Lärande i det digitala samhället, 15 hp
Learning in the Digital Society, 15 credits
Kurskod: UV8048
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-06 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)Behörighetskrav
Kandidatexamen inklusive ett självständigt arbete 15 hp eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inklusive ett självständigt arbete 15 hp. Engelska 6. Undantag ges för kravet på svenska
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Masterprogram i digitalt lärande 120 hp.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om lärande i det digitala samhället. Vidare ska studenten fördjupa sin förståelse av digitalt lärande inom olika verksamheter samt kunna beskriva och problematisera hur detta kan tillämpas utifrån en vetenskaplig grund. Målet är att studenten utvecklar förmåga att kritiskt analysera och värdera digitalt lärande utifrån hållbar samhällsutveckling, genus och etiska ställningstaganden i relation till individer, grupper och samhällen. Ett annat mål är att studenten ska utveckla förståelse för hur forskning kommuniceras i akademiska publikationer och hur denna process ser ut genom att genomföra litteraturstudier samt granska akademiska texter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva hur digitalt lärande tillämpas utifrån vetenskaplig grund
- redogöra för principer och ramverk för vetenskapliga litteraturstudier inom digitalt lärande
- beskrivavalitetskriterier för vetenskaplig publicering
Färdighet och förmåga
- muntligt och skriftligt, i vetenskapligt format presentera publicerade forskningsresultat
- självständigt identifiera och problematisera ett för digitalt lärande relevant och aktuellt forskningstema
- självständigt kommunicera forskningsresultat relaterade till digitalt lärande
- självständigt genomföra en litteraturstudie och presentera resultatet av denna i form av en vetenskaplig artikel
- muntligt och skriftligt diskutera samt framföra konstruktiv kritik på akademiska texter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och kritiskt reflektera över publicerad forskning inom digitalt lärande i relation till hållbar samhällsutveckling, genus och etiska ställningstaganden
- reflektera över forskningskvalitet, etik i det akademiska systemet och betydelsen av vetenskaplig kommunikation sett ur ett kunskaps- respektive samhällsutvecklingsperspektiv
- reflektera över det egna behovet av att utveckla sina färdigheter för att skriva och granska akademiska texter
Innehåll
Kursen belyser forskning kring digitalt lärande med utgångspunkt i olika verksamheter där studenterna kritiskt analyserar och värderar digitalt lärande utifrån hållbar samhällsutveckling, genus och etik i relation till individer, grupper och samhällen. Kursen behandlar det akademiska systemet för publicering och spridning av forskningsresultat, samt forskningsetiska på akademisk publicering. Studenterna får identifiera, problematisera och utforska ett aktuellt forskningsområde i form av en systematisk litteraturstudie. I relation till detta tränas studenterna i att identifiera strategier för litteratursökning, analysmetoder och i att formulera resultat från litteraturstudier. Processen stöds med handledning och seminarier där studenter granskar och diskuterar varandras litteraturstudier. Studenterna får även träna olika sätt att kommunicera forskningsresultat.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshoppar och handledning.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursens examineras genom skriftlig och muntlig gruppresentation av forskningsresultat, individuell skriftlig och muntlig granskning av litteraturstudie, individuell skriftlig och muntlig uppgift i vetenskaplig kommunikation samt individuell skriftlig presentation av litteraturstudie i form av en vetenskaplig artikel.
2501: Gruppresentation, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Granskning av litteraturstudie, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2503: Uppgift i vetenskaplig kommunikation, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2504: Vetenskaplig artikel, 6 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Alvesson, Mats, & Sandberg, Jörgen. Constructing research questions: Doing interesting research. Sage, 2013. (Finns tillgänglig online).
Dekkers, Rob, Carey, Lindsey, & Langhorne, Peter. Making Literature Reviews Work: A Multidisciplinary Guide to Systematic Approaches (1st ed.). Springer International Publishing, 2022 https://doi.org/10.1007/978-3-030-90025-0
Niemi, Hannele, Pea, Roy D. & Yu Lu. AI in Learning: Designing the Future. Springer Nature, 2023. (Finns tillgänglig online).
Sætra, Henrik Skaug. Technology and sustainable development: The promise and pitfalls of techno-solutionism. Taylor & Francis, 2023. (Finns tillgänglig online).
Selwyn, Neil. Digital degrowth: toward radically sustainable education technology. Learning, Media and Technology, 49(2), 186–199. (2024). https://doi.org/10.1080/17439884.2022.2159978
Webster, Jane & Watson, Richard. T. Analyzing the past to prepare for the future: Writing a literature review. MIS Quarterly, 8-23. (2002).
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
Studenterna väljer självständigt litteratur för den litteraturstudie som ska genomföras.