Sök Stäng
Utbildningsplan

Sjuksköterskeprogrammet, 180 hp

Nursing Programme, 180 credits

Programkod: VGSSK

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj utbildningsplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-19 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Mål

Programmets mål är att studenten förvärvar sådana kunskaper, färdigheter och värderingsförmåga som fordras för att som sjuksköterska kunna möta dagens och morgondagens krav på en hållbar hälso- och sjukvård med beaktande av samhälleliga och globala utmaningar samt mänskliga rättigheter. Vidare är målet fördjupade kunskaper i omvårdnadens vetenskapsområde och sjuksköterskans kärnkompetenser samt hur dessa kunskaper kan uttryckas i praxis. Programmet leder fram till sjuksköterskeexamen och filosofie kandidatexamen i omvårdnad. Efter utbildningen ska studenten vara väl förberedd för såväl sjuksköterskeprofessionen som för fortsatta akademiska studier.


Efter avslutad utbildning ska studenten kunna:


För sjuksköterskeexamen


Kunskap och förståelse

  • redogöra för omvårdnad och dess vetenskapliga grund
  • beskriva och diskutera hur vetenskap och beprövad erfarenhet relaterar till sjuksköterskans yrkesutövning
  • identifiera och beskriva förhållanden i samhället som påverkar människors hälsa
  • utifrån relevant evidensbaserad kunskap analysera mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
  • redogöra för relevanta lagar och författningar med betydelse för sjuksköterskans yrkesområde samt relatera dem till vård- och omvårdnadsarbete
  • redogöra för hur patientsäkerhet uppnås i olika kontexter



Färdighet och förmåga

  • utifrån givna ramar planera, leda och samordna vård- och hälsoarbete inom ramen för sjuksköterskeprofessionens kompetensområde
  • självständigt samt i samverkan med patient och närstående identifiera och formulera patienters vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt vidta tillämpliga omvårdnadsåtgärder och genomföra vård och behandling
  • använda digitala verktyg och arbetssätt samt teknisk utrustning i vård- och hälsoarbetet
  • kommunicera och samverka i interprofessionella team i vårdande situationer kring patienten samt samverka med andra yrkesgrupper inom andra delar av samhället
  • självständigt ansvara för läkemedelshantering inom sjuksköterskans ansvarsområde enligt gällande lagar och författningar såsom att tillämpa grundläggande principer inom läkemedelsberäkning samt undervisa och informera patienter, närstående eller annan person om läkemedelseffekter, biverkningar och interaktioner
  • identifiera behov av hälsofrämjande och förbyggande arbete hos olika grupper i samhället samt kommunicera och genomföra detta på ett pedagogiskt och innovativt sätt
  • i enlighet med beprövad erfarenhet kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika målgrupper och därmed bidra till utveckling av sjuksköterskeyrket och vårdverksamheten
  • initiera och argumentera för metodförbättringar och kvalitetssäkring ur omvårdnads- och patientsäkerhetsperspektiv i samspel med olika samhällsaktörer
  • självständigt kommunicera och diskutera omvårdnadsåtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa
  • hantera varierande omvårdnadssituationer, företeelser samt frågeställningar utifrån individers och gruppers behov
  • utifrån sjuksköterskans ansvarsområde informera, undervisa och handleda grupper och individer



Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera och problematisera egen självkännedom och empatisk förmåga
  • med helhetssyn på människan bedöma och analysera omvårdnadsåtgärder gjorda utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga, globala och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna och hållbar utveckling
  • tillämpa ett personcentrerat förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående
  • reflektera över sin professionella kompetens samt behov av ytterligare kompetens i förhållande till sjuksköterskans yrkesområde


För kandidatexamen


Kunskap och förståelse

  • redogöra för omvårdnadens vetenskapliga grund samt vetenskapliga metoder
  • redogöra för samt diskutera aktuella forsknings- och utvecklingsarbeten inom omvårdnad
  • identifiera och diskutera aktuella forskningsfrågor


Färdighet och förmåga

  • samla in, värdera och tolka relevant information i en problemställning samt kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
  • självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar
  • presentera och diskutera information, problem och lösningar inom omvårdnad i dialog med olika grupper
  • uttrycka sådan vetenskaplig färdighet inom omvårdnad som krävs för att arbeta självständigt


