Strategisk svenska - digital kommunikation, forensik och marknadsföring, 180 hp
Strategic Swedish - Digital Communication, Forensics and Marketing, 180 credits
Programkod: HGSDK
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj utbildningsplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-02-05 och gäller studenter antagna höstterminen 2025.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6. Eller: Engelska nivå 2.
Mål
Målet med utbildningen är att studenten ska utveckla bred lingvistisk kompetens och fördjupade kunskaper om svenska språkets och språkvetenskapens roll i det digitala samhället. Ett samhälle baserat på digital kommunikation skapar såväl möjligheter som utmaningar. Under utbildningen ska studenten utveckla sådana kunskaper, färdigheter och värderingsförmågor som krävs för att strategiskt kunna analysera, producera och bearbeta digitala texter i olika syften (såsom informationssyfte, marknadsföringssyfte och forensiskt syfte). Studenten ska dessutom utveckla fördjupad kompetens inom ett av utbildningens tre spår: digital kommunikation, forensisk lingvistik och lingvistik i marknadsföring.
Efter avslutad utbildning ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för kunskaper om svenska språket och svensk språkvetenskap med särskilt fokus på språkets roll i digital kommunikation, forensik och marknadsföring samt fördjupning inom ett av dessa områden
- redogöra för historiska och samtida förändringspro- cesser gällande språk- och textbruk i olika sammanhang liksom språk- och textbrukets betydelse för utvecklingen mot ett jämställt, hållbart och inkluderande samhälle
- redogöra för aktuell forskning och vetenskapliga metoder inom det språkvetenskapliga området
Färdighet och förmåga
- analysera texter och kommunikationssituationer ur olika teoretiska perspektiv och använda sig av språkdata för att undersöka frågor relaterade till jämställdhet, hållbar utveckling och brottsutredning
- strategiskt producera och bearbeta språk, texter och digital kommunikation på ett effektivt sätt utifrån varierande situationer, syften, målgrupper och kanaler och härvid välja och hantera relevanta digitala verktyg som stöd
- självständigt identifiera olika typer av problem i talad och skriven kommunikation i olika kanaler – vilket omfattar problem relaterade till funktionalitet, tillgänglighet, informationssäkerhet, genus och mångfald – samt bidra till lösning med hjälp av relevanta metoder och verktyg
- genomföra och redovisa egna empiriska studier om språk, text och digital kommunikation samt söka och dra slutsatser av relevant aktuell forskning
- arbeta självständigt såväl som i projektgrupp och i dialog med verksamheter samt slutföra uppgifter inom såväl längre som kortare tidsramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- göra vetenskapligt, juridiskt och etiskt välgrundade och nyanserade bedömningar av språkval och textutformning i olika kanaler samt kommunicera sådana bedömningar på ett sakligt och väl avvägt sätt
- kritiskt reflektera kring språkbruk och hur kunskap och forskning om språk, text och digital kommunikation kan påverka produktionen och tolkningen av textbudskap i samhället och därmed bidra till hållbar utveckling
- kritiskt värdera, tolka och förhålla sig till sådan infor- mation som krävs för behandling av språkvetenskapliga frågeställningar och problem av relevans för en yrkes- verksamhet inom digital kommunikation, forensisk lingvistik eller lingvistik i marknadsföring samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap.
Innehåll
Under utbildningen möter studenten en kombination av teoretiska och praktiska kurser som tillsammans ger en god grund för en framtida yrkesverksamhet baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet. De teoretiska respektive praktiska inslagen varvas omväxlande under samtliga studieår för att skapa en positiv växelverkan mellan vetenskapliga perspektiv och arbetslivsanknytning. Utbildningen innehåller tre spår som utvecklas under tre tematerminer: Textproduktion för digitala plattformar, Forensisk lingvistik och Lingvistik i marknadsföring. Spåren fokuserar på olika delar av arbetsmarknaden och studenten väljer efterhand att särskilt profilera sig inom ett av dessa genom val av projektarbete, praktik och examensarbete. Högskolans Digitala Laborativa Centrum utnyttjas kontinuerligt som en resurs i undervisningen.
Utbildningens första termin är en introduktion till strategisk svenska och lägger en viktig grund för de kommande terminerna. Här utvecklar studenten grundläggande kunskaper om svenska språket, om språkets och texters komplexa roll och påverkan i ett samhälle baserat på digital kommunikation samt inledande praktiska färdigheter i att anpassa den egna språkproduktionen för ett professionellt sammanhang. Vidare introduceras språkets och den digitala kommunikationens roll i att skapa och befästa maktrelationer i samhället relaterade till jämlikhet, jämställdhet och mångfald.
