Sök Stäng
Utbildningsplan

Socionomprogrammet, 210 hp

Social Work Programme, 210 credits

Programkod: SGSOM

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj utbildningsplan

Version
2025-09-01 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-05 och gäller studenter antagna höstterminen 2025.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Eller: Matematik nivå 2a eller nivå 2b eller nivå 2c, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2.

Mål

Socionomprogrammet är en akademisk professionsutbildning med det övergripande målet att utbilda kvalificerade socionomer samt förbereda för vidare studier. Programmets huvudområde är socialt arbete och syftet med socionomprogrammet är att studenten utvecklar professionell kompetens och sådan kunskap och förmåga som krävs för självständigt socialt arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå. Socialt arbete som kunskapsområde bygger på principer om social rättvisa, mänskliga rättigheter, solidaritet, etiskt förhållningssätt och respekt för människors olikheter. Socialt arbete syftar till, baserat på en humanistisk helhetssyn på människan, att förbättra människors levnadsvillkor och förändra strukturer så att ett inkluderande samhälle skapas. Målet med utbildningen är att studenten tillgodogör sig teorier, erfarenhetsbaserade kunskaper och metoder om socialt arbete som kunskaps- och forskningsfält, såsom till exempel välfärdssamhällets organisering, individen ur ett livsloppsperspektiv och samspel mellan människan och det omgivande samhället samt olika perspektiv på sociala problem. Målet är också att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter som ett praktiskt och professionellt yrkesutövande som socionom förutsätter, som till exempel kommunikation och bemötande av klienter, förebyggande och behandlande arbete, socialt förändringsarbete, samverkan med andra professioner, organisations- och ledningsfrågor, lagstiftning samt utrednings- och handläggningskompetens.


Efter avslutad utbildning ska studenten kunna:


För Socionomexamen


Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund samt kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
  • visa kunskap om och förståelse för samspelet mellan individers och gruppers sociala situation, levnadsvillkor, fysiska och psykiska hälsa samt funktionsförmåga i förhållande till samhälleliga och andra bakomliggande faktorer
  • visa kunskap om ledning av socialt arbete
  • visa kunskap om och förståelse för barns behov och sådana samhälls- och familjeförhållanden som påverkar kvinnors och mäns livsbetingelser
  • visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer


Färdighet och förmåga

  • visa sådan färdighet och förmåga som krävs för att utveckla och genomföra socialt arbete på olika nivåer i samhället i samarbete med de människor som berörs
  • visa förmåga att tillämpa relevanta författningar i synnerhet inom det sociala området
  • visa förmåga att förstå, utreda och analysera sociala processer och problem
  • visa förmåga att identifiera, strukturera, utreda och utvärdera insatser på individ-, grupp- och samhällsnivå


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa självkännedom och empatisk förmåga
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
  • visa förmåga till ett professionellt bemötande och förhållningssätt
  • visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.


För kandidatexamen


Kunskap och förståelse

  • redogöra för vetenskapliga grunder inom socialt arbete samt visa kunskap och förståelse om tillämpliga metoder inom socialt arbete, samhälleliga och andra bakomliggande faktorer
  • identifiera och diskutera aktuella forskningsfrågor inom socialt arbete


Färdighet och förmåga

  • samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning inom socialt arbete samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer som rör det sociala arbetets villkor och aktiviteter
  • självständigt identifiera, formulera och lösa problem och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna tidsramar samt genomföra och rapportera vetenskapliga empiriska undersökningar
  • muntligt och skriftligt argumentera utifrån etik, hållbar utveckling samt maktdimensioner som kön/genus, funktionsförmåga, ålder, etnicitet och klass i relation till socialt arbete
  • muntligt och skriftligt presentera och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika relevanta grupper inom socialt arbete
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom socialt arbete



Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • visa insikt om socialt arbetes roll i ett hållbart samhälle och om människors ansvar för hur socialt arbete organiseras och praktiseras
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap samt att reflektera över samspelet mellan egna erfarenheter och egen kunskapsutveckling samt ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Innehåll