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och problematisera omvårdnadsbedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • reflektera över omvårdnadskunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
  • identifiera behovet av ytterligare kunskap för att utveckla den egna kompetensen

Innehåll

Omvårdnad är sjuksköterskans specialitet och ansvarsområde. Omvårdnad tillsammans med stödämnena medicinsk vetenskap och samhälls- och beteendevetenskap är det kunskapsfält där människans hälsa och ohälsa förstås, problematiseras och fördjupas. Ämnet omvårdnad har sin utgångspunkt i människans hälsa och livsvillkor och ser människan samt dennes närstående i ett kulturellt, socialt och existentiellt perspektiv. Centralt för omvårdnaden är mötet med patienten för att främja, bevara och återställa hälsa, lindra lidande samt i förekommande fall verka för en fridfull död. Omvårdnaden förmedlas utifrån centrala värden som tillit och respekt för patienten och dennes delaktighet i den egna hälsoprocessen.


För sjuksköterskans yrkeskompetens är medicinsk vetenskap och samhälls- och beteendevetenskap närliggande ämnesområden. Inom ämnet medicinsk vetenskap inhämtas kunskaper om människans biologi och om de förändringar som kan uppkomma under livscykeln samt hur patofysiologiska mekanismer kan leda till ohälsotillstånd. Samhälls- och beteendevetenskap bidrar till kunskap om hur människans hälsa och livsstil påverkas av individuella, strukturella och samhälleliga faktorer. Ojämlikheter i levnadsvillkor och hur dessa påverkar individers och gruppers hälsa problematiseras. Kunskap inom huvudområdet omvårdnad tillämpas på individ-, grupp-, samhälls- och global nivå med beaktande av genus, mångfald, jämställdhet och sociokulturella aspekter samt mänskliga rättigheter. Sjuksköterskeprogrammet är värdeskapande, innovationsdrivande och samhällsutvecklande. Studenten söker lösningar på samhällsutmaningar som berör människors hälsa och i detta sammanhang är digital vård en komponent i framtidens vård.


Programmet utgår från sjuksköterskans profession och omvårnadsvetenskap och baseras på stödämnena och de sex kärnkompetenserna; personcentrerad vård, evidensbaserad vård, samverkan i team, förbättringskunskap, säker vård och informatik. Kunskaper och färdigheter omsätts regelbundet under utbildningen i kliniskt träningscenter genom färdighetsträningar och simulering. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är integrerad i programmet. Sjuksköterskeprogrammet vid Högskolan i Halmstad är anslutet till Nationell Klinisk Slutexamination (NKSE), vilken är förlagd till termin 6.


Under termin fyra, i kursen Säker vård och samverkan i team, 30 hp och/eller under första delen av termin sex i kursen Profession, ledarskap och förbättringsarbete 30 hp, finns möjlighet att bedriva studier utomlands. Innan utresa ska studenten ha en skriftlig överenskommelse med programansvarig (ett så kallat Learning Agreement) som klargör vilka kurser, lästa utomlands, som kan tillgodoräknas i aktuell utbildning och examen.


Samtliga kurser på programmet ingår i huvudområdet Omvårdnad.


År 1

Termin 1

Omvårdnad som profession och vetenskap, 15hp*

Anatomi, fysiologi och mikrobiologi, 15hp


Termin 2

Sjukdomstillstånd och farmakologi, 15 hp

Personcentrerad och evidensbaserad omvårdnad I, 15hp*


År 2

Termin 3
Personcentrerad och evidensbaserad omvårdnad II, 15hp*
Hälsa och ohälsa, 15hp


Termin 4
Säker vård och samverkan i team, 30 hp*


År 3

Termin 5

Vetenskaplig teori och metod inklusive examensarbete i omvårdnad, 22,5 hp

Digital vård, 7 ,5hp


Termin 6
Profession, ledarskap och förbättringskunskap för kvalitetsutveckling, 30 hp*


*Kurser med Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

Examensbenämning

Efter avslutad utbildning utfärdas efter ansökan två examensbevis till vilka knyts examensbenämningarna Filosofie kandidatexamen med huvudområdet omvårdnad (Degree of Bachelor of Science with a major in Nursing) och Sjuksköterskeexamen (Degree of Bachelor of Science in Nursing).

