Sök Stäng
Utbildningsplan

Masterprogram i digitalt lärande, 120 hp

Master's Programme (120 credits) in Digital Learning, 120 credits

Programkod: SADIL

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Avancerad nivå

Välj utbildningsplan

Version
2025-09-01 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-27 och gäller studenter antagna höstterminen 2025.

Behörighetskrav

Kandidatexamen inklusive ett självständigt arbete 15 hp eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inklusive ett självständigt arbete 15 hp. Engelska 6.

Mål

Målet med utbildningen är att studenten utvecklar fördjupad kunskap om digitalt lärande. Det inbegriper djupare kunskap om informatikområdets flervetenskapliga natur och den forskning som bedrivs inom digitalt lärande, samt att kunna ge teoretiska förklaringar till fenomen och skeenden av relevans för digitalt lärande. Målet är också att studenten utvecklar kvalificerad förmåga att genom problematisering identifiera och formulera frågeställningar som är lämpliga att bemöta med forskning inom digitalt lärande.

Vidare är målet att studenten på vetenskaplig grund ska kunna analysera och konceptualisera hur digitalt lärande kan bidra till hållbar samhällsutveckling. Målet innefattar att studenten utvecklar förmåga att kritiskt analysera hur design och användning av IT kan påverka lärande i verksamheter inom privat och offentlig sektor och ta jämställdhet, jämlikhet, hållbarhet samt etik i beaktande.

Programmet ska förbereda studenten för forskarutbildning och utvecklingsarbete inom informatik, digitalt lärande, utbildningsvetenskap och motsvarande ämnen. Utbildningen ska främja anställningsbarhet och rörlighet på den internationella arbetsmarknaden.

Examen ger studenten grundläggande behörighet till forskarutbildning inom informatik.


Efter avslutad utbildning ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • identifiera och redogöra för frågeställningar inom digitalt lärande med utgångspunkt i tidigare och aktuell forskning inom informatik och andra relevanta vetenskapliga områden
  • redogöra för begrepp och teorier inom informatik och andra vetenskapliga områden kopplade till digitalt lärande, på sätt som visar såväl bredd som fördjupade kunskaper om hur design och användning av IT kan bidra till lärande inom olika verksamheter
  • föreslå metoder, tekniker och verktyg för design av digitalt lärande, samt visa fördjupad kunskap om olika designforskningsmetoder


Färdighet och förmåga

  • systematiskt tillämpa kunskap om digitalisering, digitala teknologier och transformering av lärande/utbildning inom skola, högre utbildning, arbetsplatser och vardagsliv, samt kunna kritiskt analysera, utvärdera och hantera komplexa frågeställningar kring digitalt lärande inom olika verksamheter
  • självständigt och med ett kritiskt förhållningssätt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar
  • planera och inom givna tidsramar genomföra och utvärdera kvalificerade studier som bidrar till kunskapsutveckling inom digitalt lärande
  • i nationella och internationella sammanhang redogöra för och diskutera sina slutsatser av studiers resultat och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med andra grupper
  • aktivt delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet med inriktning mot digitalt lärande


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter inom digitalt lärande samt värdera designforsknings- och utvecklingsarbete ur jämställdhet-, jämlikhets- och hållbarhets- samt etiskt perspektiv
  • värdera och kritiskt förhålla sig till forskning inom digitalt lärande utifrån dess möjligheter, begränsningar och roll er inom olika verksamheter och i samhället
  • identifiera det egna behovet av ytterligare kunskap och självständigt ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Innehåll

Utbildningen är ett internationellt masterprogram. Innehållet utgörs av kurser på främst avancerad nivå som syftar till att studenterna breddar och fördjupar sina kunskaper inom digitalt lärande. Utbildningen innehåller tvärvetenskapliga inslag inom informatikområdet relaterat till digitalt lärande vilka är kopplade till utbildningsvetenskap och andra relevanta vetenskapliga områden . Genomgående i utbildningen anläggs kritiska perspektiv på digitalt lärande med utgångspunkt i jämställdhet, jämlikhet, hållbarhet samt etik. Under utbildningen genomförs praktiska moment både i samarbete med forskare och i samverkan med externa aktörer. Under sista terminen genomförs ett examensarbete (30 hp).

Nedanstående kurser ingår i utbildningsprogrammet

(A - avancerad nivå)
Kurser markerade med asterisk (*) ingår i huvudområdet informatik.

År 1
Introduktion till digitalt lärande 15 hp* (A)
Teoretiska perspektiv på lärande och digitalisering 15 hp (A)
Lärande i det digitala samhället 15 hp (A)
Forskningsmetoder inom digitalt lärande 15 hp* (A)

År 2
Design för digitalt lärande och etik 15 hp* (A)
Forskningspraktik i digitalt lärande 15 hp* (A)
Examensarbete i informatik, 30 hp* (A)

Kursen Forskningspraktik i digitalt lärande kan bytas ut mot valfri/a kurs/er om 15 hp. Detta sker i samråd med programansvarig.


Undervisningen bedrivs på engelska.

Examensbenämning

Filosofie masterexamen med huvudområdet informatik (Degree of Master of Science (120 credits) with a major in Informatics).

Uppflyttningskrav

För att vara behörig till termin 3 krävs kurserna Introduktion till digitalt lärande 15 hp* (A) och Lärande i det digitala samhället 15 hp (A).

För att vara behörig till termin 4 krävs kurserna Teoretiska perspektiv på lärande och digitalisering 15 hp (A) och Forskningsmetoder inom digitalt lärande 15 hp* (A), samt ytterligare 15 hp inom huvudområdet informatik på avancerad nivå.

Behörighetskrav för programmets olika kurser finns beskrivna i respektive kursplan.

Kvalitetssäkring och studentmedverkan

Programmet följs upp och utvärderas kontinuerligt genom de kursvärderingar som genomförs efter varje avslutad kurs. Kursvärderingar utgör ett verktyg för att, utifrån studenternas erfarenheter och upplevelser, kunna göra förändringar i kursernas innehåll och genomförande. Efter avslutad utbildning erbjuds alla studenter att göra en programvärdering genom att delta i en sistaårsenkät. Resultatet av denna kan leda till förändringar i programmet. Till programmet finns kopplat ett programråd som behandlar kvalitets- och utvecklingsfrågor. I programrådet finns arbetslivsrepresentanter, programstudenter, alumner med flera. Studenterna är, genom Halmstad studentkår, representerade i Högskolans beslutande organ samt i de utskott som utvärderar program i enlighet med Högskolans kvalitetssystem.