LeaDS – Lärande i ett digitalt samhälle
Digitaliseringen förändrar vår vardag och samhället som helhet. Digitala verktyg påverkar hur medborgare i alla åldrar arbetar, studerar, konsumerar och upprätthåller sociala kontakter. Detta ställer nya krav på hur undervisning och lärande ska organiseras.

Forskningsprogrammet tar upp frågor om hur digitaliseringen förändrar förutsättningarna för undervisning och lärande, samt människors och organisationers kompetens att hantera digitala miljöer. Olika metoder används för att beskriva, analysera och förstå hur digitaliseringen påverkar lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Det handlar bland annat om hur digital teknik och medier förändrar processer för lärande och kunskapsutveckling i samhället, och vilka konsekvenser denna utveckling har för lärande.
En utgångspunkt i forskningsprogrammet är kritisk, etisk och hållbar utveckling och användning av informations- och kommunikationsteknik och hur det kan tillföra värde för lärande. LeaDS har tre centrala teman: digitalisering och lärande i skola och förskola; digitalisering och lärande inom högre utbildningsamt digitalisering och livslångt lärande.
Forskningsprogrammet tar itu med det digitaliserade samhällets utmaningar och anpassar sig till Europeiska kommissionens ambition om digitala medborgare och digitala samhällen. Programmet är kopplat till fokusområdet Smart Cities and Communities (SCC) och styrkeområdet Smart Citizens and Communities, för att stödja samhället i att tillhandahålla kunskap och lösningar för att skapa och upprätthålla smarta, hållbara städer. Bland de sex dimensioner som identifierats i fokusområdet för att utforma de olika aspekterna av att ta itu med smarta städer inom SCC, kombinerar detta forskningsprogram särskilt tre; "Miljö, människor och boende".
Inom programmet, i linje med styrkan i fokusområdet SCC, tar vi upp forskningsfrågor om samhällsutmaningar med ett tvärvetenskapligt förhållningssätt när vi fokuserar på dimensioner av den smarta staden och dess invånare.
Forskningsfrågor och centrala teman
Forskningsfrågor
I programmet tas följande brett formulerade frågor upp:
- Hur förändrar digitaliseringen av samhället förutsättningarna för undervisning och lärande i skolor, inom högre utbildning och på arbetsplatser (industri och offentlig sektor)?
- Hur kan digital teknik utvecklas och användas i utbildningsmiljöer och i andra sammanhang för att stödja lärande, kommunikation och kompetensutveckling?
- Vilka processer och färdigheter krävs för att klara en digitaliserad skola, arbetsliv och samhälle och hur kan dessa färdigheter beskrivas, analyseras och förstås?
- Vilka nya inlärningsmöjligheter erbjuds genom utveckling och användning av moderna digitala former av interaktion och automatiserade system baserade på artificiell intelligens och maskininlärning?
Tre centrala teman
- Digitalisering och lärande i skola och förskola
Ansvarig: Emma Edstrand - Digitalisering och lärande inom högre utbildning
Ansvarig: Jeanette Sjöberg - Digitalisering och livslångt lärande
Ansvarig: Lars-Olof Johansson
Aktuella projekt
Digitala verktyg i förskolans naturvetenskapliga undervisning
Lärares metakunskap och bedömningspraktik i digitala, multimodala lärmiljöer
MOLiS – medarbetarorienterat ledarskap i skolan
MOSO (Mentoring and Observation Software) – interaktiv observation
RECDACT – Research on Critical Thinking, Disinformation and Conspiracy Theories
Säkerhetsträning av fartygsbesättningar för Resilience
Deltagande forskare
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
- Nina Bergdahl, biträdande universitetslektor
- Eva Brooks, gästprofessor
- Anne-Marie Cederqvist, biträdande universitetslektor
- Emma Edstrand, universitetslektor
- Annika Forsler
- Ana Fuentes Martinez, universitetslektor
- Anne Kjellsdotter, biträdande universitetslektor
- Patrik Lilja, universitetslektor
- Pernilla Nilsson, professor
- Sylvana Sofkova Hashemi, gästprofessor
- Jeanette Sjöberg, universitetslektor
- Björn Sjödén, universitetslektor
- Martin Viktorelius, biträdande universitetslektor
Doktorander
- Veronica Granlund, doktorand
- Rasha Al Massalmeh, doktorand
- Maria Papantonis Stajcic, doktorand
- Ludvig Sjunnesson, doktorand
- Federico Valeri, doktorand
- Lucie Weissova, doktorand
Akademin för informationsteknologi
- Mark Dougherty, professor
- Carlos Nascimento Silla Junior, professor
- Pablo Picazo-Sanchez, biträdande universitetslektor
- Michel Thomsen, universitetslektor
- Maria Åkesson, professor
Doktorander
Akademin för hälsa och välfärd
- Uno Fors, gästprofessor
- Linus Andersson, universitetslektor
- Ebba Sundin, universitetslektor
- Elenita Forsberg, universitetslektor
- Torbjörn Josefsson, universitetslektor
- Peter Karlsson, universitetslektor
- Maria Heintz, biträdande universitetslektor
- Klara Öberg, universitetslektor
Doktorander
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Mångvetenskaplig forskning
Forskningsprogrammet är mångvetenskapligt och involverar forskare från alla akademier vid Högskolan i Halmstad:
- Forskare från utbildningsvetenskap (inklusive ämnesdidaktik), pedagogik, medie- och kommunikationsvetenskap samt sociologi har specifik kompetens om hur digitalisering påverkar undervisning och lärande (användning och utvärdering av teknik).
- Forskare från informatik, datavetenskap och ingenjörsvetenskap har specifik kompetens inom utveckling av nya digitala teknologier, om att utvärdera och jämföra befintliga metoder och verktyg.
- Forskare från innovationsledning har specifik expertis inom kunskapshantering (individuell och digitalisering), flexibel utveckling och förbättrat lärande med hjälp av teknik som involverar akademisk och företagspublik.
- Digital transformation och etiska konsekvenser av digitalisering.
- Från informationsteknologi och robotik har forskare även expertis inom tillämpad artificiell intelligens, simulering och modellering, datautvinning och sociala robotar.

Nyheter inom LeaDS
Röster om LeaDS
Nyhetsartiklar
Sjöfartstidningen: Säkerhetsträning i fokus på seminarium Länk till annan webbplats.
Skolledaren: Kritiken mot regeringens brist på AI-strategi: ”Farligt” Länk till annan webbplats.
Debatt och inlägg
Svenska Dagbladet: "Förskolan behöver en digitaliseringsstrategi” Länk till annan webbplats.
Forskningsartiklar
Andra röster
Bokus: Små barns digitala vardagsliv av Ebba Sundin mfl Länk till annan webbplats.
Forskarskolor och samverkansarenor
Forskarskolor kopplade till LeaDS
Forskarskolan UPGRADE – lärarutbildning och skolans digitalisering
Nationella forskarskolan i naturvetenskapens och teknikens didaktik, FontD