Sök Stäng
Kursplan

Examensarbete I för grundlärare åk F-3, 15 hp

Thesis for Teacher Education I School Years F-3, 15 credits

Kurskod: UV8037

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav. (A1F)

Behörighetskrav

Svenska för grundlärare åk F-3, 30 hp, Engelska för grundlärare åk F-3, 15 hp, Matematik för grundlärare åk F-3, 30 hp, Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare åk F-3, 30 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i lärarprogram med inriktning mot grundlärarexamen åk F-3 om 240 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar insikter om aktuell forskning genom en systematisk litteraturstudie inom ett valt ämnesdidaktiskt område relevant för programmet. Studenten ska fördjupa kunskaper inom ämnesområdet och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över forskningsresultat från det valda ämnesdidaktiska fältet. Studenten ska självständigt sammanställa ett forskningsläge samt formulera ett problemområde och problemformulering inför en framtida vetenskaplig undersökning. Det självständiga arbetet ska utgöras av en forskningsöversikt med nationell och internationell forskning.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för ett vetenskapligt forskningsläge inom ett ämnesdidaktiskt forskningsområde
  • presentera ett specifikt fördjupningsområde i det vetenskapliga forskningsläget


Färdighet och förmåga

  • argumentera för valet av ämnesdidaktiskt forskningsområde
  • med utgångspunkt i den egna forskningsöversikten formulera relevant problemområde med syfte och undersökningsbara forskningsfrågor för en framtida undersökning
  • producera en sammanhållen och formellt korrekt text med en korrekt referenshantering


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och konstruktivt diskutera andras textsammanställningar genom systematisk analys
  • kritiskt värdera reliabiliteten och validiteten i vetenskapliga arbeten
  • försvara den vetenskapliga giltigheten i den egna textsammanställningen

Innehåll

Kursen innebär att studenten självständigt och under handledning sammanställer det aktuella forskningsläget inom ramen för ett ämnesdidaktiskt forskningsområde. Studenten tränar kritisk granskning av andras vetenskapliga arbete. I rollen som respondent får studenten tillfälle att argumentera för den egna textsammanställningen över forskningsläget.


Kursen innehåller verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar). Syftet med VI-dagar är att integrera kursens innehåll med verksamhet på övningsskolan.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker huvudsakligen genom handledning, workshoppar och seminarier.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom individuellt eller i grupp författat examensarbete som behandlas vid slutseminarium.


Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.


VI-dagarna är obligatoriska och genererar underlag för bedömning till kursens examination.

2001: Examensarbete och seminarium, 15 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Jacobsson, Katharina & Skanshom, Ann. Handbok i uppsatsskrivande - för utbildningsvetenskap. Studentlitteratur


Nyman, Rimma & Claesson, Silwa. Litteraturstuder i lärarutbildningen. Studentlitteratur, 2022


Minst en valfri akademisk avhandling kopplad till fördjupningsområdet.


Vetenskapliga artiklar och litteratur väljs i samråd med handledare.