Verksamhetsutveckling, 7,5 hp
Organisational Development, 7.5 credits
Kurskod: UV6076
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
Vetenskapsteori, metod och förskolepedagogisk fördjupning 15 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Förskollärarutbildningen, 210 hp. Kursen utgör en del inom utbildningsvetenskaplig kärna om 60 hp.
Mål
Målet är att studenten ska utveckla kunskap, metoder och redskap för systematiskt kvalitetsarbete i förskolan samt att självständigt och i samarbete med andra genomföra ett vetenskapligt baserat utvecklingsarbete. Utvecklingsarbetet ska utgå från och ha relevans för den förskola där studenten gör sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Studenten ska också visa förmåga att kommunicera resultatet av sitt utvecklingsarbete tillbaka till förskoleverksamheten såväl muntligt som skriftligt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för vad som karaktäriserar ett systematiskt kvalitetsutvecklingsarbete på vetenskaplig grund
- jämföra och argumentera för olika metoder av utvärderings- och utvecklingsarbete
Färdighet och förmåga
- identifiera, ormulera och avgränsa ett förskolepedagogiskt utvecklingsområde med relevans för en specifik förskola och förskollärarens uppdrag
- i samverkan och på ett innovativt vis planera, genomföra och dokumentera ett utvecklingsarbete i förskolans verksamhet
- på ett professionellt och kreativt vis kommunicera utfallet av ett utvecklingsarbete inom förskola
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska olika metoder för utvärderings- och utvecklingsarbete
- kritiskt granska och kommunicera resultat av utvecklingsarbete i relation till etik och trovärdighet
Innehåll
Studenten ska med stöd i vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet från praktiken identifiera, planera och genomföra ett systematiskt utvecklingsarbete i förskolans verksamhet. I kursen får studenten tillämpa olika vetenskapliga förhållningssätt för att systematiskt följa och reflektera över såväl process som resultat av utvecklingsarbete. Kursen tar också upp styrdokument som gäller för kvalitetsarbete samt olika förutsättningar för att förskolans verksamhet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. I kursen diskuteras begrepp och teorier med relevans för det förskolepedagogiska kunskapsområdet. Studenten prövar metoder för att reflektera över det egna utvecklingsarbetet på individ-, grupp- och organisationsnivå.
Kursen innehåller verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar). Syftet med VI-dagar är att integrera kursens innehåll med verksamheten på övningsförskolan.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker huvudsakligen genom föreläsningar, seminarier och workshoppar samt redovisningar av egna arbeten. Kursens olika delmoment innebär observationer och systematiskt verksamhetsutvecklingsarbete på en VFU-förskola via fältanknutna aktiviteter.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker genom kritisk granskning av andras sätt att kommunicera ett utvecklingsarbete samt genom muntlig examination i form av presentation av genomfört projekt. Utvecklingsarbetet kan antingen presenteras i grupp eller individuellt
I kursen ingår även obligatoriska muntliga uppgifter i grupp vilka genererar underlag för bedömning till kursens examinationer. Dessa innebär att skriftligt och individuellt förbereda sig för att i grupp beskriva, jämföra och teoretiskt reflektera över planering och former för systematiskt kvalitetsarbete. Ersättningsuppgifter kan ges som kompensation. Momentet: Seminarier kan inte kompenseras på annat sätt än genom deltagande i samband med att kursen går igen.
2303: Seminarier, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2304: Pedagogiskt projekt, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Biesta, Gert. Why “what works” won’t work: Evidence-based practice and the democratic deficit in educational research. Educational theory, 57(1), 1-22, 2007
https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2006.00241.x
Bjørndal, Cato. Det värderande ögat. Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Liber, (148 sid), 2018
Furness, Karin. Formulera : Bild och projekt i förskolan. Liber. (262 sid), 2017
Håkansson, Jan. Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem?: strategier och metoder (3:e uppl.). Studentlitteratur. (229 sid), 2021
Sjølie, Ela, Francisco, Susanne & Langelotz, Lill. Communicative learning spaces and learning to become a teacher. Pedagogy, Culture & Society, 27(3), (2019), 365-382. DOI: 10.1080/14681366.2018.1500392 (17 sid)
Skolverket. Kvalitetsarbete i praktiken. Fritzes. 2015
Obligatorisk valbar litteratur tillkommer
Litteratur i form av vetenskapliga artiklar och rapporter (ca 150 sidor) med anknytning till det egna utvecklingsarbetet.
Referenslitteratur
Biesta, Gert. Why ‘what works’ still won’t work: From evidence-based education to value-based education. Studies in philosophy and education, 29 (2010) , 491-503.
Granberg, Ann. Projekt- och temaarbete i förskolan – tips, tankar och idéer. Studentlitteratur. (224 sid), 2017
Sahlin, Nils-Eric. (red.). Vetenskap och beprövad erfarenhet – skola. Lunds universitet, VBE programmet. (64 sid), 2015
Sheridan, Sonja, Sandberg, Annette, & Williams, Pia. Förskollärarkompetens i förändring (1. uppl.). Studentlitteratur, 2015, (139 sid)
SOU 2018:19. Forska tillsammans – samverkan för lärande och förbättring. Betänkande av Utredningen om praktiknära skolforskning i samverkan. Elanders Sverige AB. (187 sid)
Vetenskapsrådet. Förskola tidig intervention. (Delrapport från SKOLFORSK-projektet). Vetenskapsrådets rapporter, 2015
Wiliam, Dylan. Some reflections on the role of evidence in improving education. Educational Research and Evaluation, 25(1-2), (2019),127-139. DOI: 10.1080/13803611.2019.1617993
Läroplan (relevant för den egna praktiken) samt kommunala och lokala styrdokument som styr förskolans och skolans kvalitetsarbete.