Sök Stäng
Kursplan

Teoretiska perspektiv och vetenskapliga metoder i socialt arbete, 14 hp

Theoretical Perspectives and Research Methods in Social Work, 14 credits

Kurskod: SA6003

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Socialt arbete, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

105 hp inom huvudområdet socialt arbete.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Socionomprogrammet (210 hp).

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten fördjupar sina kunskaper om teoretiska traditioner inom det sociala arbetets forskningsfält samt utvecklar ett analytiskt och problematiserande förhållningssätt till vetenskapliga arbeten och forskningsdesign. Målet är att studenten fördjupar sina kunskaper om vad olika teorier, vetenskapsideal och positioneringar har för betydelse för forskningsprocessen samt förståelsen av vetenskapsteori, forskningsmetodik och forskningsetiska principer.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • ingående redogöra för centrala teoretiska, vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska perspektiv och begrepp inom det samhällsvetenskapliga forskningsfältet
  • identifiera och ingående beskriva forskningsprocessens olika delar i samhällsvetenskapliga studier


Färdighet och förmåga

  • identifiera, avgränsa och diskutera relevanta forskningsproblem och aktuella forskningsfrågor med relevans för socialt arbete
  • självständigt diskutera forskningsmetodologiska överväganden samt styrkor och svagheter i olika metoddesigner, inkluderat tillförlitlighet, trovärdighet, generaliserbarhet och evidens, i samhällsvetenskapliga studier
  • självständigt diskutera vetenskapsteori och teori i forskningsprocessens alla delar
  • formulera och presentera skriftliga dokument som uppfyller grundläggande krav på akademiskt skrivande samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar
  • diskutera teoretiska traditioner inom det sociala arbetets forskningsfält


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över etiska principer och överväganden i samhällsvetenskapliga studier och det etiska ansvar forskare har med utgångspunkt i gällande riktlinjer
  • kritiskt analysera vetenskapliga studiers relevans avseende användbarhet och relation till ett kunskapsbaserat förhållningssätt i socialt arbete

Innehåll

Kursen bygger vidare på de grundläggande kunskaperna och färdigheterna i teoretiska perspektiv, vetenskapsteori, forskningsmetod samt litteratur- och kunskapssökning som studenterna har tillgodogjort sig under utbildningens tidigare kurser. Kursen innehåller en fördjupning i teoretiska och vetenskapsteoretiska perspektiv av särskild betydelse för forskningsprocessen. Kunskap om kvalitativa respektive kvantitativa metoder fördjupas genom såväl praktiska övningar som reflektionsuppgifter kring forskningsprocessens olika delar, så som vetenskapsteoretisk utgångspunkt, problemformulering, metoddesign, forskningsetiska överväganden samt olika analysmetoder. Kunskap om teoretiska perspektiv, vetenskapsteori, evidens, metodologiska och forskningsetiska överväganden fördjupas genom granskning av vetenskapliga studier med relevans för socialt arbete.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, praktiska övningar i grupp och individuellt samt fördjupningsseminarier.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Examination sker genom ett antal fördjupningsseminarier med praktiska övningar som kräver förberedelser, individuellt eller i grupp. Examination sker även genom skriftliga hemtentamina, individuellt samt i grupp, som består av en kunskapsöversikt av vetenskapliga studier inom ämnet socialt arbete kopplat till en metoddesign av vetenskapliga studier. Examinationen sker även i form av workshops som inkluderar en analysuppgift.

För att få väl godkänd på kursen krävs att båda hemtentamina uppnår högsta betyg.

2301: Seminarier, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2302: Individuell skriftlig hemtentamen, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2303: Skriftlig hemtentamen i grupp, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2304: Workshops, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj. Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och
kvalitativ metod. Studentlitteratur, 2007


Andersson, Em & Mattson, Tina. Teorier för socialt arbete. Del 1: Strukturell ojämlikhet och samhällen i förändring. Gleerups, 2022


Bryman, Alan. Samhällsvetenskapliga metoder. Liber, 2011


Mattson, Tina & Andersson, Em. Teorier för socialt arbete. Del 2: Normalitet,
förkroppsligad erfarenhet och motstånd. Gleerups, 2022


Rienecker, Jens & Jørgensen, Peter Stray. Att skriva en bra uppsats. Liber, 2018


Thrane, Christer. Statistisk dataanalys helt enkelt. 1. uppl. Gleerups, 2021


Vetenskapsrådet (u.å.) Forskningsetiska principer inom humanistisksamhällsvetenskaplig forskning. Tillgänglig på nätet.


Vetenskapsrådet. God Forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 1: 2011. Vetenskapsrådet, 2011.


Ytterligare litteratur kan tillkomma.