LeaDS – Lärande i ett digitalt samhälle
Digitaliseringen förändrar vår vardag och samhället som helhet. Digitala artefakter och resurser påverkar hur medborgare i alla åldrar arbetar, studerar, konsumerar och upprätthåller sociala kontakter. Detta ställer nya krav på hur undervisning och lärande ska organiseras, inte begränsat till någon specifik sektor.
Forskningsprogrammet tar upp frågor om hur digitaliseringen förändrar förutsättningarna för undervisning och lärande, samt människors och organisationers kompetens att hantera digitala miljöer.
Forskningsprogrammet tar upp frågor om hur digitaliseringen förändrar förutsättningarna för undervisning och lärande, samt människors och organisationers kompetens att hantera digitala miljöer. Programmet arbetar också med olika metoder för att beskriva, analysera och förstå dessa kompetenser i termer av lärande. Forskningen fokuserar på frågor relaterade till relationen mellan nya lärmiljöer och media. Det handlar bland annat om hur digital teknik och medier förändrar processer för lärande och kunskapsutveckling i samhället, och vilka konsekvenser denna utveckling har för lärande på individuell och kollektiv nivå.
En utgångspunkt i forskningsprogrammet är kritisk, etisk och hållbar utveckling och användning av informations- och kommunikationsteknik där det tillför värde för lärande.

Forskningsfrågor
I programmet tas följande brett formulerade frågor upp:
- Hur förändrar digitaliseringen av samhället förutsättningarna för undervisning och lärande i skolor, inom högre utbildning och på arbetsplatser (industri och offentlig sektor)?
- Hur kan digital teknik utvecklas och användas i utbildningsmiljöer och i andra sammanhang för att stödja lärande, kommunikation och kompetensutveckling?
- Vilka processer och färdigheter krävs för att klara en digitaliserad skola, arbetsliv och samhälle och hur kan dessa färdigheter beskrivas, analyseras och förstås?
- Vilka nya inlärningsmöjligheter erbjuds genom utveckling och användning av moderna digitala former av interaktion och automatiserade system baserade på artificiell intelligens och maskininlärning?
Koppling till fokusområde
Forskningsprogrammet tar itu med det digitaliserade samhällets utmaningar och anpassar sig till Europeiska kommissionens ambition om digitala medborgare och digitala samhällen. Programmet är kopplat till fokusområdet Smart Cities and Communities (SCC) och styrkeområdet Smart Citizens and Communities, för att stödja samhället i att tillhandahålla kunskap och lösningar för att skapa och upprätthålla smarta, hållbara städer. Bland de sex dimensioner som identifierats i fokusområdet för att utforma de olika aspekterna av att ta itu med smarta städer inom SCC, kombinerar detta forskningsprogram särskilt tre; "Miljö, människor och boende".
Inom programmet, i linje med styrkan i fokusområdet SCC, tar vi upp forskningsfrågor om samhällsutmaningar med ett tvärvetenskapligt förhållningssätt när vi fokuserar på dimensioner av ”den smarta staden och dess invånare”.

Tre centrala teman
- Digitalisering och lärande i skola och förskola
Ansvarig: Per Högström - Digitalisering och lärande inom högre utbildning
Ansvarig: Jeanette Sjöberg - Digitalisering och livslångt lärande
Ansvarig: Mark Dougherty

Mångvetenskaplig forskning
Forskningsprogrammet är mångvetenskapligt och involverar forskare från alla akademier vid Högskolan i Halmstad:
- Forskare från utbildningsvetenskap (inklusive ämnesdidaktik), pedagogik, medie- och kommunikationsvetenskap samt sociologi har specifik kompetens om hur digitalisering påverkar undervisning och lärande (användning och utvärdering av teknik).
- Forskare från informatik, datavetenskap och ingenjörsvetenskap har specifik kompetens inom utveckling av nya digitala teknologier, om att utvärdera och jämföra befintliga metoder och verktyg.
- Forskare från innovationsledning har specifik expertis inom kunskapshantering (individuell och digitalisering), flexibel utveckling och förbättrat lärande med hjälp av teknik som involverar akademisk och företagspublik.
- Digital transformation och etiska konsekvenser av digitalisering.
- Från informationsteknologi och robotik har forskare även expertis inom tillämpad artificiell intelligens, simulering och modellering, datautvinning och sociala robotar.
Aktuellt

Jeanette Sjöberg gästforskare vid Aalborgs universitet: Öppen föreläsning Länk till annan webbplats.

Andrea Resmini: workshop vid konferensen UXLX Länk till annan webbplats.

Krönika av Pernilla Nilsson, i tidningen Curie: Pandemin kräver mer än medicinsk forskning Länk till annan webbplats.
Deltagande forskare
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
- Pernilla Nilsson, professor
- Sylvana Sofkova Hashemi, professor
- Claes Malmberg, professor
- Jo Smedley, gästprofessor
- Jeanette Sjöberg, universitetslektor
- Patrik Lilja, universitetslektor
- Kalle Jonasson, universitetslektor
- Anniqa Lagergren, universitetslektor
- Björn Sjödén, universitetslektor
- Emma Edstrand, universitetslektor
- Per Högström, universitetslektor
- Martin Viktorelius, biträdande universitetslektor
- Nina Bergdahl, biträdande universitetslektor
- Anne-Marie Cederqvist, biträdande universitetslektor
- Marie Bengtsson, doktorand
- Ludvig Sjunnesson, doktorand
- Maria Papantonis Stajcic, doktorand
- Annika Forsler, doktorand
- Per Blomberg, doktorand
Akademin för informationsteknologi
- Mark Dougherty, professor
- Maria Åkesson, professor
- Susanne Lindberg, universitetslektor
- Martin Cooney, universitetslektor
- Andrea Resmini, universitetslektor
Akademin för hälsa och välfärd
- Ebba Sundin, universitetslektor
- Elenita Forsberg, universitetslektor
- Maria Heintz, biträdande universitetslektor