Hälsopedagogiskt program, 180 hp
Health Education Programme, 180 credits
Programkod: SGHPD
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj utbildningsplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-05 och gäller studenter antagna höstterminen 2025.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Eller: Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2.
Mål
Målet med utbildningen är att studenten utvecklar grundläggande förmåga att bedriva hälsopedagogiskt arbete utifrån ett hälsofrämjande perspektiv. Målet med utbildningen är vidare att studenten utvecklar kunskaper kring aspekter i samhället, organisationer, grupper och enskilda individer som bidrar till att människor bibehåller och/eller stärker sin hälsa genom livets olika skeden samt kunskaper om lärandets förutsättningar för människor i olika sociala sammanhang. Vidare ska studenten, inom ramen för utbildningen, tillägna sig metoder och arbetssätt för hälsopedagogiskt arbete inom olika verksamheter.
Målet med utbildningen är också att förbereda studenten för att självständigt arbeta inom hälsopedagogiskt område. Dessutom är målet att studenten utvecklar ett vetenskapligt förhållningssätt vad gäller kunskapsbildning och presentation av kunskap inom området, med fokus på jämställdhet, mångfald och hållbar utveckling. Studenten ska under utbildningen aktivt tillägna sig en bred teoretisk kunskapsrepertoar och praktiska färdigheter samt en förmåga till kritiskt tänkande.
Efter avslutad utbildning ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teoretisk kunskap om och visa förståelse för centrala perspektiv, begrepp och teorier relevanta för hälsopedagogik
- beskriva tillämpliga metoder för vetenskapliga studier inom det hälsopedagogiska området
- redogöra för områdets vetenskapliga grund, visa fördjupning inom någon del av hälsopedagogikområdet samt orientering om aktuella forskningsfrågor
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information för hälsopedagogiskt område från olika kunskapskällor i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
- självständigt identifiera, formulera och lösa hälsopedagogiska problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera hälsopedagogiska problem och lösningar i dialog med olika grupper samt självständigt genomföra ett vetenskapligt arbete
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det hälsopedagogiska området
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att göra hälsopedagogiskt relevanta bedömningar med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- reflektera över kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens inom hälsopedagogiskt område
Innehåll
Det första året börjar med att introducera och fokusera på hälsopedagogik utifrån olika perspektiv, teorier, metoder och modeller. Dessutom studeras olika arenor för hälsopedagogiskt arbete och hur tillämpat hälsopedagogiskt arbete kan bedrivas inom olika verksamheter. År två inleds med studier kring hälsofrämjande ledarskap. Därefter sker en fördjupning av samtida samhällsutmaningar inom hälsoområdet, vilket följs upp av ett självständigt arbete inom hälsopedagogik inklusive vetenskaplig metod. År två avslutas med studier kring etiska och kritiska förhållningssätt till hälsoarbete. År tre innebär en fördjupning inom eget valt område där studenten genomför ett vetenskapligt arbete och fördjupar sina kunskaper inom vetenskaplig metod. Utbildningen avslutas med att studenten har möjlighet till att antingen självständigt planera, genomföra och utvärdera ett hälsopedagogiskt projekt, samt vistas i en verksamhet där teori och aktuell forskning förenas med praktisk tillämpning, eller läsa valfria kurser enligt egen inriktning alternativt studera utomlands. Genomgående i utbildningen behandlas också aspekter av hållbar utveckling, jämställdhet och internationalisering.
Undervisning på engelska kan förekomma.
År 1
Introduktion till hälsopedagogik 15 hp*
Hälsopedagogiska strategier, teorier och modeller 15 hp*
Hälsopedagogiska arenor 15 hp*
Tillämpat hälsopedagogiskt arbete 15 hp*
År 2
Hälsofrämjande ledarskap 15 hp
Samhällsutmaningar inom hälsoområdet 15 hp
Metod och uppsats inom hälsopedagogik15 hp*
Etiskt och kritiskt förhållningssätt till hälsoarbete 15 hp
År 3
Vetenskaplig metod inom hälsopedagogik15 hp*
Examensarbete i hälsopedagogik15 hp*
Hälsopedagogiskt projekt och utvärdering15 hp
Hälsopedagogik i praktiken 15 hp
De två sistnämnda kurserna kan bytas ut mot valfria kurser alternativt studier utomlands (sammanlagt 30 hp)
Alla kurser ligger på grundnivå.
* Kurser som ingår i huvudområdet hälsopedagogik.
Examensbenämning
Filosofie kandidatexamen med huvudområdet hälsopedagogik (Degree of Bachelor of Science with a major in Health Education).
Uppflyttningskrav
För att vara behörig till termin 3 krävs 45 hp inom huvudområdet hälsopedagogik.
För att få vara behörig till termin 5 krävs 90 hp varav 75 hp inom huvudområdet hälsopedagogik inklusive kursen Metod och uppsats inom hälsopedagogik 15 hp.
Kvalitetssäkring och studentmedverkan
Programmet följs upp och utvärderas kontinuerligt genom de kursvärderingar som genomförs efter varje avslutad kurs. Kursvärderingar utgör ett verktyg för att, utifrån studenternas erfarenheter och upplevelser, kunna göra förändringar i kursernas innehåll och genomförande. Efter avslutad utbildning erbjuds alla studenter att göra en programvärdering genom att delta i en sistaårsenkät. Resultatet av denna kan leda till förändringar i programmet. Till programmet finns kopplat ett programråd som behandlar kvalitets- och utvecklingsfrågor. I programrådet finns arbetslivsrepresentanter, programstudenter, alumner med flera. Studenterna är, genom Halmstad studentkår, representerade i Högskolans beslutande organ samt i de utskott som utvärderar program i enlighet med Högskolans kvalitetssystem.