Uppflyttningskrav

För att vara behörig till termin 2 krävs kursen Omvårdnad som profession och vetenskap, 15 hp* från termin 1.

För att vara behörig till termin 3 krävs 30 hp från termin 1.

För att vara behörig till termin 4 krävs 60 hp från termin 1 - 2.

För att vara behörig till termin 5 krävs 90 hp från termin 1-3.

För att vara behörig till termin 6 krävs 120 hp från termin 1-4.

Behörighetskrav för programmets olika kurser finns beskrivna i respektive kursplan.

Kvalitetssäkring och studentmedverkan

Programmet följs upp och utvärderas kontinuerligt genom de kursvärderingar som genomförs efter varje avslutad kurs. Kursvärderingar utgör ett verktyg för att, utifrån studenternas erfarenheter och upplevelser, kunna göra förändringar i kursernas innehåll och genomförande. Efter avslutad utbildning erbjuds alla studenter att göra en programvärdering genom att delta i en sistaårsenkät. Resultatet av denna kan leda till förändringar i programmet. Till programmet finns kopplat ett programråd som behandlar kvalitets- och utvecklingsfrågor. I programrådet finns arbetslivsrepresentanter, programstudenter, alumner med flera. Studenterna är, genom Halmstad studentkår, representerade i Högskolans beslutande organ samt i de utskott som utvärderar program i enlighet med Högskolans kvalitetssystem.

Övriga föreskrifter

Studenter vid Sjuksköterskeprogrammet ska lämna Hälso- deklaration avseende risk för tuberkulossmitta samt risk för bärarskap av MRSA (Metillicin Resistent Staphyloccoccus Aureus). Detta sker i samband med utbildningsstarten.


Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Vid VFU förläggs studierna till klinisk verksamhet vilken administreras och fördelas av Högskolans personal i samråd med den kliniska verksamheten. Studenten handleds av legitimerad sjuksköterska med klinisk erfarenhet och följer det schema som anges av handledare på den verksamhetsförlagda studieplatsen. Studenten följer också de lagar, författningar och riktlinjer som gäller hälso- och sjukvårdspersonal med undantag för situationer då särskilda bestämmelser gäller studenter. Om studenten erhåller betyget underkänd (U) på VFU-kurs ges möjlighet att göra om kursen och examineras ytterligare en gång (totalt två). De verksamhetsförlagda studierna kan förläggas inom hela Halland och nordvästra Skåne, vilket kan medföra ökade kostnader för studenten.


Om studenten på eget initiativ avbryter sin VFU i förtid utan att särskilda skäl kan styrkas men att tillräckligt underlag finns för bedömningen underkänd av examinationsmomentet Slutbedömning av VFU, bedöms studenten underkänd.


I de fall en student visar grov oskicklighet och patientsäkerheten är i fara ska den verksamhetsförlagda utbildningen avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) och studenten är underkänd i examinationsmomentet Slutbedömning av VFU. Högskolans lärare (examinator) underkänner studenten efter underlag från handledare/huvudhandledare. I underlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av högskolans lärare och programansvarig i samråd med handledare och huvudhandledare där det framgår vilket stöd studenten kan få samt när och hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras. Hur kontrollen ska ske är beroende av bristernas art, men det kan ske genom klinisk färdighetsprövning, tentamen eller annat. För att göra om den verksamhetsförlagda utbildningen måste studenten vid kontroll uppvisat att de brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som innebar fara för patientsäkerheten inte kvarstår. Studenten har rätt till kontroll vid högst två tillfällen inom ett år och kontrollen utförs av högskolans lärare i samråd med handledare/huvudhandledare. Om studenten ej klarar kontrollen har studenten inte rätt att gå om kursen alternativt den verksamhetsförlagda delen av kursen.


Avrådan
Vid tveksamhet om en students möjlighet att genomföra utbildningen med godkänt resultat och/eller då det föreligger tveksamhet om lämplighet att utföra sjuksköterskeyrket ska berörda lärare och/eller handledare via programansvarig initiera en prövning av frågan. Det bör ske så tidigt som möjligt under utbildningen. Leder prövningen till avrådan till fortsatta studier ska studenten beredas möjlighet att diskutera utbildningsalternativ med studievägledare.