Ekologiskt arbete, 5 hp
Practical Ecology, 5 credits
Kurskod: BI4032
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Biologi, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
22,5 hp biologi inklusive kursen Fältbiologi 7,5 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Naturvård och artmångfald.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar kunskap om ekologiskt arbete. Målet är vidare att studenten utvecklar grunderna till försöksdesign för framtida arbete inom ekologi, naturvård och hållbar utveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för några metoder som används vid ekologiska inventeringar och naturvårdsundersökningar i olika miljöer
- beskriva några statistiska metoder som används vid analys av ekologisk data
Färdighet och förmåga
- planera och genomföra en enklare ekologisk studie samt utifrån denna formulera och illustrera kunskapsområdet
- gruppvis planera och genomföra ett ekologiskt projekt inbegripet metodutprovning, datainsamling, statistisk analys och muntlig och skriftlig redovisning
- använda enkla tillämpningar av GIS för kartunderlag i en ekologisk rapport
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- jämföra och värdera metoder lämpliga för olika typer av ekologiska projekt och därmed kunna motivera val av en relevant metod för ett specifikt syfte
- ge konstruktiv muntlig och skriftlig feedback på andra studenters arbeten i samband med redovisningar
Innehåll
Kursen tar upp studiedesign, fältmetoder, laborativa försöksuppsättningar, analysmetoder och olika presentationsformer kopplade till ekologiska undersökningar. Metoder och genomförande illustreras genom teoretiska och praktiska försök, till stor del i fält.
Under kursen genomförs ett ekologiskt arbete med planering och studiedesign, datainsamling i fält, enkel analys samt redovisning i form av en skriftlig rapport och muntlig presentation.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, gruppövningar och exkursioner.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker i form av skriftlig och muntlig redovisning samt deltagande i exkursion.
2001: Skriftlig rapport, 3 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2002: Muntliga presentationer, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2003: Exkursion, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Simon, E.J., Dickey, J. L., Reece, J. B. & Hogan, K. A. Campbell Essential biology with physiology. 5 uppl (Global edition). Person Education, 2016
Barnard Gilbert McGregor. Asking Questions in Biology. Pearson Education, 2017
Kompendier
Referenslitteratur