Professionell idrottskarriär och arbetsliv, 180 hp
Professional Career in Sport and Working Life, 180 credits
Programkod: SGPIA
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj utbildningsplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-05 och gäller studenter antagna höstterminen 2025.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt 400 poäng i ämnet specialidrott, varav minst 100 poäng idrottsspecialisering, från ett Riksidrottsgymnasium (RIG) eller Nationellt Godkänd Idrottsutbildning (NIU) eller motsvarande.
Mål
Målet med utbildningen är att studenten utvecklar vetenskapligt grundande kunskaper och färdigheter inom det idrotts- vetenskapliga området med inriktning mot det professionella idrottsutövandet, med särskilt fokus på sådana faktorer som relateras till en hållbar och hälsosam elitidrottskarriär. Målet inbegriper även att studenten utvecklar förmågan att anta värderande perspektiv kring mångfald, genus och jämställdhet i sitt förhållningssätt till det idrottsvetenskapliga området. Vidare är målet att studenten utvecklar grundläggande kunskaper och färdigheter inom områden såsom medie- och kommunikationsvetenskap, ekonomi, juridik och psykologi och dess tillämpbarhet kopplat till en professionell idrottskarriär. Avslutningsvis är målet att studenten utvecklar sin förmåga att överföra teoretiskt och praktiskt förvärvade kunskaper, färdigheter och värderingsförmågor från idrott till andra karriärer på arbetsmarknaden.
Efter avslutad utbildning ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för begrepp och teorier inom det idrottsvetenskapliga kunskapsfältet med inriktning mot idrottskarriär och arbetsliv
- relatera idrottsvetenskapliga begrepp och teorier till det professionella idrottsutövandet och andra karriärer utifrån vetenskaplig grund, aktuell forskning och olika metoder för vetenskapliga studier
- diskutera hur en hälsosam och hållbar karriär, såväl under som efter elitidrottsutövandet, kan förstås och begreppsliggöras med grund i ämnen såsom medie- och kommunikationsvetenskap, ekonomi, juridik och psykologi
Färdighet och förmåga
- söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en idrottsvetenskaplig problemställning samt kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer med utgångspunkt i såväl teoretiska som praktiska resonemang
- självständigt identifiera, formulera och lösa idrottsvetenskapliga problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- muntligt och skriftligt diskutera idrottsvetenskapliga studier samt idrottsvetenskapens problem och lösningar i relation till egen idrottslig erfarenhet i dialog med aktörer inom och utanför såväl akademin som idrottsrörelsen
- självständigt använda idrottsvetenskapliga teorier och modeller inom idrott på en professionell nivå i syfte att ge förutsättningar för en egen framgångsrik, hållbar och hälsosam idrottskarriär samt relatera sådana färdigheter till andra karriärer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera, utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, över idrottsvetenskaplig kunskap och dess tillämpningsområden med hänsyn till såväl en professionell karriär inom idrotten som till andra karriärer
- värdera idrottsvetenskapens roll i samhället och hur den kan relatera till kön, etnicitet och social bakgrund, samt om människors ansvar för hur kunskapen används
- identifiera och värdera sitt eget behov av vidare kunskap och kompetensutveckling.
Innehåll
Utbildningen omfattar 180 högskolepoäng som läses på 75 % studietakt över fyra år. 120 hp läses inom huvudområdet idrottsvetenskap och 60 hp inom andra ämnesområden enligt följande:
Det första året består av en idrottsvetenskaplig kurs och därpå följer tre kurser som i huvudsak är fokuserade mot inriktning fysisk träning. Under år två till fyra läses dels kurser inom idrottsvetenskap dels kurser inom områden som medie- och kommunikationsvetenskap, ekonomi, juridik och psykologi. Kurserna inom idrottsvetenskap är orienterade mot kopplingen mellan teoretiska resonemang inom det idrottsvetenskapliga området och dess tillämpbarhet inom idrott på en professionell nivå samt hur dessa kunskaper och färdigheter kan relateras till andra karriärer. Övriga kurser fokuserar på områden som den professionella idrottsutövaren har användning för i såväl en professionell karriär som inom idrott och andra karriärer. Under år fyra gör studenten ett självständigt examensarbete inom ramen för huvudområdet. Inom programmet behandlas också olika aspekter av hållbarhet samt jämställdhet och internationalisering genom förankring till relevanta styrdokument, reflektionsuppgifter och verksamhetsförlagda moment.
Undervisning på engelska förekommer.
År 1
Karriärutveckling inom elitidrott 15 hp *
Anatomi och biomekanik inom idrott 7,5 hp
Fysiologi och nutrition inom idrott 15 hp
Träningsplanering inom idrott - från teori till praktik 7,5 hp
År 2
Idrottspsykologi inriktning prestation 7,5 hp *
Hållbar och hälsosam idrottskarriär 15 hp *
Företagsekonomiska grunder 7,5 hp
Juridisk grundkurs i idrottsjuridik 7,5 hp
Forskningsmetodik - idrottsvetenskap l 7,5 hp*
År 3
Ledarskap och arbetsorganisation inom idrott och arbetsliv 7,5 hp *
Projektledning och grupputveckling inom idrott och arbetsliv 7,5 hp *
Att förstå och arbeta med mångfald 7,5 hp *
Strategisk kommunikation 7,5 hp
Vetenskapsteori - idrottsvetenskap 15 hp *
År 4
Forskningsmetodik, - idrottsvetenskap ll 7,5 hp *
Examensarbete - idrottsvetenskap 15 hp *
Utveckling av individ inom idrott och arbetsliv 7,5 hp*
Verksamhetsförlagda studier 7,5 hp
Idrottarens karriär i en mångkulturell värld 7,5 hp *
Alla kurser ligger på grundnivå.
* Kurser som ingår i huvudområdet idrottsvetenskap
Examensbenämning
Filosofie kandidatexamen med huvudområdet idrottsvetenskap (Degree of Bachelor of Science with a major in Sport Science).
Uppflyttningskrav
För att vara behörig till termin 5 krävs 60 hp, varav 30 hp inom huvudområdet idrottsvetenskap. För att vara behörig till termin 7 krävs kursen Vetenskapsteori - idrottsvetenskap 15 hp.
Kvalitetssäkring och studentmedverkan
Programmet följs upp och utvärderas kontinuerligt genom de kursvärderingar som genomförs efter varje avslutad kurs. Kursvärderingar utgör ett verktyg för att, utifrån studenternas erfarenheter och upplevelser, kunna göra förändringar i kursernas innehåll och genomförande. Efter avslutad utbildning erbjuds alla studenter att göra en programvärdering genom att delta i en sistaårsenkät. Resultatet av denna kan leda till förändringar i programmet. Till programmet finns kopplat ett programråd som behandlar kvalitets- och utvecklingsfrågor. I programrådet finns arbetslivsrepresentanter, programstudenter, alumner med flera. Studenterna är, genom Halmstad studentkår, representerade i Högskolans beslutande organ samt i de utskott som utvärderar program i enlighet med Högskolans kvalitetssystem.