Studenten ska under utbildningen förvärva och utveckla de kunskaper och färdigheter som krävs för att i den kommande yrkesrollen kunna möta människor i utsatta livssituationer och bidra till förbättringar av deras förhållanden. Socionomprogrammet ger kunskaper om och färdigheter i att utreda sociala behov och frågor, att genomföra och utvärdera sociala interventioner samt förmåga att integrera vetenskaplig kunskap i praktiskt socialt arbete. Huvudområdet för programmet är socialt arbete men i kurserna ingår även perspektiv från angränsande ämnen relevanta för en socionomutbildning såsom sociologi, psykologi, hälsovetenskap, juridik och statsvetenskap. Centrala kunskapsområden är teorier om individers livsvillkor och delaktighet i samhällslivet, välfärdssamhällets organisering och utveckling samt teorier om sociala problem, mänskliga beteenden, sociala system och människors samspel. Centralt är att utveckla medvetenhet om segregerande och exkluderande sociala processer samt kunskaper om interventioner som kan motverka sådana processer samt förmåga till kritisk reflektion över det sociala arbetets innehåll och organisering, liksom betydelsen av konstruktiv samverkan med andra professionsfält. Utbildningen har ett genomgående intersektionalitetsperspektiv för att stärka studentens förmåga att avslöja kategoriseringars samverkande komplexitet samt påverkan på människors levnadsvillkor och på det sociala arbetet. För att förbereda studenten för aktuella utmaningar i socialt arbete återkommer de tematiska områdena digitalisering samt hållbart socialt arbete under utbildningen. Upplägget av kurser syftar till att träna studenten i att tillgodogöra sig och tillämpa såväl teoretiska kunskaper som praktiska färdigheter om socialt arbete och socionomens arbetsformer och metoder inom olika verksamhetsfält.


Utbildningen bedrivs som heltidsstudier. Ett studentaktivt lärande sker genom föreläsningar, seminarier, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning. För varje kurs finns en kursplan och studieguide i vilka kursens mål, former och examinerande moment beskrivs. Återkommande inslag som stärker den enskilde studentens personliga professionella utveckling (PPU) sker kontinuerligt i samspel med kursinne- hållet i övrigt.


I utbildningen finns möjligheter till internationalisering för studenten. Detta kan ske genom verksamhetsförlagd utbildning, kortare fältstudier i andra länder, genom att förlägga en termins studier utomlands, genom kontakter med gäststudenter och gästforskare, genom kontakt med den forskning på internationell nivå som högskolan bedriver eller genom aktivitet i internationella utbildningsprojekt.


Kurserna på termin 1 till 6 (180 hp) är på grundnivå och kurserna på termin sju är på avancerad nivå (181-210 hp).


År 1 ger en grundläggande introduktion till det sociala arbetets vetenskapliga grund och kunskapsområde samt till välfärdssektorns organisering och teoretiska perspektiv på människans psykologiska och sociala utveckling i ett livsloppsperspektiv och hur olika typer av social utsatthet kan se ut under livsloppet. Under år 1 introduceras också samtal och bemötande i det sociala arbetet och juridiska perspektiv.


År 2 inleds med fördjupning i vetenskapsteori och tillämpade samhällsvetenskapliga metoder och fortsätter med centrala teoretiska perspektiv kring inkludering och exkludering. Därefter belyses olika brukar och klientgrupper samt organisering och ledning av det sociala arbetet, vilket följs av en fördjupning i juridiska kunskaper samt utredningsmetodik och arbetsmetoder för socialt arbete på såväl strukturell nivå, som gruppnivå och individuell nivå.


År 3 ägnas åt verksamhetsförlagd utbildning, fördjupning i socialt arbete som forskningsämne samt vetenskapsteori, forskningsmetodik och etiska principer och ett självständigt examensarbete i form av en vetenskaplig undersökning i socialt arbete. Termin 7 innehåller kurser på avancerad nivå där kursen Socionomens yrkesroll i ett föränderligt samhälle är obligatorisk och där studenterna utöver den kursen kan välja mellan ett antal kurser.


Undervisning på engelska kan förekomma.

Kursiverade kurser undervisas på engelska.


