Specialistsjuksköterskeutbildning med inriktning distriktssköterska, 75 hp
Primary Health Care Specialist Nursing, 75 credits
Programkod: VADIS
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Avancerad nivå
Välj utbildningsplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-05 och gäller studenter antagna höstterminen 2025.
Behörighetskrav
Legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen i omvårdnad (180 hp/120 p). För legitimerad sjuksköterska med studiegång före 1993 krävs sjuksköterskeutbildning med inriktning mot allmän hälso- och sjukvård samt kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs, för båda studiegångarna, 2 års yrkeserfarenhet på heltid som legitimerad sjuksköterska.
Mål
Utbildningens mål är att studenten utvecklar kunskaper för att utifrån ett genus- och mångfaldsperspektiv kunna bedriva folkhälsoarbete samt ge ett professionellt omhändertagande till patienter i behov av sjukvård inom såväl primärvård som kommunal hälso- och sjukvård samt skolhälsovård. Genomgående i utbildningen beaktas jämställdhet samt hållbarhet inom distriktssköterskans kompetensområde. Målet är vidare att studenten utvecklar fördjupade kunskaper om våld mot kvinnor och våld i nära relationer för att kunna tillämpa dessa i sin kommande profession som distriktssköterska.
Utbildningen avser dessutom att förbereda för fortsatt utbildning, forskning och utvecklingsarbete.
Efter avslutad utbildning ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbe- te samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen
- redogöra för planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet
- redogöra för metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen
- redogöra för omvårdnad på akademisk grund för att kunna leda och utveckla omvårdnadsarbete
Färdighet och förmåga
- självständigt och i samverkan med patient och närstående identifiera vårdbehov och upprätta omvårdnadsplan
- planera, leda och utvärdera omvårdnadsåtgärder
- medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar inklusive vård i livets slutskede
- tillämpa vårdpedagogisk förmåga
- självständigt bedöma, planera, genomföra och utvär- dera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer
- observera och bedöma komplexa behov av vård, habilitering och rehabilitering hos patienter
- tillämpa den kunskap som krävs för att ansvara för hälsoundersökning och vaccinationsverksamhet
- muntligt och skriftligt presentera och diskutera slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
- integrera kunskap och analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar
- initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete
- tillämpa den färdighet som krävs för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera egen självkännedom och empatisk förmåga
- tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående
- diskutera samt reflektera över människors olika förutsättningar utifrån ett genus och mångfaldsperspektiv
- diskutera och reflektera professionellt bemötande och förhållningssätt i mötet med våldsutsatta barn och vuxna
- diskutera och värdera vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete inom huvudområdet
- med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling för att fortlöpande utveckla sin kompetens
Innehåll
Utbildningen innehåller kurser på avancerad nivå och ingår i huvudområdet omvårdnad. På specialistsjuksköterskeutbildnigen med inriktning mot distriktssköterska studeras hälsa omfattande hela livsloppet på individ-, grupp- och samhällsnivå och genom att anta ett hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande förhållningssätt, kan individen stödjas till förändring och acceptans. Dessutom tillämpas perspektiven på individen genom livsloppet och hur detta påverkar individen till förändring och acceptans, behandlas. Övergripande för programmet är en problematiserande kunskapssyn i förhållande till teorier och metoder som är applicerbara inom öppen hälso- och sjukvård. Detta sker bland annat genom fördjupning i centrala problemområden inom distriktssköterskans fyra olika verksamhetsområden som t ex folkhälsa inom barnhälsovård och vård av äldre, organisation och ledarskap samt farmakologi och sjukdomslära. Även våld mot kvinnor och våld i nära relationer behandlas.
Programmet behandlar vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder i omvårdnadsforskning relaterat till specialistområdet. Dessutom ingår en teoretisk fördjupning inom omvårdnadens vetenskapliga grund med inriktning på teorier och metoder som ligger till grund för det avslutande examensarbetet i termin tre.
Utbildningen utgörs av teoretiska kurser som kombineras med verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom distriktssköterskans fyra olika verksamhetsområden; skolhälsovård, barnhälsovård, primärvård och kommunal hälso- och sjukvård.
Termin 1
Folkhälsa och folkhälsoarbete 15 hp *
Ledarskap och vårdutveckling 7,5 hp
Vetenskapsteori och vetenskaplig metod 7,5 hp
Termin 2
Farmakologi med sjukdomslära med förskrivningsrätt 15 hp
Hälsa och livsstil inom öppen vård 15 hp *
Termin 3
Examensarbete inom omvårdnad inriktning mot distriktssköterska 15 hp
* Kurser där verksamhetsförlagd utbildning(VFU) ingår.
För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete). Dessutom ska studenten inom kursfordringarna ha fullgjort verksamhetsförlagd utbildning som är av en sådan omfattning att målen för specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska uppnås. För magisterexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Examensbenämning
Specialistsjuksköterskeexamen inriktning distriktssköterska (Postgraduate Diploma in Specialist Nursing - Primary Health Care) och Filosofie magisterexamen med huvudområdet omvårdnad (Degree of Master of Science (60 credits) with a major in Nursing).
Uppflyttningskrav
För att vara behörig till termin 3 krävs kursen Vetenskapsteori och vetenskaplig metod 7,5 hp.
Kvalitetssäkring och studentmedverkan
Programmet följs upp och utvärderas kontinuerligt genom de kursvärderingar som genomförs efter varje avslutad kurs. Kursvärderingar utgör ett verktyg för att, utifrån studenternas erfarenheter och upplevelser, kunna göra förändringar i kursernas innehåll och genomförande. Efter avslutad utbildning erbjuds alla studenter att göra en programvärdering genom att delta i en sistaårsenkät. Resultatet av denna kan leda till förändringar i programmet. Till programmet finns kopplat ett programråd som behandlar kvalitets- och utvecklingsfrågor. I programrådet finns arbetslivsrepresentanter, programstudenter, alumner med flera. Studenterna är, genom Halmstad studentkår, representerade i Högskolans beslutande organ samt i de utskott som utvärderar program i enlighet med Högskolans kvalitetssystem.
Övriga föreskrifter
Om studenten på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid utan att särskilda skäl kan styrkas men att tillräckligt underlag finns för bedömningen underkänd av examinationsmomentet Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning, bedöms studenten underkänd.
I de fall en student visar grov oskicklighet och patientsäkerheten är i fara ska den verksamhetsförlagda utbildningen avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) och studenten är underkänd i examinationsmomentet Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning. Högskolans lärare (examinator) underkänner studenten efter underlag från handledare/huvudhandledare. I underlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av högskolans lärare och programansvarig i samråd med handledare och huvudhandledare där det framgår vilket stöd studenten kan få samt när och hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras. Hur kontrollen ska ske är beroende av bristernas art, men det kan ske genom klinisk färdighetsprövning, tentamen eller annat. För att göra om den verksamhetsförlagda utbildningen måste studenten vid kontroll uppvisat att de brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som innebar fara för patientsäkerheten inte kvarstår. Studenten har rätt till kontroll vid högst två tillfällen inom ett år och kontrollen utförs av högskolans lärare i samråd med handledare/huvudhandledare. Om studenten ej klarar kontrollen har studenten inte rätt att gå om kursen alternativt den verksamhetsförlagda delen av kursen.