Effekter av en multi-modul intervention avsedd att utveckla kritiskt tänkande hos gymnasieelever
Projektets fulla titel är ”Effekter av en multi-modul intervention avsedd att utveckla kritiskt tänkande samt förmågan att identifiera misinformation, desinformation och konspirationsteorier i en population bestående av gymnasieelever”. Projektet syftar till att bidra med kunskap om hur felaktig information, desinformation och spridning av konspirationsteorier bland ungdomar kan förstås och förebyggas.
Huvudsyftet med projektet är att empiriskt utvärdera kombinationen av en app (Bad news) och en utbildning (TiDaCT) som båda syftar till att träna upp förmågan att identifiera desinformation och konspirationsteorier hos en population av gymnasieelever.
Specifikt kommer studien att:
- undersöka skillnader i pre-, post- och uppföljningseffekter på de variabler som nämns ovan, mellan experimentgruppen (app + TiDaCT) och en inaktiv kontrollgrupp
- undersöka effekter inom gruppen i experimentgruppen på de undersökta variablerna
- utvärdera användbarheten av interventionsmodulerna genom att använda en fokusgruppsmetod.
Om projektet
Projektperiod
- 2022-01-01–2025-12-31
Projektledare
Andra deltagande forskare
- Peter Karlsson, universitetslektor i psykologi
- Linus Andersson, docent i media- och kommunikationsvetenskap
- Sara Svensson, docent i statsvetenskap
- Urban Bilstrup, universitetslektor i datakommunikation
Finansiärer
- Vetenskapsrådet