År 1


Termin 1


Introduktion till socialt arbete och välfärdens organisering 14 hp*
Vetenskapsteori och det sociala arbetets forskningsfält 7,5 hp*
Teoretiska perspektiv på sociala problem 7,5 hp*
Personlig och professionell utveckling 5 hp (studenten läser 1 hp)*


Termin 2


Individens utveckling i ett livsloppsperspektiv 7,5 hp*
Samtal och bemötande i det sociala arbetet 6,5 hp*
Juridik i socialt arbete 15 hp*
Fortsättning av Personlig och professionell utveckling 1 hp*


År 2


Termin 3


Vetenskapliga metoder inom socialt arbete 7,5 hp*
Organisering och ledning av socialt arbete 6,5 hp*
Social inkludering, exkludering och kategorisering 15 hp*
Fortsättning av Personlig och professionell utveckling 1 hp*


Termin 4


Juridik och handläggning i socialt arbete 15 hp*
Interventioner och arbetsmetoder i praktiskt socialt arbete 7 hp*
Samhällsarbete och social mobilisering 7 hp*
Fortsättning av Personlig och professionell utveckling 1 hp*


År 3


Termin 5


Verksamhetsförlagd utbildning i socialt arbete, 30 hp*


Termin 6


Teoretiska perspektiv och vetenskapliga metoder i socialt arbete 14 hp*
Examensarbete i socialt arbete 15 hp*
Fortsättning av Personlig och professionell utveckling 1 hp*


År 4


Termin 7


Valbara kurser 15 hp:

Det professionella mötet med barn som upplevt sexuellt våld 7,5 hp*
Socialt arbete i skolan 7,5 hp*
Socialt arbete och funktionshinder 7,5 hp*
Perspektiv på migration och integration i socialt arbete, 7,5 hp*

Hållbarhet och socialt arbete 7,5 hp*


Alternativt valfria kurser på avancerad nivå inom socialt arbete motsvarande 15 hp


Socionomens yrkesroll i ett föränderligt samhälle 15 hp*


Kurser markerade med asterisk (*) ingår i huvudområdet socialt arbete. Kursiverade kurser undervisas på engelska.


För socionom- och kandidatexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet socialt arbete.

Examensbenämning

Socionomexamen (Degree of Bachelor of Science in Social Work).

Uppflyttningskrav

Ordningen av kurser i programmet följer bilaga 1 med avsikt att skapa en successiv progression av kunskaper och färdigheter.


För att vara behörig till termin 3 krävs 45 hp från termin 1-2.
För att vara behörig till termin 4 krävs 45 hp från termin 1-3 inklusive kursen Juridik i socialt arbete 15 hp.
För att vara behörig till termin 5 krävs 105 hp från termin 1-4 inklusive kurserna Juridik och handläggning 15 hp och Samtal och bemötande i det sociala arbetet 6,5 hp.
För att vara behörig till termin 7 krävs 165 hp från termin 1-6.

Kvalitetssäkring och studentmedverkan

Programmet följs upp och utvärderas kontinuerligt genom de kursvärderingar som genomförs efter varje avslutad kurs. Kursvärderingar utgör ett verktyg för att, utifrån studenternas erfarenheter och upplevelser, kunna göra förändringar i kursernas innehåll och genomförande. Efter avslutad utbildning erbjuds alla studenter att göra en programvärdering genom att delta i en sistaårsenkät. Resultatet av denna kan leda till förändringar i programmet. Till programmet finns kopplat ett programråd som behandlar kvalitets- och utvecklingsfrågor. I programrådet finns arbetslivsrepresentanter, programstudenter, alumner med flera. Studenterna är, genom Halmstad studentkår, representerade i Högskolans beslutande organ samt i de utskott som utvärderar program i enlighet med Högskolans kvalitetssystem.

Övriga föreskrifter

Vid verksamhetsförlagd utbildning förläggs studierna till praktisk social verksamhet vilken administreras och fördelas av Högskolans personal i samråd med berörda verksamheter. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan bedrivas i andra kommuner än Halmstad vilket kan medföra en ökade kostnader för studenten. I de fall studenten visar grov oskicklighet och klientsäkerheten är i fara ska den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) avbrytas i förtid och studenten är underkänd i denna kurs. Kursens examinator underkänner studenten. Vid underkänd VFU har studenten rätt till ytterligare en möjlighet att göra om kursen och examineras ytterligare en gång.