Perspektiv på kapitalism, 4 hp
Perspectives on Capitalism, 4 credits
Kurskod: CC2012
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen är en del av Högskolan i Halmstads Common Coreutbud.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar förståelse och kunskap om kapitalism som begrepp och samhällsfenomen. Vidare är målet att studenten skapar en relation till sin egen framtid genom att anlägga en kritisk förståelse för de strukturella villkoren för värdeskapande, innovation och samhällsutveckling. Denna kunskap är en förutsättning för att kunna vara med och påverka sin framtid i en hållbar riktning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika betydelser av begreppet kapitalism
- beskriva fenomenet kapitalism i ett historiskt perspektiv
Färdighet och förmåga
- tillämpa sina kunskaper för att i mångvetenskaplig grupp analysera komplexa problem relaterade till kapitalism som samhällsfenomen
- presentera problemformuleringar och/eller lösningar med kritiskt beaktande av villkor för hållbar utveckling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera den egna förståelsen av kapitalism
- kritiskt reflektera över samhällsproblem utifrån ett strukturellt perspektiv
Innehåll
I kursen behandlas följande frågor:
Varifrån kommer värde? Frågan omfattar dels ekonomiska värden (pengar, kapital) men också alternativa värdesystem (tex ekosystemtjänster, socialt kapital), potentiella konflikter mellan ”mjuka” och ”hårda” värden, och belyser ett begrepp (värde) som alla discipliner har att förhålla sig till.
Finns det en gräns för tillväxt? Nästan alla samhällsutmaningar kan relateras till frågan om resursutnyttjande och -fördelning. Miljörörelsen betonar att jordens resurser är ändliga, sociala rörelser att resurserna koncentreras till en priviligierad elit, andra varnar för befolkningsökning. Fenomen som cirkulär ekonomi väcker frågan om det går att bedriva en marknadsekonomi som inte bygger på ackumulation.
Är ojämlikhet bra eller dåligt? En i grunden normativ fråga som belyser ett filosofiskt problem, liksom en politisk knäckfråga. Bidrar det kapitalistiska produktionssättet till ökad ojämlikhet, eller är det tvärtom ett system som utjämnar ojämlikhet mellan människor. Här ryms historiska perspektiv (det borgerliga samhällets framväxt och brottet med den feodala ordningen), liksom globala (kolonialismen och avkoloniseringen, ekonomisk globalisering, WTO, free trade zones).
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, webbseminarier och grupparbete. Undervisningen bedrivs enligt aktuella riktlinjer som beskriver det problembaserade pedagogiska ramverket för Common Core-kurser (LooP-modellen). Med en inledande formeringsfas, en bildningsfas, en projektfas och en presentation av kunskap som studenterna genererat.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom muntlig presentation av resultatet av ett interdisciplinärt grupprojekt samt individuell skrivuppgift.
2101: Individuell skrivuppgift, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2102: Grupparbete, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Fulcher, James. Capitalism: A very short introduction. Oxford Univeristy Press. 2015 (elektronisk resurs)
Ytterligare litteratur tillkommer, som tillhandahålls vid kursstart.