Sök Stäng
Utbildningsplan

Masterprogram i digital tjänsteinnovation, 120 hp

Master's Programme (120 credits) in Digital Service Innovation, 120 credits

Programkod: SADTI

Akademin för informationsteknologi

Nivå: Avancerad nivå

Välj utbildningsplan

Version
2025-09-01 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-27 och gäller studenter antagna höstterminen 2025.

Behörighetskrav

Kandidatexamen 180 hp inom informatik, informationsvetenskap, datavetenskap, interaktionsdesign, mjukvaruutveckling, informationsteknologi, tjänstevetenskap, innovationsvetenskap, företagsekonomi eller motsvarande. Kurser om 15 hp inom informationsteknologi eller informatik. Engelska 6.

Mål

Målet med utbildningen är att studenten utvecklar fördjupad kunskap om digital tjänsteinnovation. Det inbegriper djupare kunskap om områdets flervetenskapliga natur och den forskning som bedrivs på området, samt att kunna ge teoretiska förklaringar till fenomen och skeenden av relevans för digital tjänsteinnovation. Målet är också att studenten utvecklar kvalificerad förmåga att genom problematisering identifiera kunskapsfrågor som är lämpliga att adressera med designforskning.


Vidare är målet att studenten på vetenskaplig grund kan analysera och konceptualisera hur digital tjänsteinnovation kan bidra till hållbar samhällsutveckling. Målet innefattar att studenten utvecklar kvalificerad förmåga att kritiskt analysera och designa digitala tjänster som tar hållbarhet, genus, mångfald och etik i beaktande.


Masterexamen förbereder studenterna för forsknings- och utvecklingsarbete inom IT-sektorn, och då främst inom digital tjänsteinnovation. Utbildningen ska befrämja anställningsbarhet och rörlighet på den internationella arbetsmarknaden. Examen ger studenten behörighet till forskarutbildning.


Efter avslutad utbildning ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • med utgångspunkt i tidigare och aktuell forskning inom informatik, innovationsvetenskap och tjänstevetenskap identifiera och redogöra för kunskapsproblem inom digital tjänsteinnovation
  • visa kunskap och förståelse inom informatik på sätt som påvisar bredd, men också väsentligt fördjupade kunskaper inom digital tjänsteinnovation
  • föreslå metoder, tekniker och verktyg för design av innovativa digitala tjänster, samt visa fördjupad metodkunskap och kunskap om informatikens designforskningsmetoder


Färdighet och förmåga

  • systematiskt integrera kunskap om digital teknik, innovation och tjänster, samt även med begränsad information kritiskt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och designfenomen
  • självständigt, kreativt och med ett kritiskt förhållningssätt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar
  • planera och inom givna tidsramar genomföra och utvärdera kvalificerade designstudier som bidrar till kunskapsutveckling inom informatik och digital tjänsteinnovation
  • i nationella och internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med andra grupper
  • aktivt delta i designforsknings- och utvecklingsarbete eller självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter inom informatik och digital tjänsteinnovation, samt värdera designforsknings- och utvecklingsarbete ur etiskt, jämställdhets- och hållbarhetsperspektiv
  • värdera och förhålla sig till informatikens designforskning, dess möjligheter, begränsningar och roll i samhället samt informatikers ansvar för hur den tillämpa
  • identifiera det egna behovet av ytterligare kunskap och självständigt ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Innehåll

Utbildningen är ett internationellt masterprogram. Innehållet utgörs av kurser på avancerad nivå som syftar till att studenterna breddar och fördjupar sina kunskaper inom informatik med fokus på digital tjänsteinnovation. Den innehåller även inslag från de relaterade vetenskaperna innovationsvetenskap och tjänstevetenskap. Genomgående i utbildningen anläggs kritiska perspektiv, såsom hållbarhet, jämställdhet och etik, på digital tjänsteinnovation. Under utbildningen genomförs praktiska moment i samverkan med både forskare och externa aktörer. Det finns även möjlighet till utbytesstudier. Innan utresa ska studenten ha en skriftlig överenskommelse med programansvarig (ett så kallat Learning Agreement) som klargör vilka kurser, lästa utomlands, som kan tillgodoräknas i aktuell utbildning och examen. Under sista terminen genomförs ett examensarbete (30 hp) i samarbete med forskningsverksamhet vid lärosätet och/eller externa aktörer.


Nedanstående kurser ingår i utbildningsprogrammet

(A - avancerad nivå)

Kurser markerade med asterisk (*) ingår i huvudområdet informatik.


År 1
Tjänster i det digitala samhället 15 hp * (A)
Akademisk kommunikation och ny forskning inom digital tjänsteinnovation 15 hp* (A)
Designforskningsmetoder 15 hp* (A)
Intelligenta tjänster 7,5 hp* (A)
Etik och hållbarhet i digital tjänsteinnovation 7,5 hp* (A)


År 2

Forskningspraktik 15 hp* (A)
Designstudio i digital tjänsteinnovation 15 hp* (A)
Examensarbete i informatik 30 hp* (A)

Kursen Forskningspraktik kan bytas ut mot andra kurser på avancerad nivå. Detta sker i samråd med programansvarig.


Undervisningen bedrivs på engelska.

Examensbenämning

Filosofie masterexamen med huvudområdet informatik (Degree of Master of Science (120 credits) with a major in Informatics).

Uppflyttningskrav

För att studenten skall ges tillträde till nästa årskurs gäller följande:

År 2: Studenten ska vara godkänd på minst 45 hp under år 1.

Kvalitetssäkring och studentmedverkan

Programmet följs upp och utvärderas kontinuerligt genom de kursvärderingar som genomförs efter varje avslutad kurs. Kursvärderingar utgör ett verktyg för att, utifrån studenternas erfarenheter och upplevelser, kunna göra förändringar i kursernas innehåll och genomförande. Efter avslutad utbildning erbjuds alla studenter att göra en programvärdering genom att delta i en sistaårsenkät. Resultatet av denna kan leda till förändringar i programmet. Till programmet finns kopplat ett programråd som behandlar kvalitets- och utvecklingsfrågor. I programrådet finns arbetslivsrepresentanter, programstudenter, alumner med flera. Studenterna är, genom Halmstad studentkår, representerade i Högskolans beslutande organ samt i de utskott som utvärderar program i enlighet med Högskolans kvalitetssystem.