Sök Stäng

LeaDS – Lärande i ett digitalt samhälle

Digitaliseringen förändrar vår vardag och samhället som helhet. Digitala verktyg påverkar hur medborgare i alla åldrar arbetar, studerar, konsumerar och upprätthåller sociala kontakter. Detta ställer nya krav på hur undervisning och lärande ska organiseras.

Tre unga personer med VR-glasögon. Foto.

Forskningsprogrammet tar upp frågor om hur digitaliseringen förändrar förutsättningarna för undervisning och lärande, samt människors och organisationers kompetens att hantera digitala miljöer. Olika metoder används för att beskriva, analysera och förstå hur digitaliseringen påverkar lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Det handlar bland annat om hur digital teknik och medier förändrar processer för lärande och kunskapsutveckling i samhället, och vilka konsekvenser denna utveckling har för lärande.

En utgångspunkt i forskningsprogrammet är kritisk, etisk och hållbar utveckling och användning av informations- och kommunikationsteknik och hur det kan tillföra värde för lärande. LeaDS har tre centrala teman: digitalisering och lärande i skola och förskola; digitalisering och lärande inom högre utbildningsamt digitalisering och livslångt lärande.

Forskningsprogrammet tar itu med det digitaliserade samhällets utmaningar och anpassar sig till Europeiska kommissionens ambition om digitala medborgare och digitala samhällen. Programmet är kopplat till fokusområdet Smart Cities and Communities (SCC) och styrkeområdet Smart Citizens and Communities, för att stödja samhället i att tillhandahålla kunskap och lösningar för att skapa och upprätthålla smarta, hållbara städer. Bland de sex dimensioner som identifierats i fokusområdet för att utforma de olika aspekterna av att ta itu med smarta städer inom SCC, kombinerar detta forskningsprogram särskilt tre; "Miljö, människor och boende".

Inom programmet, i linje med styrkan i fokusområdet SCC, tar vi upp forskningsfrågor om samhällsutmaningar med ett tvärvetenskapligt förhållningssätt när vi fokuserar på dimensioner av den smarta staden och dess invånare.

Forskningsfrågor och centrala teman

Forskningsfrågor

I programmet tas följande brett formulerade frågor upp:

  • Hur förändrar digitaliseringen av samhället förutsättningarna för undervisning och lärande i skolor, inom högre utbildning och på arbetsplatser (industri och offentlig sektor)?
  • Hur kan digital teknik utvecklas och användas i utbildningsmiljöer och i andra sammanhang för att stödja lärande, kommunikation och kompetensutveckling?
  • Vilka processer och färdigheter krävs för att klara en digitaliserad skola, arbetsliv och samhälle och hur kan dessa färdigheter beskrivas, analyseras och förstås?
  • Vilka nya inlärningsmöjligheter erbjuds genom utveckling och användning av moderna digitala former av interaktion och automatiserade system baserade på artificiell intelligens och maskininlärning?

Tre centrala teman

Tre cirklar med texten "Environment", "People", "Living"
En illustration av de tre områdena.

Nyheter inom LeaDS

Röster om LeaDS

Nyhetsartiklar

The British Educational Research Association: Nina Bergdahl medlem i redaktionen för tidskriften Review of Education (på engelska) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Linköpings universitet: Alla vinnare när forskare och lärare gemensamt utforskade digitalisering i skolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sjöfartstidningen: Säkerhetsträning i fokus på seminarium Länk till annan webbplats.

Skolledaren: Kritiken mot regeringens brist på AI-strategi: ”Farligt” Länk till annan webbplats.

SVT nyheter: Se när drönaren skickas ut på vattnet – ska ta reda på hur Nissan mår Länk till annan webbplats.

Ämnesläraren: NO-lärare tog fram egna appar i forskningsprojekt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Debatt och inlägg

EU-kommissionens blogg: Indeed, digitalisation does make publishers of us all Länk till annan webbplats.

Göteborgs-Posten: Digitaliseringen utmålas oförtjänt som boven i dramat när det gäller skolans kris Länk till annan webbplats.

Svenska Dagbladet: "Förskolan behöver en digitaliserings­strategi” Länk till annan webbplats.

TIMDA: Top-down rekommendationer för användning av AI i högre utbildning skapar kommunikationslucka och osäkerhet hos studenter Länk till annan webbplats.

Forskningsartiklar

Taylor and Francis: From PCK to TPACK - Supporting student teachers’ reflections and use of digital technologies in science teaching Länk till annan webbplats.

Andra röster

Bokus: Små barns digitala vardagsliv av Ebba Sundin mfl Länk till annan webbplats.

Gleerups: Gästprofessor i LeaDS får hedersvärt pris från läromedelsförfattarna Länk till annan webbplats.


uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt