfrånvaro och arbetslöshet, ekonomiska svårigheter samt sämre fysisk och psykisk hälsa finns vilket innebär betydande kostnader för samhället.

Orsaker till problematisk skolfrånvaro delas in sociala, skolrelaterade och individuella faktorer, som psykisk ohälsa. I Sverige har den psykiska ohälsan bland barn och unga vuxna ökat avseende NPF-diagnoser och egen upplevd ohälsa parallellt med ökad förskrivning av psykofarmaka till barn och unga. Hästunderstödda insatser (HUI) har visat positiva resultat avseende förbättrat självförtroende, ökad livstillfredsställelse samt stärkt kommunikationsförmåga och social funktionsförmåga. Flera mindre studier visar att hästen och hästens miljö upplevs som lugnande, stressreducerande och att vänskapen med hästen främjar självkänsla, självförtroende och självtillit.

De genomförda studierna indikerar att hästunderstödda insatser som omfattar social interaktion och fysisk aktivitet bidrar till minskad upplevelse av stress och ångest, ökad självkänsla samt stärkt självförtroende och funktionsförmåga. Kvalitativa och kvantitativa studier med hög vetenskaplig kvalitet krävs för att utvärdera erfarenheter och specifika effekter av HUI för elever med psykisk ohälsa och problematisk skolfrånvaro.

Projektet avser att undersöka effekter och erfarenheter av hästunderstödda insatser för elever mellan 7 och 17 år med psykisk ohälsa och problematisk skolfrånvaro och förväntas generera 4 publikationer i internationella vetenskapliga tidskrifter.

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt