Studenter satsar på karriär för att stödja e-sportare
Är idrottspsykologi ett viktigt ämne för en e-sportare? Ja, det tycker studenterna Andres Ramos, Joar Svensson, Raul Fuentes och Dexter Wolffsohn som tillsammans satsar på en karriär som idrottspsykologisk rådgivare för e-sportare. De har tidigare läst programmet Psykologi – inriktning idrott och motion (PIM) och läser nu kurser på avancerad nivå för att ta en magisterexamen inom psykologi.
Vad var det bästa med programmet Psykologi – inriktning idrott och motion?
Raul: Det är svårt att välja endast en sak, men bland det bästa med utbildningen har varit den höga kvaliteten på lärare och handledare som har enorma kunskaper och erfarenheter, samt att de har varit specialiserade inom olika områden.
Joar: Det bästa med utbildningen är kunskapen som jag har fått och vännerna som jag har träffat.
Dexter: PIM är ett helt unikt program och den kunskap som finns bland lärarna är helt omätbar. För mig har det bästa med programmet varit kombinationen av mina största intressen: idrott och träning och det mänskliga sinnet och dess funktioner.
Andres: Jag älskar att vi fick möjligheten att prova på så enormt många delar som finns under ”paraplyet” idrottspsykologi. På egen hand fick man sedan välja att fördjupa sig inom det område som man klickade bäst med. Är man nyfiken, öppensinnad och kreativ finner man att samtliga kurser som vi har tagit del av innefattar lärdomar som man kan applicera i de flesta professionella sammanhang.
Varför har du inriktat dig på e-sport?
Joar: Vi har alla ett intresse för e-sport och en av oss är en pongchamp. E-sport är också ett snabbt växande fenomen som saknar många av de strukturer som traditionella sporter har. Det betyder att det finns mycket dåligt som e-sportare kan råka ut för. Men, det betyder även att det finns stor potential.
Raul: E-sporten har blivit erkänd som en utmärkt prestationsdomän för den idrottspsykologiska vetenskapen att utforska – och även för idrottspsykologiska rådgivare att jobba inom. Det är ett utmärkt tillfälle för oss att engagera oss från ett idrottspsykologiskt perspektiv.
Dexter: Den explosionsartade utvecklingen de senaste åren har gjort att forskningen och det idrottspsykologiska arbetet inte har hängt med. Det har skapat ett kunskapsgap som riskerar att fyllas med pseudovetenskap. Vi vill erbjuda en plattform för e-sportare och ”gamers” där informationen som delas alltid bygger på vetenskaplig grund.
Andres: I min familj har samtliga syskon på något sätt funnit framgång genom just gaming – mina bröder har tävlat på professionell nivå. Vi har fått uppleva hur vänner och lagkamrater har råkat illa ut. Själv behövde jag opereras för diskbråck efter att ha suttit framför datorn tills min kropp informerade mig om att den hade fått nog. Du kan få både många vänner, lärdomar och erfarenheter via spel, vi vill finnas här för dem som känner att de är i behov av få hjälp med att balansera alla de krav som en gamer ställs inför.
”Vi vann pris för bästa workshop på konferensen The European Network of Young Specialists in Sport Psychology och vi var med på Vetenskapsfestivalen.”
Hur hänger idrottspsykologi och e-sport ihop? Varför är det viktigt att stödja e-sportare i detta?
Joar: E-sport är mentalt krävande. Förutom de klassiska idrottspsykologiska delarna som prestationsångest, motivation och emotionsreglering, ställer e-sport stora krav på fokus. Spelare kan spela flera timmar om dagen och ibland över 40 timmar i veckan. De behöver kunna hålla koncentrationen under väldigt långa tider. För att klara av det och för att se till att ens ”mentala game” är på topp, är idrottspsykologi väldigt användbart.
Raul: E-sportaren är stillasittande i sin natur med många timmar framför skärmen, vilket kan leda till flera negativa konsekvenser, såsom kardiovaskulära sjukdomar, diabetes, fetma, depression, och ångest. För att hjälpa e-sportare till en hållbar och hälsosam karriär är det viktigt att spelarna inser vikten av hur fysisk aktivitet kontra stillasittande och även kost och sömn påverkar dem kortsiktigt, vilket handlar om prestation, och långsiktigt, det vill säga deras karriär.
Dexter: Idrottspsykologi är en av många pusselbitar som kan stödja e-sportare att hantera krav på ett mer effektivt och framgångsrikt sätt. Genom att öka medvetenheten om våra tankar, känslor och beteenden kan vi på ett mer hjälpsamt sätt utföra det som gör våra liv rikare och göra det som kommer att vara bäst för oss i det långa loppet, i stället för det som känns bäst i stunden.
Andres: Det finns inga självklara tillvägagångssätt för en professionell karriär. När man väl spelar professionellt finns det inte heller några tydliga strategier för vad man ska göra för att hålla sig på toppen. När spelarkarriären lider mot sitt slut finns heller inga självklara alternativ för vad man ska göra därefter. Däremot finns teorier och ramverk inom idrottspsykologin som kan hjälpa spelarna att bättre förbereda sig, och samtidigt öka känslan av kontroll. Det kan vara tufft att vara en gamer, därför kan det vara värdefullt att ha någon att prata med kring utmaningar, hinder och möjligheter.
Vad har ni på gång just nu?
Alla: Mycket! Vi har startat företaget AEP (Association of Esports Psychology) som har öppnat fantastiska möjligheter för oss. Vi vann pris för bästa workshop på konferensen The European Network of Young Specialists in Sport Psychology. Vår workshop hade titeln Successful online and offline: exploring the challenges and possibilities of working with esports athletes. Vi medverkade också på Vetenskapsfestivalen i april 2021, där vi höll i ett stort segment: Om idrottspsykologi och e-sport för unga, och vi modererade två andra segment: Hur är det att läsa e-sport i skola och E-sporten i siffror. Fler och fler visar intresse för e-sporten och efter att vårt arbete har blivit uppmärksammat på olika håll har vi flera spännande samarbeten på gång just nu. Vi avslutar nu vår studietid och kan därför fokusera mer på AEP.
Mer information
Psykologi – inriktning idrott och motion
AEP – Association of Esports Psychology Länk till annan webbplats.