Termin 2, 3 och 4 utgörs av tematerminer. Den första tematerminen (termin 2) fokuserar på Textproduktion för digitala plattformar och förbereder för framtida arbete med digitala kanaler. Här ingår kurser om modern språkförändring och textkritik i det digitala samhället, tillgänglighetsperspektiv samt situationsanpassat skrivande för olika digitala genrer och plattformar. Perspektiv på jämlikhet och mångfald har en central roll under den här terminen. Kursen Global kultur och kommunikation ges på engelska och samläses med internationella studenter för att utveckla studentens erfarenheter av interkulturell kommunikation. Den andra tematerminen (termin 3) fokuserar på Forensisk lingvistik. Här ingår både kunskaper om grundläggande informationssäkerhet för att motverka brott och förmåga till djupgående språkvetenskapliga analyser för att förstå språkets roll i rättssystemet och bidra till att lösa brott utifrån samtalsanalyser, textanalyser och sociolingvistiska analyser. Den tredje tematerminen (termin 4) fokuserar på Lingvistik i marknadsföring. Här får studenten träna sig i målgruppsanalys och kommunikationsplanering liksom multimodalt betydelseskapande, retorik och strategisk språkproduktion för olika marknadsförande genrer. Under den här terminen fokuseras också språkets roll i att underlätta omställningen till ett klimatsmart samhälle. Vidare genomförs under denna termin ett språkvetenskapligt projektarbete där studenten tar utgångspunkt i ett av de tre spåren i utbildningen.
Termin 5 väljer studenten att antingen ägna sig helt åt verksamhetsförlagd praktik eller att studera utomlands. Om studenten väljer praktik finns möjlighet att genomföra denna antingen i form av två projekt på en och samma arbetsplats, eller i form av två projekt på två olika arbetsplatser. Studenten söker själv praktikplats(er) utifrån sitt valda utbildningsspår efter samråd med examinator. Studenten kan också genomföra praktik i utlandet om det finns egna kontakter som möjliggör detta.
Utbildningen avslutas med en vetenskaplig fördjupning under termin 6. Här ingår språkvetenskapliga teorier och metoder liksom kritisk läsning av aktuell forskning. Terminen avslutas med att studenten genomför ett självständigt examensarbete omfattande 15 hp i svenska språket med inriktning mot sitt valda utbildningsspår.
Undervisning sker normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.
År 1
Termin 1 – Introduktion till strategisk svenska
Introduktion till svenska språket och svensk språkvetenskap, 7,5 hp *
Svenska språkets struktur, 7,5 hp *
Språket i det digitala samhället 7,5 hp
Professionellt skrivande 7,5 hp *
Termin 2 – Textproduktion för digitala plattformar
Språkförändring och textkritik i det digitala samhället, 7,5 hp *
Strategisk språkproduktion i digitala genrer, 7,5 hp
Undertextning och webbtillgänglighet 7,5 hp
Global kultur och kommunikation 7,5 hp
År 2
Termin 3 – Forensisk lingvistik
Språk, lag och brott 7,5 hp
Forensisk interaktion och samtalsanalys 7,5 hp *
Textuell upphovsanalys 7,5 hp
Språklig profilering, 7,5 hp *
Termin 4 – Lingvistik i marknadsföring:
Multimodalt betydelseskapande, 7,5 hp *
Retorik och etik för digital marknadsföring, 7,5 hp
Kommunikationsstrategier, 7,5 hp
Språkvetenskapligt projekt, 7,5 hp *
År 3
Termin 5
Praktik med fördjupningsprojekt I, 15 hp
Praktik med fördjupningsprojekt II, 15 hp
eller
Utlandsstudier, 15hp eller 30hp
Termin 6 – Vetenskaplig fördjupning i strategisk svenska
Språkvetenskapliga teorier och metoder, 15 hp *
Självständigt arbete i svenska språket, 15 hp *
* Kursen ingår i huvudområdet svenska språket
Examensbenämning
Filosofie kandidatexamen med huvudområdet svenska språket (Degree of Bachelor of Arts with a major in Swedish Language).
Uppflyttningskrav
För att vara behörig till termin 3 krävs 37,5 hp från termin 1-2 varav 22,5 hp inom huvudområdet svenska språket.
För att vara behörig till termin 5 krävs 90 hp från termin 1-4 varav 45 hp inom huvudområdet svenska språket.
För att vara behörig till termin 6 krävs 60 hp inom huvudområdet svenska språket.
Kvalitetssäkring och studentmedverkan
Programmet följs upp och utvärderas kontinuerligt genom de kursvärderingar som genomförs efter varje avslutad kurs. Kursvärderingar utgör ett verktyg för att, utifrån studenternas erfarenheter och upplevelser, kunna göra förändringar i kursernas innehåll och genomförande. Efter avslutad utbildning erbjuds alla studenter att göra en programvärdering genom att delta i en sistaårsenkät. Resultatet av denna kan leda till förändringar i programmet. Till programmet finns kopplat ett programråd som behandlar kvalitets- och utvecklingsfrågor. I programrådet finns arbetslivsrepresentanter, programstudenter, alumner med flera. Studenterna är, genom Halmstad studentkår, representerade i Högskolans beslutande organ samt i de utskott som utvärderar program i enlighet med Högskolans kvalitetssystem.