Sök Stäng
Utbildningsplan

Psykologi - inriktning idrott och motion, 180 hp

Psychology - Sport and Exercise, 180 credits

Programkod: SGPIM

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj utbildningsplan

Version
2025-09-01 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-05 och gäller studenter antagna höstterminen 2025.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Eller: Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2.

Mål

Målet med utbildningen är att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter för psykologiskt arbete i hälso, -idrotts- och motionskontexter. Med dessa kunskaper och färdigheter ska studenten kunna förstå, samt självständigt med vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt analysera, psykologiska företeelser i rollen som beteendevetare, rådgivare, tränare och ledare. Vidare är målet att studenten utvecklar kunskaper inom samtalsmetodik och kommunikation som generellt kan användas i olika typer av möten med människor, exempelvis rådgivning och konsultation. Målet är även att kunna genomföra och presentera egna undersökningar inom hälso- idrotts- och motionspsykologisk kontext. Avslutningsvis är målet att förbereda studenten för arbete med människor inom exempelvis idrottsrörelsen, offentlig verksamhet, kommunal verksamhet, motionsinrättningar, rådgivning samt varierande ledar- och tränaruppdrag.


Studenten ska under år två välja en kurs om hållbar utveckling på 7,5 hp. I denna kurs ska studenten utveckla kunskaper om olika hållbarhetsperspektiv, utveckla fördjupad förståelse för möjligheter och begränsningar av hållbar samhällsutveckling samt utveckla förmåga att lösa problem och hantera samhällsutmaningar på ett hållbart sätt.


Efter avslutad utbildning ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för kunskap om, och förståelse för centrala psykologiska begrepp och teorier muntligt och skriftligt
  • beskriva metoder för vetenskapliga studier inom ämnet samt vara orienterad om aktuella forskningsfrågor
  • relatera frågeställningar inom hälso- idrotts- och motionskontexter till allmänpsykologisk teoribildning och forskning för att förstå människan ur ett helhetsperspektiv


Färdighet och förmåga

  • söka, samla in samt tolka relevant empiri från hälso- idrotts- och motionskontext samt självständigt identifiera och formulera vetenskapliga, psykologiska problemställningar
  • muntligt och skriftligt kommunicera och diskutera insamlad empiri, problem och lösningar i dialog med aktörer såväl inom akademin som utanför akademin såsom företrädare för relevanta representanter från det omgivande samhället
  • samla in och analysera empiriskt material i relation till egen formulerad vetenskaplig psykologisk problemställning, samt dokumentera och presentera detta inom givna tidsramar


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera psykologisk kunskap och dess tillämpningsområden inom hälso-, idrotts-, och motionskontexter med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • reflektera över kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används samt visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens inom hälso- idrotts- och motionspsykologiska områden

Innehåll

Det första året ger en grund inom psykologi där kurser som socialpsykologi, hälsopsykologi, utvecklingspsykologi och personlighetspsykologi med tillämpningsområdena hälsa, idrott och motion behandlas. Under utbildningens andra år ges en introduktion till samtalsmetodik, kommunikation och tillämpat arbete, samtidigt som teoretiska och tillämpade kunskaper i ämnet psykologi inriktning hälsa, idrott och motion fördjupas. Under det tredje året skrivs examensarbete inom ramen för huvudområdet, där studenten har möjlighet att studera utomlands. Avslutningsvis fördjupas studentens kunskaper i psykologisk tillämpning inom kommunikation och ledarskap, dessutom genomför studenten verksamhetsförlagda studier.

Inom programmet behandlas också de tre aspekterna av hållbarhet samt jämställdhet och internationalisering genom förankring till relevanta styrdokument, reflektionsuppgifter och verksamhetsförlagda moment.


År 1

Introduktion till idrotts- och motionspsykologi, 15 hp*
Socialpsykologi i idrotts - och motionskontexter, 7,5 hp*
Hälsopsykologi, 7,5 hp*
Kognitionspsykologi i idrotts- och motionskontexter, 7,5 hp*
Personlighets- och utvecklingspsykologi i idrotts- och motionskontexter, 15 hp*
Vetenskaplig forskningsmetodik inom psykologi I, 7,5 hp*


År 2

Hållbart och hälsosamt idrotts- och motionsutövande, 15 hp* 
Valbar kurs a 7,5 hp ur högskolans utbud inom hållbar utveckling
Psykologisk teori i praktiken I, 7,5 hp*
Vetenskaplig forskningsmetodik inom psykologi II, 7,5 hp*
Vetenskaplig rapport i psykologi 7,5 hp*
Psykologisk teori i praktiken II, 15 hp*



År 3

Vetenskaplig forskningsmetodik inom psykologi III, 15 hp*
Examensarbete i psykologi, 15 hp*
Psykologisk teori i praktiken III, 15 hp*
Verksamhetsförlagda studier, 15 hp


Alla kurser ligger på grundnivå.


Undervisning på engelska förekommer.


*Kurser som ingår i huvudområdet psykologi.

Examensbenämning

Filosofie kandidatexamen med huvudområdet psykologi (Degree of Bachelor of Science with a major in Psychology).

Uppflyttningskrav

För att vara behörig till termin 3 krävs 40 hp från termin 1-2.


För att vara behörig till termin 5 krävs 45 hp från termin 1-4 inklusive kurserna Vetenskaplig forskningsmetodik inom psykologi II 7,5 hp samt Vetenskaplig rapport i psykolog 7,5 hp.


För att vara behörig till termin 6 krävs kurserna Psykologisk teori i praktiken II 15 hp* samt Vetenskaplig forskningsmetodik inom psykologi III 15 hp*.

Kvalitetssäkring och studentmedverkan

Programmet följs upp och utvärderas kontinuerligt genom de kursvärderingar som genomförs efter varje avslutad kurs. Kursvärderingar utgör ett verktyg för att, utifrån studenternas erfarenheter och upplevelser, kunna göra förändringar i kursernas innehåll och genomförande. Efter avslutad utbildning erbjuds alla studenter att göra en programvärdering genom att delta i en sistaårsenkät. Resultatet av denna kan leda till förändringar i programmet. Till programmet finns kopplat ett programråd som behandlar kvalitets- och utvecklingsfrågor. I programrådet finns arbetslivsrepresentanter, programstudenter, alumner med flera. Studenterna är, genom Halmstad studentkår, representerade i Högskolans beslutande organ samt i de utskott som utvärderar program i enlighet med Högskolans kvalitetssystem.